Gå til innhold

Verdivurdering Nikon D70, 2 objektiver med mer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nikon 50mm er ikke noe makroobjektiv, ganske greit til portretter da.

70-300 sigmaen er ikke mye verdt, ny koster den enten ca 1400 eller 1900 litt ann på hvem utgave det er.

Standardobjektiv er mer rundt 18-50/70mm da et 35-70 ikke vil gi noe særlig vidvinkel.

50mm er grei, bruker den endel selv til portretter, skarp og fin, men altfor liten nærgrense til å kunne brukes som makro, koster rundt 900kr ny..

Som et makroobjektiv burde du heller kikke på f.eks Tamron/Sigma/Tokina rundt 90-105mm, men man spretter fort opp i 4-5 tusen.

Alternativ er 60mm makro som er rimligere, men du må nærmere for å få med like mye.

Sjekk ut:

Tamron 17-50 f2.8 / Sigma 18-55 f2.8

Tokina 100mm 2.8 makro (har fått ganske god kritikk)

Den 70-300 er ikke noe knallobjektiv, men greit å starte med egentlig, hadde selv et Tamron 70-300 til ca samme pris, men var så misfornøyd at jeg kastet det og kjøpte Nikon 70-300 VR. (70-200 2.8 er bedre, men noe dyrere..)

Lenke til kommentar

Man får et 70-300 objektiv til under 1000 kr, 50 mm objektivet for under 800 kr, fjernkontrollen til rundt 130 og minnekortet er ikke verdt noenting. Da er vi på 1900 kr for noe tilsvarende nytt. Så multipliserer vi med snille 0,7 og får 1300 og legger til 1200 for kamerahuset og får 2500 kr. Hvis kamerahuset er lite brukt og i perfekt stand så kansje 3000 kr. Man må huske at det er en eldre modell som i toerien må ha ny lukker i morgen, noe som koster like mye som kameraet er verdt.

Verdien er selvfølgelig det noen er villig til å gi men siden man kan få et nytt kamera med betydelig bedre støyegenskaper og et 18-55 mm objektiv til 2800 kr så tror jeg ikke det er mange som vil betale like mye eller mer for et gammelt kamera som trenger minst et ekstra objektiv til 1000 kr for å bli praktisk.

Jeg sier ikke at det er et dårlig kamera men siden markedet er oversvømmet av billige og gode kamera så har prisen gått rett i bunn.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Man får et 70-300 objektiv til under 1000 kr, 50 mm objektivet for under 800 kr, fjernkontrollen til rundt 130 og minnekortet er ikke verdt noenting. Da er vi på 1900 kr for noe tilsvarende nytt. Så multipliserer vi med snille 0,7 og får 1300 og legger til 1200 for kamerahuset og får 2500 kr. Hvis kamerahuset er lite brukt og i perfekt stand så kansje 3000 kr. Man må huske at det er en eldre modell som i toerien må ha ny lukker i morgen, noe som koster like mye som kameraet er verdt.

Verdien er selvfølgelig det noen er villig til å gi men siden man kan få et nytt kamera med betydelig bedre støyegenskaper og et 18-55 mm objektiv til 2800 kr så tror jeg ikke det er mange som vil betale like mye eller mer for et gammelt kamera som trenger minst et ekstra objektiv til 1000 kr for å bli praktisk.

Jeg sier ikke at det er et dårlig kamera men siden markedet er oversvømmet av billige og gode kamera så har prisen gått rett i bunn.

Hvilket kamera med betydelig bedre støyegenskaper og 18-55 mm objektiv til 2800,- snakker du om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...