Gå til innhold

Bruke programer på egen partisjon - etter formatering

Anbefalte innlegg

Hei!

Funker det å bruke programmer som man har innstallerte på egen partisjon, altså partisjonen Windows ikke ligger på, etter at man formaterer?

For eksempel:

- Windows ligger på C:

- MS Office ligger på D:

Vil jeg da kunne bruke MS Office etter en formatering av C: ?

Det samme gjelder spill, The Sims 2, Half Life osv?

Eller må jeg re-innstallere alt selvom det ligger på egen partisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reinstallerer du XP/Vista må du også reinstallere alle programmene, selv om de ligger på egen partisjon. Gjelder alt som er installert av prog. og spill.

Bilder, musikk, film osv blir ikke berørt.

Rart! For det trenger ikke jeg :p Jeg har programmer og spill på en annen partisjon og når jeg reinstalerer windows så kan jeg forsatt bruke de programmene..

Lenke til kommentar

Merkelig! Rett og slett.

Ved installering av programmer legges det systemfiler inn i systemmappene i XP/Vista.

Disse filene blir borte ved reinst av XP/Vista, og vil føre til at programmet ikke lenger fungerer.

XP/Vista vil ikke lenger vite at det faktisk ligger programmer noe annet sted.

Lenke til kommentar

Om programmer fungerer etterpå varierer veldig fra program til program.

Det som skjer kan være at COM komponenter ikke lenger er registrert, eller at andre manglende register verdier, eller .dll filer i system32 mappen fører til at programmet ikke lenger vil starte.

Men de aller fleste programmer skal fungere etter reinstallasjon, det er få unntak.

Prøv programmene, det er ingen regel at program må installeres før de brukes.

Lenke til kommentar

Det er noen programmer som ikke fungerer etter reinstallering, spesielt programmer som krever et serienummer.

Andre programmer igjen er såpass teite at de registrerer hvor de er installert.

Andre igjen kan kreve at forskjellige pakker er installert, som Visual C++ Runtime Library, Java Runtime, eller .NET Framework (dette følger nå med Windows Update tar jeg ikke helt feil)

Men for de aller fleste programmer så ligger alle filer som er nødvendig for at de skal fungere i samme mappen eller undermappene til programmet.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Har prøvd nå, ser ut til at de fleste spill funker, med unntak av spill som er laget av Electronic Arts (EA)

Også en del programmer funker fint, bortsett fra de litt "store" som Office 2007, som trengte en re-installering.

Det finnes ikke noe program som finner ut hvilke .dll filer som mangler for å kjøre EA spillene da? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...