Darth MToffy Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) At Wii selger bedre enn de andre viser at folk nettopp ikke bryr seg om HD, og at det er andre ting som avgjør hvilken konsoll de velger. Jeg og mange andre har, som Fhj nevner, Wii samtidig som vi absolutt er interessert i og bryr oss om HD. Det er da ikke min feil at Nintendo mekket Wii uten HD-støtte vel. Hadde du hatt tall på at de som kjøper Wii konsekvent ikke kjøper andre HD-duppeditter så hadde saken vært anderledes. Det at Wii selger i seg selv sier egentlig ingenting om folk bryr seg om HD da akkurat den maskinen per dags dato egentlig ikke har noen reell konkurranse. Folk som er interessert i Wii kjøper den fordi den er den eneste maskinen som tilbyr "veive i lufta"-spilling, HD eller ei(Nei sixaxis er ingen reell konkurrent). Det er, så vidt jeg har sett, ingen form for statistikk som beviser at de som kjøper Wii ikke bryr seg om HD-mulighetene. Sammenlikningen mellom X360/PS3 på den ene siden og Wii på den andre blir ekstremt forenklet hvis man tar det som noe som helst sannhetsbevis på hvor stor del av befolkningen som bryr seg om HD vs. SD. Det kan selvsagt være en pekepinn på en tendens, men noen fasit er det langt fra å være. Det er altfor mange faktorer som blir utelatt i denne sammenlikningen til at man kan gjøre noen statistisk signifikante slutninger her. Endret 18. juni 2008 av Darth MToffy Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Nå har det seg jo også slik at mange som spiller på Wii ikke er så gamle som gjør at de knapt nok vet om de andre konsollene på markedet. Hadde likt å sett noen tall på aldersgruppene som spiller Wii, så hadde du nok blitt overrasket over høy gjennomsnittsalder.. De som kjøper Wii er de som får konsoll av foreldrene, la oss si opp til ca 12-13 år, og de som er over 19-20, som setter pris på gode spill. De fleste mellom 12-13 og 19-20 vil gjerne ha 1080p (selv om halvparten ikke vet hva det egentlig er) og spill der hovedpersonen har feete one-linere som "die bitch" og "f**k you", som de roper med mørk maskulin stemme mens de halshugger/headshotter/o.l. zombier/romvesner. Ja, for ikke å nevne hvor voksne disse gamerne føler seg mens de spiller 18+ spill :!: At Wii selger bedre enn de andre viser at folk nettopp ikke bryr seg om HD, og at det er andre ting som avgjør hvilken konsoll de velger. Wii selger bedre fordi den har Nintendo-klassikere som ikke tilbys på noen andre konsoller. Legg til at den er billig, noe som gjør at det er lettere å kjøpe Wii til barna enn en PS3/360 som er dyrere. For ikke å snakke om "revolusjonerende" styremetode. At de som kjøper Wii ikke bryr seg om HD, er bare rein bull. Wii kommer ikke med HD og derfor kan ikke Wii-kjøpere kjøpe den med HD hvis de ønsker det. Joda, andre ting teller mer inn på kjøp enn HD, men hadde man kunne velgt mellom HD og ikke-HD, så hadde nok de fleste valgt HD. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Wii selger bra til folk som liker Nintendo spillene, men det er ikke grunnen til at Wii selger så bra som den gjør. Da hadde også Gamecube solgt bra da denne konsollen også hadde mange gode spill laget av Nintendo selv. Wii selger så godt som den gjør på grunn av styringen. Mange ser den, tester den osv og faller for den og kjøper den, for å spille i et par uker for deretter å sette den bort til neste "nye" ting ala Wii fit, Wii sports osv kommer ut. De kjøper ikke så mange spill, og spiller ikke ofte. Derimot har du de 20-50 millionene som er potensielle Nintendo fan som kommer til å sannsynligvis kjøpe den, og bruke mer tid på den (20-50 millioner grunnet N64-Gamecube differanse). Ps3 kommer tilbake senere, men Wii har nok stjålet casual markedet, så Wii kjøpere som ikke er så interressert i spill bryr seg nok lite om HD grafikk, men det er en stor mengde Wii eiere som har i Wii i tillegg til en konsoll, som f.eks meg. Som gamer kunne jeg aldri klart meg med bare Wii, da jeg liker HD grafikk og mer spill en bare Nintendo sine spill. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Tror du har en vrangforestilling av at folk er låst til å kun ha en enkelt konsoll. Slett ikke. Men det er egentlig irrelevant for poenget om at folk flest ikke bryr seg om HD-grafikk. Folk bryr seg om HD. Noe annet er direkte tøvete å påstå. Nei. Noen bryr seg om HD, men de representerer ikke "folk flest". Egentlig viser det ingenting. Det viser bare at Wii selger mest, men hvorfor? Jo, det er fordi at Wii tilbyr en mer unik spillopplevelse enn dens konkurenter på grunn av dens nye måte å spille på. Nettopp. Brukervennlighet betyr mer enn bedre kvalitet på bildet. Jeg og mange andre har, som Fhj nevner, Wii samtidig som vi absolutt er interessert i og bryr oss om HD. Dere er en liten spesialgruppe som ikke representerer folk flest. Det er, så vidt jeg har sett, ingen form for statistikk som beviser at de som kjøper Wii ikke bryr seg om HD-mulighetene. Hadde HD hatt betydning for dem hadde de ikke kjøpt Wii. Eller HD er ekstremt uviktig i forhold til brukervennlighet, noe jeg hele tiden har påpekt. Wii selger bedre fordi den har Nintendo-klassikere som ikke tilbys på noen andre konsoller. Da hadde GameCube solgt bedre. Legg til at den er billig 360 Core har vel vært billigere en god stund nå. At de som kjøper Wii ikke bryr seg om HD, er bare rein bull. Hadde HD hatt betydning for dem hadde de ikke kjøpt Wii. Wii kommer ikke med HD og derfor kan ikke Wii-kjøpere kjøpe den med HD hvis de ønsker det. Nettopp. Så for dem er det ikke HD som betyr noe. Det jeg har sagt hele tiden. Morsomt hvordan de som egentlig skal si seg uenige med meg hele tiden bekrefter det jeg sier om at det er andre ting enn bildekvalitet som selger Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 @Pricks Holder ikke brakkvann den resonneringa. Det er ikke slik at det er du som setter reglene for hva som er relevant eller ikke. Jeg finner det absolutt relevant. Det gjør flere andre i tråden også. Du forenkler det videre enkelt og greit til å ha med "brukervennlighet" versus "billedkvalitet" å gjøre og tillater deg å tillegge dine synspunkter "folk flest" (som vanlig) Vel, jeg tillater meg å minne på om at 50% av "folk flest" kjøper en HD konsoll. De definerer du forøvrig som "noen". Vel, det er fremdeles halvparten på verdensbasis. Bare synd at argumentasjon ikke biter der rasjonell tankegang er ikke-eksisterende. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Hadde HD hatt betydning for dem hadde de ikke kjøpt Wii. Eller HD er ekstremt uviktig i forhold til brukervennlighet, noe jeg hele tiden har påpekt. Skjønnte ikke helt hva du mente? Er HD ekstrem brukervennlighet? Da hadde GameCube solgt bedre. ? Kan gamecube kjøre NES, SNES, N64, Sega, (og en til jeg ikke kommer på i farta), Wii spill? I tillegg kan Wii kjøre Gamcube spill, og bruke Gamcube kontrollere. At de som kjøper Wii ikke bryr seg om HD, er bare rein bull. Hadde HD hatt betydning for dem hadde de ikke kjøpt Wii. Jeg har da Wii, og er samtidig sterkt opptatt av HD. Haded Wii hatt HD så hadde jeg gledelig betalt det dobbelte... PS3 og Xbox 360 er ikke noe alternativ pga helt andre typer spill og funksjonalitet. Hadde f. eks PS3 hatt samme typen spill og samme kontroller så hadde jeg selvfølgelig kjøpt PS3. Morsomt hvordan de som egentlig skal si seg uenige med meg hele tiden bekrefter det jeg sier om at det er andre ting enn bildekvalitet som selger Tja, kunne ikke helt finne det spesielt morsomt, men kan kanskje tyde på dårlig argumentering? Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 @ Pricks Denne argumenteringen klarer ikke å overbevise meg. Det er det samme som å si "Pappaen din vil ikke slåss mot pappaen min, derfor er min pappa sterkere". For å ta en ting av gangen: Nintendo-klassikere hjelper på salget. Du mener at hvis det hadde betydd noe, så hadde GameCube solgt bedre. Da spør jeg deg hvor Nintendo-klassikerne var på GC? GC fikk bare nye spill, evt remakes av noen klassikere. Dette er ikke det samme som Wii som tilbyr det beste fra NES, SNES, N64 osv. Når spill kommer så er de ikke klassikere, det er noe de blir i ettertid. Derfor fikk ikke GC klassikerne, og da holder ikke det argumentet lenger. 360 Core er billigere. Sa aldri at Wii var billigst, sa den var billig. Så det argumentet holder heller ikke. Hadde HD hatt betydning, mener du at folk ikke hadde kjøpt Wii. Så lenge folk ikke får valgmulighet, så tar de jo selvsagt den eneste versjonen som er på markedet. Selvsagt er det andre ting enn KUN bildekvaliteten som selger. Det har jeg aldri påstått noe imot. Spill har alltid vært viktigst. Men så lenge man ikke har valgmuligheten til å velge HD eller ikke, så kan du ikke trekke en konklusjon som du har trukket. Hvis Wii en gang kommer i en HD-versjon, samtidig som den gamle versjonen blir på markedet, så kan du lett se om folk bryr seg om HD eller ikke. Da må jo selvsagt spillene også komme i HD-versjon og gammel versjon. Men inntil dette eventuelt skulle skje, så kan ikke du eller noen andre påstå at HD ikke er viktig. Slår du sammen salgstallene til 360 og PS3, så tipper jeg de slår Wii's salgstall. Da betyr det at folk flest VIL ha HD. Jeg har Wii, men hadde, som andrull, gledelig betalt mer for en HD-versjon. Ser ikke humoren i det du syns er morsomt. Derimot syns jeg det er søtt at du lar dine meninger være "folk flest" sine og at du prøver å forenkle hele diskusjonen til mulighet for HD versus ikke mulighet for HD, spesielt siden konsollen som diskuteres ikke kommer med valgmulighet om HD/ikke HD. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Lurer på hvor mange som hadde kjøpt seg ny konsoll (Xbox 360/PS3) hvis de IKKE hadde hatt HD oppløsning? Selvfølgelig finnes det andre argumenter for å kjøpe disse to enn HD oppløsningen, men personlig hadde jeg bare ruget videre på min gamle Xbox(1) og heller fortsatt videre med PC-spilling der verden tross alt går videre. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Eg for min del var av oppfatning av at HD-oppløsning ikkje var nødvendig enda når 360 kom. Satt selv uten HDTV på det tidspunktet, så det var nok mye med på å ikkje gå fullstendig av skaftet Men i så tilfelle, eg kjøpte meg ein 360 pga. prisen var rimelig samt eg følte et PC-spillinga begynte å skli av lasset etter mange år som PC-entusiast. Er på konsoll eg hører heime Endret 19. juni 2008 av Mala Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Folk flest kjøper ikke en konsoll engang. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Lurer på hvor mange som hadde kjøpt seg ny konsoll (Xbox 360/PS3) hvis de IKKE hadde hatt HD oppløsning? Jeg kjøpte Xbox 360 til en HDTV-TV, hadde dog ikke en kabel som overførte HD... Edit: det har jeg selvfølgelig nå Endret 19. juni 2008 av -drugiS- Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg kjøpte Xbox 360 ca 8mnd før jeg kjøpte HDTV. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg hadde nok kjøpt Xbox 360 uten HD grafikk også, da det også er andre ting enn høy oppløsning sterkere maskinvare kan hjelpe med, som f.eks fysikk og AI. Selv tror jeg folk trenger høyere oppløsning på spill, film og tv. Akkurat nå er HD så å si i startfasen, og på en måte kan jeg forstå at Pricks kommer med uttalelsene sine, akkurat som mange folk flest ikke hadde dvd spiller heller i begynnelsen. Det interressante er mer hva folk flest vil foretrekke om noen år (Jeg vet Prciks vil komme med en "men noen år er ikke nå" ting her). Men om ingen begynner så går det aldri fremover, og det var virkelig på tide at konsoller fikk høyere oppløsning slik at ting kunne begynne å se litt bedre ut også for konsoll spillere. Selv er jeg dritt lei store firkantede flater i spill på sd konsoller. Ta f.eks Zelda på Wii, som egenltig var en gamecube tittel, som har fjell som ser ut som om de er laget av trekanter. Spillet i seg selv er ganske bra, men jeg ville likt å hatt en my bedre grafikk på det med mer detlajer og variert landskap. Men som en annen sa også, folk flest bryr seg ikke om konsoller uansett, så for folk flest betyr hverken nyskapendes veiving eller høy oppl8selig konsoll bilde noe særlig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Ta f.eks Zelda på Wii, som egenltig var en gamecube tittel, som har fjell som ser ut som om de er laget av trekanter. Spillet i seg selv er ganske bra, men jeg ville likt å hatt en my bedre grafikk på det med mer detlajer og variert landskap. Bare som en tillegsopplysning: Ja, fjellet består av trekanter, og det er også alle andre objekter og karakterer i spillet. Vel, det gjelder vel også de aller fleste data og konsollspill i dag også. Men du skal dog gjerne ikke SE at det består av trekanter, noe som betyr for få polygoner. Endret 22. juni 2008 av andrull Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Vi snakker nok litt om hverandre her du og jeg. Jeg tenkte vel mer formen på fjellene ser ut som om de bare er en stor trekant, og ikke har en naturlig form. Men uansett som sagt spillet er uansett et bra spill, men med en del grafiske irritasjonsmomenter. Lenke til kommentar
