iver89 Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Når jeg driver å lodder ryker det noe j.. av tinnet. Er denne røyken farlig? Har nå sittet 1 time med loddebolten og pustet inn den røyken, og begynner å bli litt svimmel. Dessuten lukter jeg helt labriatorium. Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Ja, dei sei so, dei som har peiling. Derfor bør du sette en, ja, skal vi sei 80mm vifte, slik at den blåser røyken, mest mulig unna deg, helst ut av rommet, men det er ikke like enkelt.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tja, tinn tror jeg ikke er det verste. Det brukes jo faktisk i noe bestikk, dramglass osv. Men jeg vet sikkert at bly røyken ikke er helt sunn.. Flussmiddel damp er vel heller ikke det beste man kan puste inn. Likevel dauer du ikke av en time nå og da! Kroppen bruker som regel å si i fra først. Får du hodepine, blir kvalm osv. kan du jo kanskje flytte deg under kjøkkenviften? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Uhm, så leste man ikke posten godt nok, igjen... :oops: Du sa du ble svimmel... Som sagt, prøv litt mere luft, og litt mindre røyk :wink: Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Hmmm.. Jeg har loddet i flere Timer i strekk en gang, og etter det så fikk jeg en veldig irritabel hodepine og jeg måtte bare legge meg.... Og jeg hostet noe grundig i timene etter.. Men har ikke fått noe spesielt varige men. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Røyken fra loddetinnet fikk meg til å ikke sove før klokken var 3:30 om natta . Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Røyken fra loddetinnet fikk meg til å ikke sove før klokken var 3:30 om natta . prøv å få i deg 3g koffein i løpet av ei hælg! :o har ikke såve mere en 1 time sia Fredag!!!! JÆVLI kjedeli å døgne på hverdager! Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 10. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2003 Fikk i hvert fall god tid til å lodde tingene ferdig (blir sånn ondt sirkel, tinnet gjør meg våken som gjør at jeg lodder som...) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Det er jo ikke TINNET det kommer røyk fra da! Det er loddepastaen som ligger inne i noen typer loddetinn...Og hva er forresten "blyrøyk" Lenke til kommentar
rks Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Du får en viss blydamp når du lodder med vanlig tinn og bly er ikke godt for kroppen din over lang tid..... (Tinn/bly-fordelingen i vanlig loddetinn er vanligvis 60/40.) Så man bør unngå å puste inn for mye. Bruk en vifte som trekker lufta bort fra loddestedet. En enkel kabinett-vifte stående 10 cm fra loddestedet gjør nytten. Men riktig, det er nok fluss-middelet som ryker mest. Vet ikke hvor skadelig det er, men mye røyk gir deg ihvertfall hodepine. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 røyken fra loddetinn skal være fralig ja. skal jo egentlig sitte ved et avsug når du loder. men så heldig som jeg er står pc'n min oppe på pulten. der har jeg 2*120mm i front som suger til seg all loddetinn røyken som forsvinner inn i maskinen ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Ingen "røyk" er bra å puste inn. En liten grei huskeregel Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Det er jo ikke TINNET det kommer røyk fra da! Det er loddepastaen som ligger inne i noen typer loddetinn...Og hva er forresten "blyrøyk" ahahaa mr. smart ass... Så kalles det for damp da, men hvis man ikke tok poenget så har man andre problemer. Dessuten må du gjerne smelte bly og fortelle meg hva du ser Nok en gang kommer litt praktisk erfaring med i bildet Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 jeg drev å lodda litt her om dagen jeg og! Lukta røyk og annen "faenskap" i hele huset jo! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå