Gå til innhold

Folk flest trenger ikke HD-gaming.


Jon_

Anbefalte innlegg

Hvis folk var så interesert i HD kvalitet så skulle man sett en total snu i dagens konsolltrend. Det skulle bli solgt mest av PS3 etterfulgt av X360 med Wii hengende langt bak.

 

Men nå er det Wii som leder salgsracet. Det forteller i alle fall meg at folk flest er ikke overinteresert i HD innholdet men tenker mer underholdningsverdi.

 

Per i dag tror jeg og at DVD fremdeles har et godt knep rundt markedet. Jeg tror ikke folk flest ser noe vits i å skifte over til blu-ray fordi for deres del fungerer fremdeles DVD bra nok. Jeg er i den tro at HD og hele den pakken der er mest viktig for de som er interesert i det. Over tid blir det sikkert mer i vinden men per i dag, med tanke på at så mange ikke engang vet hva HD er for noe, tviler jeg på at det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD blir jo markedsført godt nå i disse dager, og jeg tror det er flere folk som veit om det enn vi tror og synser om. For min del er HD noe av det beste jeg har opplevd innen bilde, og det er vanskelig å snu tilbake til det gamle. Såklart, har opplevd noen DVD-er som jeg faktisk ble sjokkert over kvaliteten og lurte på om det var en Blu-ray jeg hadde stappet inn i PS3'n min. Så det tyder på at det har mye å si på de som komprimerer innholdet over på en DVD. Gjør de en godt jobb, blir det ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg syns du alltid klarer å trekke inn Wii i nesten alle konsollrelaterte ting jeg ass, Bear^. Selvom Wii selger over 2x så godt som de 2 andre, betyr det ikke at HD ikke er "in" eller "populært", for ikke å snakke om genialt. For meg blir opplevelsen en helt annen i HD, enn å game på 480p!

 

Du må gjerne fortsette å spille din Wii (jeg vet du har X360 også, så det trengs ikke nevnes), men vit at det er mange med meg som digger HDoppløsning.

Og til de som ikke har opplevd HD, så kan jeg fortelle dere at dere virkelig går glipp av noe.

Jeg må selvfølgelig legge til at når en får Surroundlyd også, så blir det ekstra fett!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja HD er elsk, men nå har jeg ganske hefitg oppsett og får nesten fult utbytte av HD bilde og lyd.

mye bedre bilde i stuen min enn på kino..

 

som sagt, jeg har blitt HD og snur aldri igjen.

poenget med wii er at det er designet som SD.

hvordan tror du slaget av 360 og PS3 hadde vært hvis de ikke hadde tatt HD spranget.... da hadde ihvertfall jeg ikke kjøpt og holdt meg til Pc.

 

HD film/lyd. TV og spill er ihvertfall utvikling i riktig rettning.

og jeg digger opplevelesen med HD film...

 

men hvis man har en 30" tv, så er kanskje ikke HD en like WOW opplevelse...

Lenke til kommentar

Helt klart det du sier NIrD

men hvis man har en 30" tv, så er kanskje ikke HD en like WOW opplevelse...

 

Før satt jeg på en 36" Sony trinitron 100Hz CrtTV, og det var fett nok det, men det er ikke vanskelig å se at TVer som det mangler både farger, dypde og oppløsning. Kudos for godt sortnivå, da!

Forskjellen var enorm da jeg gikk over til fullHD, og kan nevne at den forrige TVen jeg hadde var ganske god den også.

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Jeg syns du alltid klarer å trekke inn Wii i nesten alle konsollrelaterte ting jeg ass, Bear^. Selvom Wii selger over 2x så godt som de 2 andre, betyr det ikke at HD ikke er "in" eller "populært", for ikke å snakke om genialt. For meg blir opplevelsen en helt annen i HD, enn å game på 480p!

 

Du må gjerne fortsette å spille din Wii (jeg vet du har X360 også, så det trengs ikke nevnes), men vit at det er mange med meg som digger HDoppløsning.

Og til de som ikke har opplevd HD, så kan jeg fortelle dere at dere virkelig går glipp av noe.

Jeg må selvfølgelig legge til at når en får Surroundlyd også, så blir det ekstra fett!

 

Ja beklager ass men enten du liker det eller ikke ass så er assa Wii en del av de 3 konsollene i dag så ass, liksom.

 

Men anyway.

 

At du får en annen opplevelse med HD er din personelige preferanse. Men det er kanskje ikke alle, spesielt den "eldre" generasjonen, som ser det samme. Det selger godt av HD spillere men ikke noe overmessig. Grunnen til at HD skjermer selger godt er vel mer fordi du har store problemer med å finne av de gamle bilderør TVene samt at prisen på HD TVer er kommet ned på et nivå som er akseptabelt.

 

HD er veien ja, men jeg tror ikke det blir å ta av i alle fall denne generasjonen. Når det kommer til spillfronten kan kanskje spillutvalget til PS3 og X360 forhindre at de tar innpå Wii markedet, men det er og allment akseptert at Wii er på et helt annet plan enn X360 og PS3.

 

HD i mange tilfeller blir mer for de intereserte av lyd og bilde. Det store markedet tror jeg fremdeles lar vente på seg i den store grad.

Lenke til kommentar
mye bedre bilde i stuen min enn på kino..

Som ordtaket sier: film er best på kino, og kino er best hjemme :)

Hoho likte den..

 

MEN, har man sett film på digital projektor i en bra kino så slår det det meste med tanke på kvalitet. Det er rett og slett brilliant. Da snakker vi ikke "full-hd" lenger :tease: Dessverre er det veldig få kinoer som har slikt utstyr og altfor få filmer som blir distribuert på denne måten enda. Så film er for det meste best hjemme det ja. Må heller ikke glemme at hjemme så slipper jeg idiotene som må klappe i starten av filmen eller når noe viktig skjer.... Tråkker sikkert noen på tærne nå men fy f som jeg hater slikt på kino! Hvem er det folk klapper til egentlig? For ikke og snakke om folk som ikke klarer skru av lyden på mobben etc etc.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at ingen trenger HD vrken til film eller til spill, men har du først opplevd HD så er det vanskelig å gå tilbake. Etter å h sett over 100 filmer på hd dvd og blu-ray er det skikkelig nedsig å gå tilbake til dvd. Jeg ser film på 180 cm bredt lerret med 720p optoma hd70 og selv uten de drøyt 300 siste linjene så er forskjellen mellom dvd og blu-ray påtakelig. Det er ikke bare oppløsning som er bedre også fargemetningen og kompresjonsartefakter er bedre/borte. Jeg spiller Wii på projektoren også og til spill som SMG er det ikke noe problem med 480p, men i spill der det forsøkes å gjenngi en "realistisk"

verden duger det ikke. Mine første skikkelige HD spillopplevelser var de første timene i oblivion, de første oppdragene i GRAW og hele Geras of war. Det er HD og det er konge.

 

Men skulle du være en av de mange som bare hører på komprimert musikk og synes at 1,4gb divx er digg så er ikke HD noe for deg.

Lenke til kommentar
Tror også 1080i er et godt markedsføringsnavn for de som ikke "vet bedre". Må være litt av gimmicken med "HD-Ready"..?

 

Vi som "vet bedre", veit jo at interlaced ikke er i nærheten av progressivt signal..

 

Skal man vite bedre så må man ikke blande kortene. Du har rett i at det er forskjell på interlaced og progresivt signal, men kanskje man skulle utdype om det har noen betydning for våre flatskjermer i dag?

 

For poenget er at det er IKKE SIGNALET du ser på! Det du ser på er det endelige ferdige de-interlacede bildet. Når det gjelder signalet i 1080i så inneholder det nok informasjon til SE på et 1080P bilde på din 1080p TV, altså i 1920x1080p oppløsning i opptil 30 bilder i sekundet. Hvilket holder i massevis for f.eks film/serier som er 24 bilder i sekundet. Så når canal digital og andre TV stasjoner sender filmer, TV serier osv så ville et progresivt signal av dette bare tatt opp ekstra båndbredde og gjentatt en bildeframe to ganger og ikke skapt noe som helst ny bildeinformasjon som ikke en 1080i overføring av signalet kunne tatt med seg. Kvaliteten på din de-interlacer i TV'n vil da ha betydning for om kvaliteten på bildet blir like god, og ikke hvordan signalet er overført!

 

Skulle en 1080p (eller 720p for den saks skyld) signaloverføring ha noe for seg, så måtte kilden også være filmet med 60 bilder i sekundet. Så, spørsmålet mitt er - hva blir filmet i 60 bilder i sekundet i dag? Jeg er ikke så inne i TV produksjon. Så artig om noen vet noe om det. Slik jeg har forstått det blir også de fleste TV serier i HD filmet med 24-25 eller ~30 bilder i sek. En sportssending filmet og overført som 1080p 60/fps ville vært lekkert.

 

 

Ingen av dere (tar i litt nå, kan jo være noen som kjøpte TV i japan på 90 tallet eller svær TV i USA for 5-10år sia) ser på interlaced HD bilde/signal. Dere ser på et progresivt bilde. Så spørsmålet er hva greier en interlaced overføring overføre sammenlignet med en progresiv overføring av samme kilde? Blir det nødvendigvis dårligere? Er kilden i 30 frames/sec eller mindre så får du med deg all bildeinformasjonen alikevel, og igjen - det blir da opp til de-interlacerløsningen i de enkelte TV modeller å avgjøre om noe skulle gå tapt. Og det har skjedd mye på den fronten bare siste par åra, heldigvis.

 

Jeg håper for gudsskyld at canal digital og andre TV aktører holder på 1080i som overføringsmetode for film/serier osv som har 1080p opprinnelse slik at vi med 1080p TV'er/projektorer ikke går glipp av noe.

Lenke til kommentar
Og foresten, mulig jeg som er teit. (Eller det er jeg, spørsmålet er bare i hvilken grad :)) Men, kan vi ikke opprette en tråd i PC delen og hevde at ingen trenger skjermoppløsning på over 640x480 i spillene. HD trengs jo ikke for spilling! ;)

Hahaha tenkte i de samme baner her om dagen.

 

Forøvrig veldig fin den forrige posten din! Du skriver jo det samme som jeg prøver skrive bare bedre forklart :new_woot:

Lenke til kommentar
Og foresten, mulig jeg som er teit. (Eller det er jeg, spørsmålet er bare i hvilken grad :)) Men, kan vi ikke opprette en tråd i PC delen og hevde at ingen trenger skjermoppløsning på over 640x480 i spillene. HD trengs jo ikke for spilling! ;)

Hahaha tenkte i de samme baner her om dagen.

 

Forøvrig veldig fin den forrige posten din! Du skriver jo det samme som jeg prøver skrive bare bedre forklart :new_woot:

 

Ja, jeg leste postene dine og var enig. Men det virket som det ikke går inn hos enkelte så jeg prøvde å skrive det på en annen måte. Om det ble bedre forklart er jeg ikke så sikker på.

 

Og jeg er også svært forundret over de som sier de ikke trenger HD. Lurer på hvilken oppløsning de bruker på PC/monitoren mens de skriver disse innleggene sine på på forumet her? ;) 640x480? hehe.

Lenke til kommentar

Virkelig?

 

Poenget er at ting går framover ellers i verden, hvorfor ikke i konsollverdenen også? Og oppløsningen på min monitor for noen år siden var da vitterlig 640x480, også da jeg jobbet/skrev. Og det virket bra det, så strengt tatt kunne man holdt seg til det hvis det er sånn at ting egentlig ikke trengs å forbedres bare fordi at ikke alle er med på det i det starten går.

 

Men noen må gå foran.

 

Angående sitatet du bruker fra meg henger forsåvidt sammen med innlegget mitt over der jeg skriver om PC spille i samme oppløsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vi brukte jo HD på pc spill på slutten av 90-tallet.

så HD er ikke noe nytt innen for spill, men konsoller.

konsoll idag som ikke går høyere en SDTV ville vært døvt,

vi kunne like godt spilt på N64/PS2..

Lenke til kommentar
Virkelig?

Eh, ja. På en PC jobber man gjerne med tekst. På en spillkonsoll er det levende bilder. Tekst krever en helt annen oppløsning og skarphet enn levende bilder.

 

Poenget er at ting går framover ellers i verden, hvorfor ikke i konsollverdenen også?

Poenget er at det ikke er BEHOV for HD.

 

Og oppløsningen på min monitor for noen år siden var da vitterlig 640x480, også da jeg jobbet/skrev. Og det virket bra det, så strengt tatt kunne man holdt seg til det hvis det er sånn at ting egentlig ikke trengs å forbedres bare fordi at ikke alle er med på det i det starten går.

Ingen har sagt at ting ikke kan forbedres. Det som er poenget er hva folk har BEHOV for. Det var BEHOV for høyere oppløsning på skjermer fordi dette gjorde det å jobbe foran skjermen mer effektivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke behov for skoleboller heller, men jeg elsker skoleboller. Sitt å glo på din to tonns tv du og digg dine 720*576i eller enda bedre 640*480p og tenk på hvor herlig det ser ut med de fine rette linjene som ser ut som om de satt sammen av feilplasserte legoklosser når du spiller Wii.

 

At vi ikke trenger HD er forsåvidt sant, men fytti så sinnsykt mye finere det ser ut og hvor mye mer behagelig det er for øynene. Det er mye i verden du egentlig ikke trenger, men som er bra for deg uansett. Du trenger heller ikke motion senstive håndkontroll da de gode gamle fungerte fint.

 

Jeg liker f.eks Wii fit, men det hadde vært mye bedre med en HD oppløsning, og da tenker jeg på det visuelle og ikke om spillet hadde vært morsommere.

Lenke til kommentar
Det er ikke behov for skoleboller heller, men jeg elsker skoleboller. Sitt å glo på din to tonns tv du og digg dine 720*576i eller enda bedre 640*480p og tenk på hvor herlig det ser ut med de fine rette linjene som ser ut som om de satt sammen av feilplasserte legoklosser når du spiller Wii.

 

At vi ikke trenger HD er forsåvidt sant, men fytti så sinnsykt mye finere det ser ut og hvor mye mer behagelig det er for øynene. Det er mye i verden du egentlig ikke trenger, men som er bra for deg uansett. Du trenger heller ikke motion senstive håndkontroll da de gode gamle fungerte fint.

 

Jeg liker f.eks Wii fit, men det hadde vært mye bedre med en HD oppløsning, og da tenker jeg på det visuelle og ikke om spillet hadde vært morsommere.

 

Jeg må si at jeg er forundret over hvordan noen klarer å hisse seg opp over et sånt generelt utsagn. Og igjen ber jeg dere om ikke å ta ut aggresjonen over meg, da det ikke var jeg som startet denne tråden selv om det kanskje ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...