Gå til innhold

hva er din mening om hasj?

Espen F

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt: "kan ikke en basehopper selv bestemme hvor han skal hoppe ned?" nei han kan ikke det. At han blir skada fører til dyre regninger for staten, og hvis alle skulle drive å hoppe utfor stup å skade seg, blir det ikke mye penger igjen i statskassa.

Det samma ville da gjelde folk som fikk overdoser.

Systemet med gratis kvalitetssykehus ville ikke fungere lengre, og en ville måtte gå over til et system som kanskje er verre enn i USA.

Men igjen.. det er forskjell på cannabis og heroin. Det er bare dumt å trekke inn de to stoffene i samma diskusjon. Vil si at alkohol er like "alvorlig" som cannabis.

Uansett.. jeg bare ser på saken på andre synspunkt. Jeg er egentlig for legalisering :D

Jeg tror egentlig vi ikke er så uenige, så jeg kan prøve å klargjøre det jeg skrev litt.

Når det gjelder base så er vel det egentlig et litt ekstremtilfelle. Man kan ikke i dag bare kjøpe en fallskjerm og kaste seg utfor et fjell. 95% av de som driver med det har fått opplæring av "Norges Basejumping-forbund" eller noe sånt og de nekter å gi opplæring får man har (tror det er) 500 hopp fra fly. Selv om det er en viss risiko ved å hoppe er det jo noe som folk gjør frivillig.

Når det gjelder de som skal redde basejumpere er det jo klart det er en viss risiko for dem, men de gjør det frivillig og mange av de er jo selv fjellklatrere/fallskjermhoppere/basehoppere.

Så lenge det er en relativt stor risiko for skade ved enkelte ekstremsporter vil det være en begrenset mengde av befolkningen som driver med det slik at det egentlig ikke er et stort problem økonomisk for samfunnet.

Jeg mener at folk i økende grad må ta ansvar for sitt eget liv, så får staten heller bidra til å begrense de verste skadene ved å bidra med at folk vet om skadene ved enkelte aktiviteter.

F. eks ved røyking av hasj: Det bør være lovlig, men ikke på utesteder der det skader andre. Staten står for salg/distribussjon og opplysning om skadene.

Er enig om at det er "dumt" å sammenligne hasj og heroin. Og vi bør selvfølgelig ha forskjellige regler for de to stoffene. men like vel inngår de to stoffene i en sammenheng i dag ettersom en god del av de som bruker heroin begynnte med hasj.

Men i dag er det slik at man sammenligner hasj og heroin og holder alkohol utenfor. Virkeligheten er som du sier at skadevirkningene av alkohol er _langt_ større en av hasj. Sannsynlighvis en god del hundre millioner. Men igjen vi kan ikke forby alt heller. Folk må jo ha noe å more seg med.

Tror at det er mulig å opprettholde systemet med "gratis" skattefinansiert kvalitetssukehus også i fremtiden, selv om man legaliserer hasj og marihuana. Hensikten med å gjøre dette er jo netttop å redusere overdosene som er den delen som koster sykehusene mest.

Lenke til kommentar
cannabis kan gi en fin rus, men som alt annet: måtehold, gylden middelvei

til debatantene her (spesielt til de som ikke er personlig fortrolig med cannabis-rusen), det er problematisk å ha et standpunkt imot en ting (eller for) dersom man ikke har en villeste anelse hva det er snakk om. (spesielt der hvor man ikke har forsknings-støtte for sitt syn; alkohol & helseskader & familie sammenhenger er derimot godt dokumentert)  

Mitt ståpunkt er vel mest basert på det jeg har lest av forsknig, politiske debatter, et par bøker og noen sider på internet som f. eks;

http://www.marijuanafacts.org/ (en ganske bra bok)

og

http://www.drugtext.org/sub/marmyt1.html (drugtext.org er en ganske bra side)

og

http://everything2.com/index.pl?lastnode_i...&node_id=494622

(en del forskjellige synspunkte/argumenter)

og

http://www.fmr.no/hasj/index.html (en del info)

og

http://www.rusfeltet.no/reader/frame_set.asp

Men mitt personlige og poiltiske syn har jo en del å si også.

Har vel etter vert hatt noen praktiske erfaringer også..., men ikke nok til å kunne bygge det jeg mener utelukkende på det.

Har vel funnet ut at den gyldne middelvei er det riktige, og har bestemt meg for å droppe en del av de "feltstudiene" som jeg og et par kompiser hadde planer om.

Lenke til kommentar

Har vel funnet ut at den gyldne middelvei er det riktige, og har bestemt meg for å droppe en del av de "feltstudiene" som jeg og et par kompiser hadde planer om.

håper det ikke innebar tunge stoffer.

en liten, tynn bok jeg likevel anbefaller på det varmeste, og som finnes på ethvert bibliotek med respekt for seg selv, er av forfatteren Aldous Huxley (en av forrige århundrets absolutt mest spennende forfattere):

Erkjennelsens porter

Lenke til kommentar

håper det ikke innebar tunge stoffer.

en liten, tynn bok jeg likevel anbefaller på det varmeste, og som finnes på ethvert bibliotek med respekt for seg selv, er av forfatteren Aldous Huxley (en av forrige århundrets absolutt mest spennende forfattere):

Erkjennelsens porter

Neida, det gjorde ikke det.. ;-)

Intressant. Skal se om jeg får tid til å lese den.

Har lest Brave New World av samme forfatter og den var ganske bra. Litt skremmende på en 1984 aktig måte. Å så skriver han på en litt spesiell måte.

Lenke til kommentar
Den store grunnen til at ungdom bruker narkotika i stede for alkohol når de skal ha det gøy er at det er lettere å få tak i og billigere. Her er det noe feil. Jeg vil ha tyske priser, 5 kroner for en halvliter øl på butikken.

nei, alkohol er bare et elendig rusmiddel i forhold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...