Deem Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg har grublet over dette lenge og skjønner virkelig ikke hvorfor boks-cola er så sinnsykt dyrt. Det koster mindre for en glass-cola enn for boks-cola... I de fleste andre land er jo ikke dette tilfellet så jeg bare lurer... Hvorfor? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg veit ikke, men det produseres i sverige, så kan være pga større transportkostnader. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Fordi aluminiumsbokser er en engangsembalasje og blir derfor avgiftsbelagt på annen måte enn glass/plast. Det hever prisen. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Fordi aluminiumsbokser er en engangsembalasje og blir derfor avgiftsbelagt på annen måte enn glass/plast. Det hever prisen. Nei, det gjenvinnes... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Fordi aluminiumsbokser er en engangsembalasje og blir derfor avgiftsbelagt på annen måte enn glass/plast. Det hever prisen. Nei, det gjenvinnes... Ja, men de må smeltes om. Derfor går de under "engangsembalasje" med dagens regjering. Det skal legges til at Bondevik II fjernet avgiften i sin tid, men det ble ikke noe billigere cola fordi om. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg veit ikke, men det produseres i sverige, så kan være pga større transportkostnader. Jeg og broren min diskuterer dette daglig og foreslo at han skulle stikke til sverige og kjpe mange brett men han mener at boks-colaen man kjøper i norge er også produsert i norge og mener at det smaker annerledes ... Jeg skjønner ikke at det skal være så høye kostnader for å gjenvinne aluminium ettersom glass også må smeltes for å gjenvinnes... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg skjønner ikke at det skal være så høye kostnader for å gjenvinne aluminium ettersom glass også må smeltes for å gjenvinnes...Glassflaskene bare vaskes hvis de ikke er skadet. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg skjønner ikke at det skal være så høye kostnader for å gjenvinne aluminium ettersom glass også må smeltes for å gjenvinnes... Glassflaskene bare vaskes hvis de ikke er skadet. Sett fra et miljøståsted er det jo bare tull å avgiftsbelegge aluminiumsbokser. Det henger nok mer sammen med norske bryggeriarbeidsplasser og frykt for konkurranse fra utlandet, enn hensynet til miljøet. Både miljø og arbeidsplasser er viktige, men den jevne nordmann klarer seg fint med brus/øl/vann på flaske i steden for boks. Samtidig ønsker jeg å kjøpe norske produkter, så jeg synes det er helt greit. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg veit ikke, men det produseres i sverige, så kan være pga større transportkostnader. Jeg og broren min diskuterer dette daglig og foreslo at han skulle stikke til sverige og kjpe mange brett men han mener at boks-colaen man kjøper i norge er også produsert i norge og mener at det smaker annerledes ... Jeg skjønner ikke at det skal være så høye kostnader for å gjenvinne aluminium ettersom glass også må smeltes for å gjenvinnes... En glassflaske består bare av en type glass, mens en aluminiums boks består av fire forskjellige typer aluminium. I produksjonen av glass brukes også gammelt glass. Dette gjør bl.a. at resirkulering av glass er forholdsvis billig. Siden boksene består av fire typer aluminium er det ikke bare bare å resirkulere de. Det må tas hensyn til hvilken kvalitet det resirkulerte aluminiumet skal ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå