Gå til innhold

HDR, panorama, osv


Anbefalte innlegg

Tøffe bilder!

Vil bare kommme med to spørsmål angående bildene :innocent:

1. Er alle bildene HDR(I så fall hvordan får man svanen i HDR)?

2. Bør HDR tas i RAW eller JPEG?

 

Hvis du skal ta HDR må du enten ta min. 3 bilder med forskjellig lukkertid, eller så kan du ta et raw bilde og gjøre om på eksporingen på pc'en.

 

Om du bruker stativ og tar 3 eller flere bilder er det valgfritt (jpeg eller RAW). Men om du bare skal ta et bilde må du bruke RAW (som på svanen)

 

Det finnes jo selvfølgelig mange teknikker som gjør at du får HDR' aktige bilder (: GL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan helt fint lage et HDR-bilde med 2 jpeg-filer, bare så det er sagt. Tar du feks et landskapsbilde, og får en "riktig" eksponering på himmelen, samt en riktig eksponering på bakken, så kan du uten problemer lage et HDR-bilde av disse 2 med brukbart resultat

 

Da kan det være lurt å bruke et GND filter

Lenke til kommentar
du kan helt fint lage et HDR-bilde med 2 jpeg-filer, bare så det er sagt. Tar du feks et landskapsbilde, og får en "riktig" eksponering på himmelen, samt en riktig eksponering på bakken, så kan du uten problemer lage et HDR-bilde av disse 2 med brukbart resultat

 

Da kan det være lurt å bruke et GND filter

GND filter? :blush:

Lenke til kommentar

Jeg likte de to landskapsbildene best..

og aller best marka..

 

Det fra stranda synes jeg 'mangler noe' kanskje du kunne trekke overgangen stein/vann nærmere nedre hjørne.. eller finne en mer spennende inngangsbue ..eller noe som fanger i forgrunnen..?

 

Det fra enga synes jeg er deilig å se på.. gir meg ro i sjela ..rett og slett ;)

eneste er at sola kanskje kunne vert tona noe ned..

 

 

Spennende utsnitt og godt utført HDR, etter min smak.. som andre også nevner kan det kanskje være tatt litt ekstremt.. men har sett flere publiserte bilder i relativt seriøse fotoblad som er omtrent like 'redigerte'

 

 

Gir meg lyst å springe ut å prøve meg på noen HDR-shots selv :)

Lenke til kommentar
du kan helt fint lage et HDR-bilde med 2 jpeg-filer, bare så det er sagt. Tar du feks et landskapsbilde, og får en "riktig" eksponering på himmelen, samt en riktig eksponering på bakken, så kan du uten problemer lage et HDR-bilde av disse 2 med brukbart resultat

 

Da kan det være lurt å bruke et GND filter

GND filter? :blush:

 

Et GRADIENT ND filter, som gjør at feks skyene blir mørke og skumle mens bakken blir lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...