Gå til innhold

Hvordan lager jeg permalinks?

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, har jeg lyst å lage permalinks til siden jeg holder på med. Eksempel:

www.ettellerannet.net/index.php?p=1&i=123

er hverken like ryddig, intuitivt eller lett å huske som

www.ettellerannet.net/blogg/2008/06/03

Hvordan er det man koder det til å bli slik? Jeg har søkt litt rundt på nettet, men har stort sett bare kommet til artikler hvor det blir beskrevet hvordan man utvider permalink-funksjonaliteten i f.eks. WordPress og sånt. Jeg er ute etter hjelp eller en guide eller noe sånt som kan vise meg hvordan jeg koder dette selv. Pseudocode funker også fint, bare noen kan vise meg konseptet. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker, skal se litt nærmere på det der. Men faen at jeg må kunne regex da, det kan bli noen "interessante" resultater hvis jeg prøver meg på det :p

nå som dere er inne på et merkelig ord :p

Hva er regex xD ?

Lenke til kommentar
Takker, skal se litt nærmere på det der. Men faen at jeg må kunne regex da, det kan bli noen "interessante" resultater hvis jeg prøver meg på det :p

nå som dere er inne på et merkelig ord :p

Hva er regex xD ?

Slike «merkelige» ord har som oftest veldig spesiell betydning og du vil dermed få kun relevante treff på google. Første treff forklarer det ganske bra.

A regular expression (regex or regexp for short) is a special text string for describing a search pattern. You can think of regular expressions as wildcards on steroids. You are probably familiar with wildcard notations such as *.txt to find all text files in a file manager. The regex equivalent is .*\.txt$
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...