MercedesMotor Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg har startet med 16 ukers program som jeg skal prøve å fullføre, men nå etter treningen så må jeg tøye ut fordi jeg er skikkelig støl. Jeg tøyet framsiden og innsiden av låret, men når jeg skal sette meg eller stå opp så merker jeg det på utsiden av låret, men åssen tøyer jeg ut der? Jeg har prøvd å tøye ut utsiden av låret i 15 min nå, men ingen av dem var riktig Se bilde under (der det er merket med rødt) Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 hmm, sett deg på rumpa med beina rett ut, så tar du det ene beinet over det andre og klemer kneet nærme ansiktet ditt, tror det skal hjelpe, tar vel best på akterspeilet, men kjenner det faktisk litt der også Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 hmm, sett deg på rumpa med beina rett ut, så tar du det ene beinet over det andre og klemer kneet nærme ansiktet ditt, tror det skal hjelpe, tar vel best på akterspeilet, men kjenner det faktisk litt der også Takk skal du ha merker at det ble litt bedre når jeg går opp trappene, men fortsatt så er det noe igjen. Takk igjen, klarer å gå ordentlig uten å se så rar ut Lenke til kommentar
Raager Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg har startet med 16 ukers program som jeg skal prøve å fullføre, men nå etter treningen så må jeg tøye ut fordi jeg er skikkelig støl. Jeg tøyet framsiden og innsiden av låret, men når jeg skal sette meg eller stå opp så merker jeg det på utsiden av låret, men åssen tøyer jeg ut der? Jeg har prøvd å tøye ut utsiden av låret i 15 min nå, men ingen av dem var riktig Se bilde under (der det er merket med rødt) En variasjon av øvelse nevnt ovenfor kan være den på dette bildet. Men forutsetter at du er litt myk da. Men det er noen ting som kan være greie å tenke på under uttøyning: - ikke strekk leddet mer enn det tåler, altså overdrive tøyningen - unngå belastning i ryggen - og husk at man skal være avslappet under øvelsene EDIT: her er bildet forresten. http://www.pasienthandboka.no/asp/resource...67&size=200 Endret 4. juni 2008 av Raager Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du blir ikke kvitt stølhet med tøying, men det kan kanskje lindre litt. Bare sånn at du ikke tar for hardt i. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har startet med 16 ukers program som jeg skal prøve å fullføre, men nå etter treningen så må jeg tøye ut fordi jeg er skikkelig støl. Jeg tøyet framsiden og innsiden av låret, men når jeg skal sette meg eller stå opp så merker jeg det på utsiden av låret, men åssen tøyer jeg ut der? Jeg har prøvd å tøye ut utsiden av låret i 15 min nå, men ingen av dem var riktig Se bilde under (der det er merket med rødt) En variasjon av øvelse nevnt ovenfor kan være den på dette bildet. Men forutsetter at du er litt myk da. Men det er noen ting som kan være greie å tenke på under uttøyning: - ikke strekk leddet mer enn det tåler, altså overdrive tøyningen - unngå belastning i ryggen - og husk at man skal være avslappet under øvelsene EDIT: her er bildet forresten. http://www.pasienthandboka.no/asp/resource...67&size=200 Takk for bilde, gjorde litt feil istad. Thnx. Du blir ikke kvitt stølhet med tøying, men det kan kanskje lindre litt. Bare sånn at du ikke tar for hardt i. Merka det at stølhet ikke går vekk, men hvis jeg tøyer rett etter treningen da merker jeg at jeg ikke blir så veldig støl dagen etter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Uttøying gjør ikke stølheten verre etter den treningsøkta som har vært (faktisk ofte motsatt, du blir mer støl om du tøyer ut), men neste gang blir du litt mindre støl enn om du ikke hadde tøyd ut, og når du da trener regelmessig er det en fordel. Dessuten er det kjekt å være litt myk. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Tøying er ikke veldig effektivt. Det som gjelder er dynamisk mobilitetstrening. Statisk tøying før man gjør en øvelse kan minske både isometrisk og dynamisk styrke under øvelsen. Etter trening kan det øke grad av stølhet. Mens dynamisk tøying forbedrer ytelsene i sprint, hopping og bevegelighetstester. Samt forbedrer dynamisk ROM (range of motion) og reduserer sjanse for skade sammenlignet med statisk tøying. Øvelser du kan prøve: Side-to-side leg swings Hip corrections Crossover overhead reverse lunge(vanskelig) Gjør disse øvelsene (hvis du klarer å gjøre de korrekt) i oppvarmingen din. Endret 8. juni 2008 av Geir M Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Tøying er ikke veldig effektivt. Det som gjelder er dynamisk mobilitetstrening. Statisk tøying før man gjør en øvelse kan minske både isometrisk og dynamisk styrke under øvelsen. Etter trening kan det øke grad av stølhet. Mens dynamisk tøying forbedrer ytelsene i sprint, hopping og bevegelighetstester. Samt forbedrer dynamisk ROM (range of motion) og reduserer sjanse for skade sammenlignet med statisk tøying. Øvelser du kan prøve: Side-to-side leg swings Hip corrections Crossover overhead reverse lunge(vanskelig) Gjør disse øvelsene (hvis du klarer å gjøre de korrekt) i oppvarmingen din. Har praktisert dynamisk mobilitet i oppvarmingen min ganske lenge selv nå, og kan skrive under på at det utgjør en ganske stor forskjell. Til de av dere som har en oppvarming som består av 5min på sykkel/tredemølle vil jeg på det sterkeste anbefale at dere prøve dynamisk mobolitetstrening i noen uke fremover, for å se hvor mye det faktisk kan gjøre for deg. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det som gjør at du blir støl etter en treningsøkt er at sirkulasjonen i kroppen ikke har strekt til under treningen. Da får en opphoping av melkesyre i cellene og det er denne som gjør at en blir støl. For å forebygge stølhet bør du ha en rolig periode på slutten av treningsøkten slik at sirkulasjoinen i kroppen kommer i balanse nok til å tilføre tilstrekelig oksygen til cellene og dermed få omdannet melkesyren til vann og CO2 som vi puster ut... tøying har mest med mobilitet og forebygging av skader å gjøre, slik jeg har oppfattet og erfart det... Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Takknemlig for at dere tok dere tid til å skrive Mye nyttig informasjon. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg selv merka det i starten, da jeg begynte å trene så ble jeg dritstøl de tre første ukene.. Men nå, blir jeg NESTEN ikke støl lenger, bare når jeg begynner på nye apparater, eller prøver å makse løft eller lignende; ) Så, det er nok ikke så ille om noen uker: p Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg selv merka det i starten, da jeg begynte å trene så ble jeg dritstøl de tre første ukene..Men nå, blir jeg NESTEN ikke støl lenger, bare når jeg begynner på nye apparater, eller prøver å makse løft eller lignende; ) Så, det er nok ikke så ille om noen uker: p Ja jeg merker at stølheten blir gradvis mindre for hver dag som går, selvom jeg trener med de samme øvelsene. Lenke til kommentar
ivo_lola_ribar Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hei Det er en side som omhandler alle sportsskader. http://www.sportsskader.no/ jeg er privat praktierende fysioterapeut og ser enn del av idrets skader. på denne siden er det bra beskrivelse av de fleste skader og ikke minst trenings oppleg som er i tråd med norsk fysioterapi utdaning. http://www.sportnetdoc.com/injury/05-07.htm her kan du se navn på musklær som er aktuelle. tøyning er egentlig å strekke feste fra utspring slik at hvis du ser bilde er det alle beveglser som går over midten av kroppen som vil ta deler av muskel. Tractus iliotibialis er den muskelen du er ute etter. hilsen fra bergen Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 HeiDet er en side som omhandler alle sportsskader. http://www.sportsskader.no/ jeg er privat praktierende fysioterapeut og ser enn del av idrets skader. på denne siden er det bra beskrivelse av de fleste skader og ikke minst trenings oppleg som er i tråd med norsk fysioterapi utdaning. http://www.sportnetdoc.com/injury/05-07.htm her kan du se navn på musklær som er aktuelle. tøyning er egentlig å strekke feste fra utspring slik at hvis du ser bilde er det alle beveglser som går over midten av kroppen som vil ta deler av muskel. Tractus iliotibialis er den muskelen du er ute etter. hilsen fra bergen Tusen Takk Veldig mye bra stoff på den siden Takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Det som gjør at du blir støl etter en treningsøkt er at sirkulasjonen i kroppen ikke har strekt til under treningen. Da får en opphoping av melkesyre i cellene og det er denne som gjør at en blir støl. For å forebygge stølhet bør du ha en rolig periode på slutten av treningsøkten slik at sirkulasjoinen i kroppen kommer i balanse nok til å tilføre tilstrekelig oksygen til cellene og dermed få omdannet melkesyren til vann og CO2 som vi puster ut... tøying har mest med mobilitet og forebygging av skader å gjøre, slik jeg har oppfattet og erfart det... Dette var ny informasjon for meg. Melkesyren vil bli gjort om til vann og CO2 selv om vi ikke trener ned etter en økt. Dette er jo tross alt en prosess som foregår i muskelfibre som ikke jobber noe særlig. Jeg var alltid av den oppfatning at det var mikrotraumaen i muskelfibrene som gjør at vi blir støle. En teori som også har en logisk sammenheng med hvorfor uttøyning ikke nødvendigvis gjør oss mindre stive dagen derpå. For den stivhetsfølelsen vi får i musklene som følge av opphopning av laktat kommer av at muskelen mister mye av evnen til å kontrahere. Så hvis det er melkesyren som gjør oss støle, så setter jeg pris på om du utdyper litt. Så lærer vi noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå