Gå til innhold

Hvorfor produseres det fortsatt PS2 spill, men ei Xbox-spill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette irriterer meg egentlig litt. Jeg har PS3 og Xbox, men PS2-spillene av typen GH og SingStar, kan jeg ikke spille. Det kommer også fortsatt spill til PS2, men aldri mer til Xbox. Hvorfor? Er det fordi x360 kom så mye før PS3?

Sony garanterer levetid på sine konsoller og har sagt at de fortsetter support for PS2 like lenge som de gjorde for PS1 og har anonsert for PS3 - 10 år. MS på den annen side droppet supporten til Xbox som en rødglødende potet når de lanserte 360.

:)

Lenke til kommentar
Salgstall:

PlayStation 2: 127 millioner (3. Desember 2007)

Xbox: 24 millioner (10. Mai 2006)

Det er ikke så rart at spill ikke kommer til Xbox når den har solgt så få konsoller. Men PS2 som har solgt langt over 100 millioner konsoller, får fortsatt nye spill, siden det er så mange som fortsatt kjøper PS2 spill.

Endret av Kris93
Lenke til kommentar

Microsoft sluttet å bygge og selge Xbox, så snart dem hadde ett nytt produkt.

Og nå er det så dyrt å få godkjent å lansere ett spill hos Microsoft til systemet, at nesten bare enkelte årlige EA-spill kommer til systemet. :-/

Det er ikke pga. mangel av etterspørsel, MS har bare valgt å prise den ut av markedet, så folk skulle oppgradere raskere.

Lenke til kommentar
Microsoft sluttet å bygge og selge Xbox, så snart dem hadde ett nytt produkt.

Og nå er det så dyrt å få godkjent å lansere ett spill hos Microsoft til systemet, at nesten bare enkelte årlige EA-spill kommer til systemet. :-/

Det er ikke pga. mangel av etterspørsel, MS har bare valgt å prise den ut av markedet, så folk skulle oppgradere raskere.

Så det kan ikke ha noe med at MS tapte enorme summer på Xbox altså. Du vet, den maskinen med mye kraftigere hardware enn PS2 og med innebygget harddisk som ble solgt for lavere pris enn PS2.

Og hvor er Xbox etterspørselen?

Lenke til kommentar

Var det ikke noe om at Nvidia sluttet å produsere GPUer til Xbox også like før 360 sin lansering? Ikke det at jeg tror Microsoft ville holdt den i livet.

Men Playstation 2 vant jo så overlegent last-gen, og Sony tapte/taper penger på PS3 så hvis de kan fortsette å selge konsollen så er jo det bare et pluss. Nintendo gjorde vel det samme med NES da SNES kom, og GBA (Micro) etter at DSen kom på markedet.

Lenke til kommentar

MS eide vel ikke rettighetene til alt av hardwaren i Xbox om jeg ikke husker feil, og det var vel èn av grunnene til at de valgte å slutte å produsere den (en annen grunn var at Xbox var så dyr å produsere at det ville ikke lønne seg for MS å selge den som en billigkonsoll på linje med PS2).

Lenke til kommentar
Så det kan ikke ha noe med at MS tapte enorme summer på Xbox altså. Du vet, den maskinen med mye kraftigere hardware enn PS2 og med innebygget harddisk som ble solgt for lavere pris enn PS2.

Og hvor er Xbox etterspørselen?

Microsoft kunne fint hatt XBox som ett billigere alternativ enn 360, selv om de oppfylte avtalene de hadde gjort med hardware-leverandørene deres.

De valgte istedenfor å fjerne produktet fra markedet.

Greit nok det, dersom de ikke ønsker å være leverandør, så står dem fritt frem til å erklære produktet dødt. :)

Angående etterspørsel, så anbefaler jeg at du leser første innlegget i tråden, og der har du etterspørselen din.

Når Xbox 740 kommer, og Microsoft går ut og sier 'XBox 360 er ikke lenger i produksjon' vi vil heller ikke lage flere 360 spill, da våre utviklere kommer bare til å lage 740-spill.

Da er du nødt til å oppgradere konsollen din, dersom du ønsker nye spill til den.

Fordi nesten ingen ser penger å tjene på ett dødt produkt.

Har alltid syntes at dette var skittent spill overfor kundene som kanskje hadde kjøpt XBox 2 månder før de fikk beskjed om at produktet var dødt.

Nintendo lagde fremdeles GameCube-spill, selv om de hadde utgitt Wii.

Zelda er vel beste eksempel. De hadde heller ikke allverden å stille opp imot PS2.

Sony gjorde det samme, beste eksempelet er God of War 2 og nå i nyere tid Twisted Metal.

Er veldig liten tvil om at dersom Sony hadde gitt ut GoW2 på PS3 istedenfor, så hadde veldig mange sett seg nødt til å oppgradere.

De bruker samme 'taktikk' på nye PC-er. Butikker som ønsker å selge nye PC-er med XP, må betale mere for å få lov til å levere ny PC med Windows XP, enn de måtte før Windows Vista ble tilgjengelig.

Egentlig ønsket Microsoft å tvinge alle dataleverandører over på Vista, ved å ikke gi ut nye XP-lisenser, så de bare kunne velge diverse Vista-alternativer.

Var vell hovedaklig Dell, som truet å levere sine nye maskiner med Linux.

MS skjønte at dem måtte vente til Vista var mere stabilt før dem kunne nekte flere XP-lisenser.

Forøvrig så skriver jeg dette på dag 1 på min nye Vista-maskin.. :p

Lenke til kommentar

Det er delvis på grunn av PS3 at PS2 fremdeles får spill. Grunnet litt dårlig start med PS3, fikk ikke Sony den etterspørselen som de ønsket på PS3. Flere faktorer som spiller inn hvorfor, men ikke viktig her.

Samtidig har PS2 et såpass stort markedet godt over 100 millioner, at det fremdeles er mange penger å tjene der. Sony valgte også å la PS2 fortsette grunnet Wii, da den åpnet opp for mindre grafisk tunge spill i nok en generasjon. Derfor kom PS2 i en hvit farge kort tid etter Wii ble suksessfull, samt bevegelseskontroller i en spillpakke.

Sony ville vært dum om de ikke hadde fortsatt å støtte PS2.

Med Microsoft er det en helt annen historie. Microsoft bygde Xbox opp ganske fort bare for å komme seg inn på spillmarkedet. Derfor var hoveddelen av maskinvaren hybrider av PC-deler. De gjordet det ganske bra, og klarte å holde seg forbi Gamecube. Med det fikk Microsoft det markedet de ønsket, og kunne komme med en ny konsoll ut på markedet som tok det neste logiske steget. Så at det ikke kommer flere spill til Xbox, er fordi orginale Xbox skulle skape et markedet, mens Xbox 360 da skal satse videre. Derfor har ikke Xbox noen grunn til å leve lenger. Den har utspilt sin rolle.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Bare så det er klart, det ble utgitt oppimot 100 spill til xbox i 2006(nesten dobbelt så mye enn GC), deriblant noen (konsoll)eksklusiver, med Drømmefall som det mest profilerte. MS stoppet produksjonen av Xbox sensommeren 2006.

Det er ingne tvil om at MS ville få hoppet over på X360 så kort som mulig, og selv om MS stoppet produskjonen av spill til xbox, hindrer det ikke 3. parter å fortsette med spillproduskjsonen til konsollen. Så lenge spillutigverne ser gode muligheter til å tjene penger, sier de ikke nei. Men Xbox' kundemasse var lav, og dermed har ikke maskinen like lang potensiell levetid ved et generasjonskifte. I tillegg har vi det at rn stor andel av xbox' kundemasse bestod av hardcore-spillere, disse tok steget raskt over til X360, og dermed pensjonerte sin gamle xbox med en gang, som ytterlig sank potensiell kundemasse.

Hos ps2 er situasjonen helt annerledes, her har man en stor gruppe casual-spillere som sjelden ser seg råd til å handle inn spillkonsoller på launch, og fortsetter dermed å kjøpe spill til ps2 en stund fremover. I tillegg har sony utnyttet dette for alt det var verdt, da de tjente gode penger på ps2-salget kontra pengeslukeren ps3.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
De bruker samme 'taktikk' på nye PC-er. Butikker som ønsker å selge nye PC-er med XP, må betale mere for å få lov til å levere ny PC med Windows XP, enn de måtte før Windows Vista ble tilgjengelig.

Egentlig ønsket Microsoft å tvinge alle dataleverandører over på Vista, ved å ikke gi ut nye XP-lisenser, så de bare kunne velge diverse Vista-alternativer.

Var vell hovedaklig Dell, som truet å levere sine nye maskiner med Linux.

MS skjønte at dem måtte vente til Vista var mere stabilt før dem kunne nekte flere XP-lisenser.

Forøvrig så skriver jeg dette på dag 1 på min nye Vista-maskin.. :p

Dette blir en søk sammenligning da MS ikke i nærheten har samme monopol situasjon i konsoll markedet. MS vil neppe plutselig avlive en pengeku (hvis så er tilfelle) når "Xbox720" kommer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
I tillegg har vi det at rn stor andel av xbox' kundemasse bestod av hardcore-spillere, disse tok steget raskt over til X360, og dermed pensjonerte sin gamle xbox med en gang, som ytterlig sank potensiell kundemasse.

Hos ps2 er situasjonen helt annerledes, her har man en stor gruppe casual-spillere som sjelden ser seg råd til å handle inn spillkonsoller på launch, og fortsetter dermed å kjøpe spill til ps2 en stund fremover. I tillegg har sony utnyttet dette for alt det var verdt, da de tjente gode penger på ps2-salget kontra pengeslukeren ps3.

Stemmer. Også noen viktige faktorer.

Lenke til kommentar

Den solgte mer og fortsetter og selge fordi den er billig, den har vært lenge på markedet og en hver økonom forstår att man kutter ikke ut noe som selger med god profitt.

Ms stoppet salget av xbox pga att intjeninga ikke var godt nok, xboxen bestod av mange linsensierte komponenter deriblandt grafikkkortet. Dette var nok hovedgrunnen til at MS drepte sin konsoll så fort, de ville ha forbrukerne over på 360 og det skal bli spennende å se om dette også vill skje når neste konsoll står for trappene.

Lenke til kommentar
Den solgte mer og fortsetter og selge fordi den er billig, den har vært lenge på markedet og en hver økonom forstår att man kutter ikke ut noe som selger med god profitt.

Ms stoppet salget av xbox pga att intjeninga ikke var godt nok, xboxen bestod av mange linsensierte komponenter deriblandt grafikkkortet. Dette var nok hovedgrunnen til at MS drepte sin konsoll så fort, de ville ha forbrukerne over på 360 og det skal bli spennende å se om dette også vill skje når neste konsoll står for trappene.

Sony brukte halve det totale 4 milliarders-Xbox tapet (anno sept 2005) på research for alene for å forminske EE og GS-chipen i PS2 til årets størrelse, så det er ikke alltid sikkert det er en billigere prosess å ikke lisensere hardware. :-/

Men Sony kunne gjøre dette uten at aksje-eierene gikk amok fordi dem støttet seg også på Playstation 1-salget/produksjonen som også ble avsluttet rundt ca. samme tid som MS sluttet å produsere XBox. :)

NVidia ble til og med enige i rettsaken i 2002/3, om å dele utgiftene på forskning i å redusere kostnadene på gafikk og nettverks-kortet til Xbox, selv om dette ikke var en del av original-avtalen, etter min forståelse. :-/

Er litt usikker på om MS kommer til gjøre samme neste gang, eller om kundene deres aksepterer det, men jeg tror altså det samme kommer til å skje også neste gang.

Og tviler også på at kundene kommer til å reagere mere negativt neste gang enn de gjorde denne gang.

Er også usikker på om det er bare MS som dreper sin egen konsoll såpass tidlig neste generasjon. Men det er de jeg er mest bekymret for, i denne saken. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor solgte egentlig PS2 så mye mer enn Xbox? Uten å anse meg selv som fanboy, må jeg si at jeg hadde mye mere sansen for xbox..

- startet først + mange priskutt og slim edition lanseringen..

- hadde MANGE ekslusive titler , xbox sine titler var enda veldig ferske..

- vanvittig stort spillbibliotek

- og seff; Buzz og singstar

Lenke til kommentar
Hvorfor solgte egentlig PS2 så mye mer enn Xbox?

Folk kjøpte PS2 fordi de var redde at dersom ikke de kjøpte dem, så ville Irakiske agenter skaffe seg den, så Saddam kunne bruke den i våpenproduksjon. :(

Men nå er Saddam tatt, og vi står fritt frem til å velge konsoll igjen. :)

Også hadde den ett veldig bra spill-utvalg, uansett hvilke type spill du likte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...