TehSnowman Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg mener HD er ett skritt i helt rett retning. Jeg liker Sony for at de pusher utviklingen av nye HD-format, og det er ikke rart at Blu-Ray "vant krigen". Etter min mening så dødsdømte Microsoft HD-DVD når de valgte å ikke inkludere det i Xbox360, og jeg føler med alle som nå sitter med en ekstern HD-spiller. Greit nok, HD er kanskje ikke en revolusjon innen film, siden ikke mange ser mye forskjell på bildet, men selv synes jeg lyden er fortreffelig bra. Men denne tråden gjelder jo gaming i HD, og der synes jeg det er viktig. Man kan nå lage større spill, med bedre grafikk og lyd pga. større lagringsplass. Om jeg ikke husker feil så er det Lost Oddysey som bruker hele 4 DVDer. Hadde vært bedre med en disk. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 LO sine musikkstykker kommer vel i form av ukomprimert lyd også, meiner det var mye av grunnen til at det kom på 4 discer. Discbytte etter 7-10 timer er ikkje noe pes i seg sjøl syns eg. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jeg mener HD er ett skritt i helt rett retning. Jeg liker Sony for at de pusher utviklingen av nye HD-format, og det er ikke rart at Blu-Ray "vant krigen". Etter min mening så dødsdømte Microsoft HD-DVD når de valgte å ikke inkludere det i Xbox360, og jeg føler med alle som nå sitter med en ekstern HD-spiller. Toshiba var opphavet til HD DVD, ikke Microsoft. Microsoft var en av mange støttespillere som ble med på veien etterhvert. De var tungt inne riktignok, men alikevel var ikke dette deres format i så måte. De var jo også inne i Blu-ray, men trakk seg etterhvert derfra. Da Microsoft lanserte Xbox 360 var ikke HD DVD lansert av Toshiba ennå. Det skjedde først nesten ett halvår etterpå! (og til ganske drøy pris i starten). Så selvfølgelig kunne de ikke inkludere HD DVD i Xbox 360 før formatet var ute! Så det å inkludere slike HD DVD drev i selve Xbox'n ville vært vanvittig dyrt HVIS det hadde blitt gjort, og ikke minst utsatt lanseringen av spillkonsollen Xbox 360. Så takk til Microsoft for at de ikke ventet på Toshiba, for nå har vi hatt mange gode spilleår allerede med 360! Microsoft ville heller "dødsdømt", for å bruke dine ord, Xbox 360 hvis de hadde ventet 6 måneder og lansert den til blodpris. Nå lever Blu-ray videre som eneste HD-filmformat, etter at Toshiba selv valgte å legge HD DVD dødt etter at Warner filmstudios trakk seg. Og så får vi være glad for at den kampen er avgjort. Eksterne HD DVD spillere er relativt billige greier til en alt for støyende konsoll til filmbruk alikevel. Tenk på oss som sitter på vanlige HD DVD spillere fra Toshiba, og betalte 7000 kroner da den kom. Men det er verdt det. Det finnes godt av HD DVD filmer der ute, og de slutter ikke virke med det aller første heller. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Det er ikke slik at det er du som setter reglene for hva som er relevant eller ikke. Nei, men jeg kan argumentere for det. Noe du ikke ser ut til å klare. Du forenkler det videre enkelt og greit til å ha med "brukervennlighet" versus "billedkvalitet" å gjøre og tillater deg å tillegge dine synspunkter "folk flest" (som vanlig) Jeg har argumentert for hvorfor jeg mener dette. Du har ikke kommet med holdbare motargumenter. Det eneste du gjør her er å le av det jeg skriver uten å komme med saklige argumenter selv. Vel, jeg tillater meg å minne på om at 50% av "folk flest" kjøper en HD konsoll. Da er spørsmålet om de kjøper det pga. at det er HD. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Skjønnte ikke helt hva du mente? Er HD ekstrem brukervennlighet? Nei, jeg påpeker at bedre kvalitet alene ikke nødvendigvis selger. Det som solgte f.eks. DVD var bedre brukervennlighet. Hvis kvaliteten var det viktigste hadde vi ikke fortsatt brukt CD og MP3. Jeg har da Wii, og er samtidig sterkt opptatt av HD. Men tydeligvis ikke så opptatt at det avgjør om du kjøper en konsoll eller ikke, og da har du jo bevist poenge tmitt Morsomt hvordan de som egentlig skal si seg uenige med meg hele tiden bekrefter det jeg sier om at det er andre ting enn bildekvalitet som selger Tja, kunne ikke helt finne det spesielt morsomt, men kan kanskje tyde på dårlig argumentering? Fra deres side? Ja, hvis dere søker å argumentere mot meg og ender opp med å bekrefte det jeg skriver (se rett over), så... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg