Gå til innhold

Ytringsfrihet i Norge.

Anbefalte innlegg

De har alle en egen bok ja, hehe det er vel så godt som det eneste som skiller dem. Hvertfall for en outsider. Godt mulig de som er tilhengere av religionene ser gigantiske forskjeller.

Det er vel bred enighet om at færre og færre skikkelser i bibelen har eksistert. Hvordan ståa er i koranen føler jeg at jeg har liten nytte av å sette meg inn i. Men jeg går ut fra at det er omtrent det samme der. Lite arkeologisk som tyder på at en liten snekkersønn som het Jesus som labbet rundt i Judea i alle fall. Og for meg som ikke er kristen, er det av liten nytte å late som det er trolig at han eksisterte ennet enn i mytoligien.

Ja, på samme måte er inkaenes religion beregnet på inkaene, nordboeres religion beregnet på nordboere, ørkenfolkets religion beregnet på ørkenfolket. Man ser forbløffende lite i bibelen som tyder på at den er ment å gjelde i andre områder enn akkurat i midtøsten. Nordiske folk og skikker er ikke nevnt med et pip. Aborginere er det lite om. Men mye om folk fra midtøsten og hvordan de skal oppføre seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om noen tegner en karikatur "Jesus", vil vi reagere med selvmordsbombing, skyting, brenning av flagg osv da? Selv om Jesus er den viktigste personen i Kristendommen - som tross alt er religionen i Norge.

Jesus er ikke religionen til Norge, og det er nok av nordmenn som gjør langt mer enn å lage karikaturer av ham... det er jo bare å høre på Einherjer:

Hammeren heves

Mot korset skal den slå

For over Norges land

Skal ei kvitekrist rå

Hvis noen lager en Jesus-karikatur vil jeg reagere med latter dersom den er god. Det er fritt fram i Norge å spotte Muhammad så mye ditt hatfulle hjerte ønsker! Brenn en moské idag!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
De har alle en egen bok ja, hehe det er vel så godt som det eneste som skiller dem. Hvertfall for en outsider. Godt mulig de som er tilhengere av religionene ser gigantiske forskjeller.

Du har altså bare bestemt deg for at de to religionene er minimalt forskjellige selv om de som faktisk tilhører sier at det er ganske markant forskjell?

Det er vel bred enighet om at færre og færre skikkelser i bibelen har eksistert. Hvordan ståa er i koranen føler jeg at jeg har liten nytte av å sette meg inn i. Men jeg går ut fra at det er omtrent det samme der. Lite arkeologisk som tyder på at en liten snekkersønn som het Jesus som labbet rundt i Judea i alle fall. Og for meg som ikke er kristen, er det av liten nytte å late som det er trolig at han eksisterte ennet enn i mytoligien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Muhammad

Ja, på samme måte er inkaenes religion beregnet på inkaene, nordboeres religion beregnet på nordboere, ørkenfolkets religion beregnet på ørkenfolket.

Med den logikken så er vel demokratiet beregnet på Atenerne?

Man ser forbløffende lite i bibelen som tyder på at den er ment å gjelde i andre områder enn akkurat i midtøsten.

Nordiske folk og skikker er ikke nevnt med et pip. Aborginere er det lite om. Men mye om folk fra midtøsten og hvordan de skal oppføre seg.

Blir det spesifisert at det bare er arabere som skal ta i bruk de levereglene som står der? Mener å huske at både Bibelen og Koranen setter hele mennneskeheten i fokus.

Lenke til kommentar
Blir det spesifisert at det bare er arabere som skal ta i bruk de levereglene som står der? Mener å huske at både Bibelen og Koranen setter hele mennneskeheten i fokus.

Som Jesus sa i følge Matteus: "Jeg ble sendt for å hjelpe jødene, ikke hedningene". Hva koranen sier, vet jeg altså ikke. Men vi har ikke noe å hente hos Jesus hvis vi ikke er jøder.

Resten av punktene er jo allerede tatt hånd om av andre brukere, så det er ikke noe poeng for meg å ramse opp de.

Lenke til kommentar
De fleste kildene som underbygger Jesus som en levende person er bibelske kilder og andre kristne på den tiden. Ingen av de som skrev evangeliet feks. har møtt Jesus. Det fantes nok mange ulike Jesus-er på den tiden, og det er vanskelig å vite hvilken som er hvem.

Det jeg reagerte på var at han sa: Siden de kun eksisterer i diktning.

Støtter freke. Bibelen har en fokus på, skrevet av og for jøder. Demokratiske prinsipper har vi hatt mange andre steder enn Hellas. Island har jo verdens eldste (fungerende) parlament.

Men det første demokratiet oppsto jo i Hellas, da må det være myntet på grekere per deres tankegang? Hva er det spesifikt med kristendommen som gjør at det ikke kan fungere her (om vi ignorerer at det faktisk har fungert her nesten 1000 år)?

Som Jesus sa i følge Matteus: "Jeg ble sendt for å hjelpe jødene, ikke hedningene". Hva koranen sier, vet jeg altså ikke. Men vi har ikke noe å hente hos Jesus hvis vi ikke er jøder.

Resten av punktene er jo allerede tatt hånd om av andre brukere, så det er ikke noe poeng for meg å ramse opp de.

Så du skal ta utgangspunkt i et sitat kontra de flere hundre i Bibelen som antyder at kristendommen skulle være en retningslinje og frelse for alle mennesker?

Lenke til kommentar
Men det første demokratiet oppsto jo i Hellas, da må det være myntet på grekere per deres tankegang? Hva er det spesifikt med kristendommen som gjør at det ikke kan fungere her (om vi ignorerer at det faktisk har fungert her nesten 1000 år)?

Det er interessant. Det som gjør at abrahamistiske/semittiske/monoteistiske religioner skiller seg så ut er ofte de tydeligste. Jødenes syn på én gud ble ikke delt med noen europeisk religion. Og å sammenligne religion og politikk i tankegangen går ikke alltid. Samtidig så har vi mange eksempler på elementer i det moderne samfunn som vi kan finne langt tilbake. Demokratiet i Hellas var ikke et skikkelig demokrati, jeg synes ikke engang vi kan snakke om et skikkelig demokrati før begynnelsen av det tjuende århundre da kvinner fikk stemmerett.

Men alt pratet om ørkenen, faraoer, jøder og kameler blir liksom så absurd her. Det er strengt tatt ikke slike ting som er relevant for oss. Det gjenspeiler jo nordisk religion veldig klart, samme med all etnisk religion igrunn.

Lenke til kommentar
Det er interessant. Det som gjør at abrahamistiske/semittiske/monoteistiske religioner skiller seg så ut er ofte de tydeligste. Jødenes syn på én gud ble ikke delt med noen europeisk religion. Og å sammenligne religion og politikk i tankegangen går ikke alltid. Samtidig så har vi mange eksempler på elementer i det moderne samfunn som vi kan finne langt tilbake. Demokratiet i Hellas var ikke et skikkelig demokrati, jeg synes ikke engang vi kan snakke om et skikkelig demokrati før begynnelsen av det tjuende århundre da kvinner fikk stemmerett.

Jeg ser ikke hvordan det at det ikke var monoteistiske synet før Jødedommen og kristendommen i Europa tilsier at det ikke kan fungere her. Det er det jeg venter på at dere forsvarer.

Om du ikke synes demokrati-analogien var fullverdig kan jeg ta en annen en: matematikk oppsto i Midtøsten, betyr det at den bare er tilegnet arabere?

Men alt pratet om ørkenen, faraoer, jøder og kameler blir liksom så absurd her. Det er strengt tatt ikke slike ting som er relevant for oss. Det gjenspeiler jo nordisk religion veldig klart, samme med all etnisk religion igrunn.

Synes nå det meste med dogmene i den norrøne religionen er like fjernt. Uansett er det ikke de overfladiske detaljene, men de underliggende prinsippene som ble ivaretatt da kristendommen ble innført i Norge, til nå har dere ikke sagt noe om hvorfor disse prinsippene og ideologiene ikke passer til i Norden.

EDIT: dette begynner kanskje å bli litt off topic?

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...