Gå til innhold

Folk flest trenger ikke HD-gaming.

Jon_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg ser at noen av en eller annen grunn tok et utsagn satt veldig på spissen og lagde en egen tråd av det. Det var ikke meg.

Men seriøst, jeg er glad i å spille og jeg er over middels interessert i teknologi (kanskje ikke over middels på forumet her da), men jeg har ikke noe behov for å spille i 1920x1080p.

Lenke til kommentar
Nei, ingen hdtv'er her kan vise 1080i. Kun CRT HDTV'er som er 1080i native. Og de er det ikke mange av her i Europa.

Så 1080i vil alltid bli skalert.

Herre! Veit du hva du snakker om egentlig?

Tydeligvis bedre enn hva du gjør. Et 1080i signal vil alltid bli skalert på LCD/plasma.

Lenke til kommentar

Dear costumer. We regret to inform you that introducing HD-gaming was a mistake. We will need for you to send in your PS3 so that we can degrade your console to non-HD. This will result in maximum output value: 480p. We apologise for any inconvenience, and to compensate we will give you a sample of the great game "Barbie: Road to pony island.

Sony.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Dear costumer. We regret to inform you that introducing HD-gaming was a mistake. We will need for you to send in your PS3 so that we can degrade your console to non-HD. This will result in maximum output value: 480p. We apologise for any inconvenience, and to compensate we will give you a sample of the great game "Barbie: Road to pony island.

Sony.

De fleste spillene er jo ikke HD uansett. De velger å kjøre noen merkelige oppløsninger mellom 480p og 720p for å få spillet til å gli best mulig.

Ps. Det går an å lage Barbiespill i 1080p også...

Lenke til kommentar
Nei, ingen hdtv'er her kan vise 1080i. Kun CRT HDTV'er som er 1080i native. Og de er det ikke mange av her i Europa.

Tydeligvis bedre enn hva du gjør. Et 1080i signal vil alltid bli skalert på LCD/plasma.

Dette er helt feil. Ett interlaced signal vil bli deinterlaced på en 1080p-skjerm. IKKE skalert. Skalering innbærer endring av oppløsning.

1080i er som nevnt tidligere ett bilde med 1920*1080piksler og det trengs selvsfølgelig ikke skaleres noe som helst for og få dette vist på en skjerm med gjett hvilken oppløsning som er i 1080p?

1080i på en 720p skjerm må derimot både skaleres og deinterlaces(mangel av norsk ord jeg klarer skrive for denne prosessen).

Skalering og deinterlacing er to vesentlig forskjellige prosesser. Skalering innebærer enten kvalitetstap eller tillegg av data, mens deinterlacing rett og slett bare er fletting av 2 bilder sammen til ett. Begge deler krever dog sin hardware for ett bra resultat.

Edit:

Anbefalt lesestoff: Video Scaler på wikipedia

A video scaler is a numerical processing device for converting video signals between one arbitrary resolution or aspect-ratio and another resolution or aspect-ratio.
Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

Dette er helt feil. Ett interlaced signal vil bli deinterlaced på en 1080p-skjerm. IKKE skalert. Skalering innbærer endring av oppløsning.

1080i er som nevnt tidligere ett bilde med 1920*1080piksler og det trengs selvsfølgelig ikke skaleres noe som helst for og få dette vist på en skjerm med gjett hvilken oppløsning som er i 1080p?

1080i på en 720p skjerm må derimot både skaleres og deinterlaces(mangel av norsk ord jeg klarer skrive for denne prosessen).

Skalering og deinterlacing er to vesentlig forskjellige prosesser. Skalering innebærer enten kvalitetstap eller tillegg av data, mens deinterlacing rett og slett bare er fletting av 2 bilder sammen til ett. Begge deler krever dog sin hardware for ett bra resultat.

Edit:

A video scaler is a numerical processing device for converting video signals between one arbitrary resolution or aspect-ratio and another resolution or aspect-ratio.

Og hvor mange plasma eiere der ute har 1080p? Ikke særlig mange LCD eiere heller. I de aller, aller fleste tilfellene vil et 1080i signal bli konvertert til 720p.

Som sagt, det er et format som de startet i amerika siden de første HDTV'ene var 1080i native. 1080i vil det bare bli mindre og mindre av også der siden lcd/plasma er mest populært der også nå.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt tankegangen din lavard. Mener du i tillegg at LCD/plasma eiere ikke har 1080p? De med FullHD støtte?

Greit, mange blir lurt av "HD-Ready" merket, som kun beviser at tv'n kan kjøre max 720 i progressivt. Mange slike tv-er kan også vise 1080 oppløsning, bare interlaced da dette ikke krever like mye som progressivt.

Jeg kan ikke konstantere at jeg har rett innenfor TV-er, men for projektorer mener jeg det er slik. Jeg kan ihvertfall kjøre 1080i på min 720p projektor. Jeg merker forskjell i oppløsning, men hater ytelsen som interlaced har. Det går rett og slett ikke an å se film, syntes jeg.

Og det samme burde vel være for TV-er? Ikke at 1080i egentlig er 720p? For det er jo en forskjell i oppløsningen?

Lenke til kommentar

Edit:

Og hvor mange plasma eiere der ute har 1080p? Ikke særlig mange LCD eiere heller. I de aller, aller fleste tilfellene vil et 1080i signal bli konvertert til 720p.

Som sagt, det er et format som de startet i amerika siden de første HDTV'ene var 1080i native. 1080i vil det bare bli mindre og mindre av også der siden lcd/plasma er mest populært der også nå.

Det er da totalt irrelevant hvor mange tv'er som er i hvilken oppløsning. Det du skrev er og blir feil, og du nevnte ingenting om antall tv'er av forskjellige slag. Du kan vri og vende på ting i etterkant men fakta er at 1080i ikke alltid blir skalert og at det er ganske mange som allerede har fullhd-tver og det vil bare bli flere. At du ikke synes 1080i er relevant selv om det allerede sendes i norge og mange kan se på dette på div sendinger er også ganske rart.

Canal Digital sender ifølge dem selv hovedsaklig HD i 1080i. Get har også muligheten for dette selv om jeg ikke er sikker på hva de faktisk sender idag. De vil jo ikke plutselig slutte med dette til fordel for 720p bare fordi du har en illusjon om at 1080i er noe amerikansk vi ikke trenger bry oss om.

Tar jeg ikke feil så er f.eks SKY HD sine sendinger fra Premier League i 1080i og det er det ganske så mange nordmenn som vil se på. Men det trenger vi kanskje ikke tenke på siden 1080i er noe amerikanske greier for 1080i-basert crt-tver?

Du har selv skrevet at 1080p ikke er aktuellt på tv-fronten på lang tid så hvorfor skulle plutselig 1080i forsvinne til fordel for 720p? Det henger rett og slett ikke på greip!

1080i er kommet for og bli på tv-fronten mens 1080p vil være det fortrukne på spill/film(ettersom tiden går). Man forandrer ikke slike standarder sånn helt uten videre og da i hvert fall ikke til en teknisk underlegen løsning som 720p er når man ser på oppløsning.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt tankegangen din lavard. Mener du i tillegg at LCD/plasma eiere ikke har 1080p? De med FullHD støtte?

Greit, mange blir lurt av "HD-Ready" merket, som kun beviser at tv'n kan kjøre max 720 i progressivt. Mange slike tv-er kan også vise 1080 oppløsning, bare interlaced da dette ikke krever like mye som progressivt.

Jeg kan ikke konstantere at jeg har rett innenfor TV-er, men for projektorer mener jeg det er slik. Jeg kan ihvertfall kjøre 1080i på min 720p projektor. Jeg merker forskjell i oppløsning, men hater ytelsen som interlaced har. Det går rett og slett ikke an å se film, syntes jeg.

