Gå til innhold

Folk flest trenger ikke HD-gaming.

Jon_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting folk bør vite når det gjelder HD er at det per i dag ikke finnes en LCD som har HD-oppløsning i praksis :ohmy:

Her er en test som HDguru.comgjorde med 20 1080P tv'er:

The result, three distinct groups emerged from this test of the twenty 1080p displays. All displays in the top group were plasma HDTVs. They all had a static resolution of 1080 lines and a measured motion resolution of 830-880 lines, depending on the specific display. The next group consisted of microdisplay rear projectors, static measured 1050-1080 (depending on the display) while motion resolution ranged of 610-780 lines. The bottom group were all the LCD flat panels, with a static resolution of 400 (one panel) to 1080 lines and motion rez coming in at 360 lines (one set tested) to 600 lines. Three of the LCDs tested were 120 Hz models (one was the Sony KDL-46XBR4 reviewed here), all 120 Hz models had 600 lines of motion resolution.

Hdtvtest.co.uk bruker også denne disc'en når de tester sine tv'er, og her er resultatet for den nyeste Toshibaen på markedet

Motion resolution:450 with [Active Vision M100] on, 250-300 otherwise

så som man ser så er det faktisk bare 250-450 horisontale linjer igjen når det er bevegelser i bildet. Så hva hjelper det egentlig med HD når ikke prosessoren i tv klarer å følge med i svingene. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg vil absolutt anta at en CRT vil ha bedre Motion resolution enn denne Toshibaen iallefall. Selv om den er SDTV aldri så mye.

Endret av Samojed
Lenke til kommentar
Det er ikke behov for skoleboller heller, men jeg elsker skoleboller.

Så fint for deg da. Men ikke tro at bare fordi du elsker dem så er de et must-have for alle andre.

Du trenger heller ikke motion senstive håndkontroll da de gode gamle fungerte fint.

Wiimoten representerer faktisk noe helt nytt, mens HD bare er mer av det samme, bare med bedre bilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

fint lite å si med teknisk babbel når man ser stoooor forkjell mellom vanlig SDTV og HDTV.

vi har ikke behov for noe som helst, men synes HD spill og film kommer godt med i ting vi ikke har behov for...

Lenke til kommentar

Herre så glad jeg er for at jeg ikke er 'Folk Flest' :D

Koser meg gløgg ihjel med både SACD, HD og BD. Selvsagt trenger ingen HD, men det kommer mye an på prioriteringer, og hva man vil legge pengene sine i. For hardcore gamere vil jeg tro opplevelsen løftes dersom en har et fett anlegg, og en god TV å game på, men såklart, om noen vil spille på 480p, så skal de få lov til det. Forskjellen er hvertfall sinnsykt stor.

PS: Glad MGS IV ikke kommer i 480p

Lenke til kommentar
Virkelig?

Eh, ja. På en PC jobber man gjerne med tekst. På en spillkonsoll er det levende bilder. Tekst krever en helt annen oppløsning og skarphet enn levende bilder.

Poenget er at ting går framover ellers i verden, hvorfor ikke i konsollverdenen også?

Poenget er at det ikke er BEHOV for HD.

Og oppløsningen på min monitor for noen år siden var da vitterlig 640x480, også da jeg jobbet/skrev. Og det virket bra det, så strengt tatt kunne man holdt seg til det hvis det er sånn at ting egentlig ikke trengs å forbedres bare fordi at ikke alle er med på det i det starten går.

Ingen har sagt at ting ikke kan forbedres. Det som er poenget er hva folk har BEHOV for. Det var BEHOV for høyere oppløsning på skjermer fordi dette gjorde det å jobbe foran skjermen mer effektivt.

Selvfølgelig er det behov for HD! Du synser bare annerledes enn min synsing. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke behov for skoleboller heller, men jeg elsker skoleboller. Sitt å glo på din to tonns tv du og digg dine 720*576i eller enda bedre 640*480p og tenk på hvor herlig det ser ut med de fine rette linjene som ser ut som om de satt sammen av feilplasserte legoklosser når du spiller Wii.

At vi ikke trenger HD er forsåvidt sant, men fytti så sinnsykt mye finere det ser ut og hvor mye mer behagelig det er for øynene. Det er mye i verden du egentlig ikke trenger, men som er bra for deg uansett. Du trenger heller ikke motion senstive håndkontroll da de gode gamle fungerte fint.

Jeg liker f.eks Wii fit, men det hadde vært mye bedre med en HD oppløsning, og da tenker jeg på det visuelle og ikke om spillet hadde vært morsommere.

Jeg må si at jeg er forundret over hvordan noen klarer å hisse seg opp over et sånt generelt utsagn. Og igjen ber jeg dere om ikke å ta ut aggresjonen over meg, da det ikke var jeg som startet denne tråden selv om det kanskje ser sånn ut.

Det var egentlig ment som svar på Pricks innlegg. Men sorry om jeg virker veldig aggresiv, men når noen sitter og jabber som om de snakker for hele verden så er det litt irriterendes. Men ingenting var iallfall ment mot deg her :) Og egentlig har jeg jo ingenting imot Pricks heller sånn personlig.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det behov for HD!

Ikke for "folk flest". DVD var det et behov for. Det var en teknologi som var mye mer brukervennlig og slitesterk. VHS hadde mange problemer, som f.eks. at man måtte spole, og at kvaliteten ble markert forringet ved langvarig bruk.

Men sorry om jeg virker veldig aggresiv, men når noen sitter og jabber som om de snakker for hele verden så er det litt irriterendes.

Nå viser jeg jo nettopp til at "folk flest" ikke har samme behov som oss/dere "nerder". Jeg har vist til at HD i seg selv ikke er en stor selger. HD-TVer selger av andre grunner: De tar mindre plass, og det er nesten umulig å få tak i vanlige TVer lenger. At de tar mindre plass er selvsagt en klar fordel. Men det er ikke det at det er bedre kvalitet på bildet som "folk flest" bryr seg om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

blir litt teit denne diskusjonen, siden vi lever i en verden der nesten alt vi har har vi egentlig ikke behov for.

diskuter heller om behovet for 1080p

det skjønner jeg, vi har ikke behov for mer enn 720p

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det behov for HD!

Ikke for "folk flest". DVD var det et behov for. Det var en teknologi som var mye mer brukervennlig og slitesterk. VHS hadde mange problemer, som f.eks. at man måtte spole, og at kvaliteten ble markert forringet ved langvarig bruk.

Men sorry om jeg virker veldig aggresiv, men når noen sitter og jabber som om de snakker for hele verden så er det litt irriterendes.

Nå viser jeg jo nettopp til at "folk flest" ikke har samme behov som oss/dere "nerder". Jeg har vist til at HD i seg selv ikke er en stor selger. HD-TVer selger av andre grunner: De tar mindre plass, og det er nesten umulig å få tak i vanlige TVer lenger. At de tar mindre plass er selvsagt en klar fordel. Men det er ikke det at det er bedre kvalitet på bildet som "folk flest" bryr seg om.

Hadde vært morsomt å hørt med VIASAT og CANALDIGITAL om hvor stort etterspørselen er for deres HD produkter.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikkje eit dumt spørsmål UrgeLol, er det noen som har noe utfyllende å komme med på dette?

Det er sikkert litt vanskelig å stole på eventuelle tall fra CD og Viasat da det er de som forsøker å hype mest mulig. Det koster jo også 99 kroner måneden for en HD-tuner.

Men jeg googla litt og fant ut at det er solgt ca 1,5 millioner HD-tv i Norge. På den andre siden selger fortsatt DVD 99,21% av film-formatene. Egentlig ganske skuffende når man tenker på hvor fort overgangen fra VHS til DVD gikk.

kun èn prosent ser HD-TV

- Min påstand er at bare én eller to prosent av norske TV-seere har HD-signaler gjennom hele kjeden; fra tv-kanalen og ut til skjermen sin, sier Arild Hellgren, teknologidirektør i NRK.

- Opphausset

- HDTV er blitt kraftig opphausset. Prognoser fra 3-4 år tilbake påsto at alt kom til å bli sendt i HD-format i dag. Det er tv-produsentene som har drevet opp denne hypen, mener Asgeir Myhre.

Endret av Samojed
Lenke til kommentar
På den andre siden selger fortsatt DVD 99,21% av film-formatene. Egentlig ganske skuffende når man tenker på hvor fort overgangen fra VHS til DVD gikk.

Javel.

Jeg har valgt meg ut dette å lese i stedet:

Fabrikken Singulus melder at BD-teknologien brer om seg raskere enn hva DVD gjorde i sin tid.

Singulus lager produksjonsmaskinene som Blu-ray Disc fremstilles på.

Nå melder nyhetsbyrået Reuters at Singulus fikk ordre på hele 21 21 Blu-ray dual-layer maskiner i første kvartal i 2008, og forteller at dette viser at BD-formatet blir raskere adoptert enn forgjengeren, DVD, ble for elleve år siden.

Det viser i hvert fall at viljen til å pushe formatet er der. Og ikke minst - at det skjer ting utenfor pottit-Norge.

Og denne:

Kjell Erik Thune-Larsen, kategorisjef for underholdning hos Expert Norge AS, forteller til Release.no at hos de butikkene i kjeden som har satset på BD, selges det nå mer av BD enn DVD på enkelte titler.

Begge er sakset fra relativt nye artikler hos http://release.no - videobransjens fagblad

Lenke til kommentar
blir litt teit denne diskusjonen, siden vi lever i en verden der nesten alt vi har har vi egentlig ikke behov for.

diskuter heller om behovet for 1080p

det skjønner jeg, vi har ikke behov for mer enn 720p

Sitter man foran en liten TV og liker å sitte langt unna, så mulig det.

Min mening er litt "større", jeg tror vi ikke ha behov for mer enn 1080p.

Lenke til kommentar

Blu-ray bryr meg ikke mye for øyeblikket, og er absolutt ikke noe jeg har behov for. Derimot når jeg spiller Wii føler jeg meg snytt på grafikksiden i forhold til spill, da det viser mye tydeligere i spill enn i film hvilken betydning oppløsningen har.

Dvd var et stort steg i forhold til Vhs som egentlig var ganske "skurret" iblant, mens med dvd ble bildet ganske rent. Blu-ray har selvfølgelig bedre kvalitet, men det er vanskeligere å oppdage enn hva som skjedde med overgang til dvd.

I tillegg når det kommer til at folk ikke trenger HD så dras Wii frem hele tiden, men etter som jeg kan se er det solgt mer HD konsoller til sammen enn det er solgt Wii (enn så lenge iallfall), noe som må bety at kundene faktisk vil ha HD ifølge salgstall emnet her på forumet, da det er solgt 31 millioner HD konsoller og 26 millioner SD konsoller denne generasjonen.

Lenke til kommentar
På den andre siden selger fortsatt DVD 99,21% av film-formatene. Egentlig ganske skuffende når man tenker på hvor fort overgangen fra VHS til DVD gikk.

Javel.

Jeg har valgt meg ut dette å lese i stedet:

Fabrikken Singulus melder at BD-teknologien brer om seg raskere enn hva DVD gjorde i sin tid.

Singulus lager produksjonsmaskinene som Blu-ray Disc fremstilles på.

Nå melder nyhetsbyrået Reuters at Singulus fikk ordre på hele 21 21 Blu-ray dual-layer maskiner i første kvartal i 2008, og forteller at dette viser at BD-formatet blir raskere adoptert enn forgjengeren, DVD, ble for elleve år siden.

Det viser i hvert fall at viljen til å pushe formatet er der. Og ikke minst - at det skjer ting utenfor pottit-Norge.

Og denne:

Kjell Erik Thune-Larsen, kategorisjef for underholdning hos Expert Norge AS, forteller til Release.no at hos de butikkene i kjeden som har satset på BD, selges det nå mer av BD enn DVD på enkelte titler.

Begge er sakset fra relativt nye artikler hos http://release.no - videobransjens fagblad

Joda, men selv om man øker produksjonskapasiteten på noe er det jo dermed ikke sagt at salget vil øke, hvis vi har med et nisje-marked å gjøre. Det er jo også logisk at det selges flere slike maskiner nå som HD-DVD er ferdig. Det er også naturlig at det selges flere BD av enkelte titler fordi entusiaster kjøper gjerne ny versjon av en gammel DVD tittel.

Personlig synes jeg at 11 millioner titlerer litt lite. Det er jo ikke engang 1 film pèr PS3..

Men BD-spillere må jo bli billigere etterhvert, og da vil det nok hjelpe. Den billigste spilleren i dag koster vel 298$ på wal-mart..

Lenke til kommentar
I tillegg når det kommer til at folk ikke trenger HD så dras Wii frem hele tiden, men etter som jeg kan se er det solgt mer HD konsoller til sammen enn det er solgt Wii (enn så lenge iallfall), noe som må bety at kundene faktisk vil ha HD ifølge salgstall emnet her på forumet, da det er solgt 31 millioner HD konsoller og 26 millioner SD konsoller denne generasjonen.

Dette blir jo litt fusk med tall da. Wii har totalt "eid" de to andre konsollene. At de kanskje har solgt mer til sammen sier ikke så mye, særlig ikke når den ene har vært ute et år lenger.

Det eneste dette viser er at konsollene selger på spill, ikke på grafikk...

Lenke til kommentar

I wii sitt tilfelle tror eg heller det er den nye måten man styrer på som er det fremmende salgsargumentet. Og selvfælgelig det faktum at den var den billigste av de 3.

Ein Wii ikledd standard kontrollere hadde nok ikkje slått ann fullt så bra :hmm:

Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt å hørt med VIASAT og CANALDIGITAL om hvor stort etterspørselen er for deres HD produkter.

Her i huset er det iallefall bare jeg som maser på mamma og pappa om å skaffe oss litt HD godis.. Men, får spørsmålet om hvorfor vi trenger det når det vi har funker helt fint!

Også foreslått ny DVD spiller, da den gamle vi har er en 500kr rimi spiller fra 2004..

Mens jeg var i USA ble det nemlig kjøpt inn en ganske god 32" til rundt 10k.. og killer argumentet var "Fordi text-tv'n var så rask" har i etterkant sjekket tv'n og hadde fått veldig gode kritikker av lyd&bilde iallefall.. Men, den brukes ikke med annet enn den dårlige DVD spilleren, og vanlig parabol mottaker.. Noe som jeg nesten synes blir som å drepe tv'n! (Henviser til Ross sitt utsagn om at man dreper sykkelen sin sjel om man ikke sykler på den, fra Friends)

Tror nok HD fortsatt er for de spessielt interesserte, og det kun er noe folk har hørt om.. Hører forresten stadig vekk spørsmål om 360 leverer HD bilde, siden den ikke har HDMI.. Component har de færreste "folk flest" hørt om..

Wii gjør det bra, og det overrasker meg egentlig ikke, er jo ett stort marked for det, da folk som aldri har eid en spillmaskin siden NES eller aldri har eid en før kjøper den.. :)

Men, om vi trenger HD-gaming.. Nei, men trenger vel egentlig ikke TV eller internett heller.. Men, jeg ville iallefall blitt lei meg om det ble borte...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...