Og det samme burde vel være for TV-er? Ikke at 1080i egentlig er 720p? For det er jo en forskjell i oppløsningen?

En 720p LCD-projektor(tar en sjanse på at det er det du har) må deinterlace og nedskalere ett 1080i signal for og vise dette. Projektoren har en naturlig oppløsning på 1280*720 og kan ikke vise mer enn dette. Du har åpenbart en projektor som ikke er veldig flink til jobben som må gjøres med deinterlacing og/eller nedskalering og ser derfor problemer med bildet ditt. Dette vil være forskjellig fra TV til TV og PJ til PJ. Personlig har jeg en receiver med innebygd video-chip som tar seg av både skalering og deinterlacing på en meget effektiv måte slik at jeg ærlig talt har store problemer med og se forskjell på 1080i og 1080p med unntak av scener med ekstremt mye bevegelse(spesielt i horisontal-retning). Men siden jeg tar meg av all prosessering i receiver så omgår jeg kretsene for dette i TV og PJ slik at kvaliteten blir en del bedre enn når jeg kjører utenom receiveren.

Du viser altså aldri 1080i med din 720p projektor selv om du mater den med 1080i-kilder. Du viser konsekvent ett bilde i 720p uansett. Projektoren tar seg bare av prosessen med og omforme 1080i til 720p for deg uten at du merker det.

Vel og merke med en lcd-projektor eller liknende.

Edit:

Tror også 1080i er et godt markedsføringsnavn for de som ikke "vet bedre". Må være litt av gimmicken med "HD-Ready"..?

Vi som "vet bedre", veit jo at interlaced ikke er i nærheten av progressivt signal..

Jeg tør påstå at for visse formater som f.eks film så er 1080i fullt brukbart så lenge man har utstyr som takler deinterlacing på en bra måte. Uten dette så er 1080i helt ubrukelig. Tror nok mange hadde feilet på blindtest mellom 1080i og 1080p på riktig film på bra nok utstyr!

Edit2:

Bare for og pirke på meg selv så kan selvsagt PJ'en din ha en naturlig oppløsning på 1368*768 men blitt solgt som 720p som mange TV og PJ er. Men resonnementet blir det samme uansett bare at man bytter ut noen tall for oppløsning;)

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
Du sier noe der.. Det kommer såklart an på utstyret, men det blir fort dyrt om man skal ha en scaler/(de)interlacer til som kanskje får kildesignalet til å bli som 1080p reint.

Både og. Scaler/deinterlacer-chipen som sitter i min receiver fikk man for ett år siden kun i dedikerte skalerere til 15-20k og oppover, mens du nå får denne chippen i både receivere og PJ'er fra 15k og oppover.

Så utviklingen er utvilsom på rett vei, men mannen i gata kommer nok ikke til og ha utstyr som dette med det første. Det positiver er at hd-boksene fra CD og Get faktisk gjør en helt OK jobb med dette. Har du sett film i HD på CD så har du sannsynligvis sett på ett 1080i-signal :thumbup:

Lenke til kommentar

jonarvid har enda ikke forsvart sitt "satt på spissen utsagn", merkelig nok :p

Jeg synes det er en høyst intersant diskusjon; trenger man virkelig HD gaming? eller HD tv/kino/film for den sags skyld?

Det blir jo sagt at det er umulig å se forskjell på 1080p/720p med mindre man har større enn en 40", og sitter lengre unna en X. (det finnes en site som har gjort en slik undersøkelse, men husker ikke URL nå i farta).

Folk flest skjønner jo ikke hva man skal med digital TV engang, som gjør TV opplevelsen merkbart mye bedre enn overgangen fra vanlig TV signal til 1080i.

Men som jeg har sagt før, det er ikke mannen i gata som bestemmer den teknologiske utviklingen, selv om spesifikke ting har gått gale veien (VHS/Beta, PC vant over Mac/Amiga feks)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...