Gå til innhold

Iphone på ebay

Anbefalte innlegg

Vant nettopp en auksjon på ebay, og det var en Iphone til 435 dollar. Den var utsolgt da jeg var i New York nylig, men jeg bestemte meg for å kjøpe en over ebay...

Nå er jeg imidlertidig veldig usikker.

Et par timer etter auksjonen var slutt, så sender selgeren meg mail, og sier at han har problemer med å printe "shipping lables" og lurte på om jeg ikke kunne betale via money order. Han tilbød seg å betale frakten for meg, og jeg synes det hele høres en smule suspekt ut. Etter litt googling fant jeg fort ut at money order var uaktuelt, og fortalte selgeren at han heller fikk re-liste telefonen.

Da sa han plutselig at han kunne sende meg en faktura som jeg kunne betale via paypal, og tilbød meg 10 dollar rabatt på frakten...

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, selgeren hadde kun 9 positive og en nøytral feedback, og har dessuten ikke solgt noen Iphones før, men hadde 7-8 Iphones auksjoner samtidig igår.

Bør jeg stole på selgeren og betale for telefonen, eller bør jeg forklare han at jeg ikke tør ta sjansen, og heller vente på et bedre tilbud (435 dollar er tross alt ikke så veldig billig for 8gig, med tanke på at prisene sikkert vil falle når den nye versjonen kommer)

Hva skjer egentlig hvis jeg ikke betaler? Kommer han til å rapportere meg inn til ebay for "unpaid item", og hva skjer eventuelt da? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke betalt. Når de begynner å be om å bli betalt på andre måter enn via paypal fra ebay er det typisk svindel-forsøk.

Si at du betaler via ebay (dvs trykker på "pay for this item" i annonsen), ellers kan han glemme det. Det er nok eneste måten du er sikret på fra paypal/ebay. Om du betaler via paypal "utenom" ebay (dvs han sende faktura) får du neppe noen erstatning fra ebay/paypal - da må du bare håpe på at banken din erstatter.

Btw: 435 dollar er alt for lav pris for en iphone. En iPhone koster ca 425$ i USA, så om det ikke er svindel taper han penger på salget (med annonsekostnadene). Det kan tenkes at grunnen til at han ikke vil at du skal betale via ebay er at han vil unngå å betale ebay provisjon.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke betalt. Når de begynner å be om å bli betalt på andre måter enn via paypal fra ebay er det typisk svindel-forsøk.

Si at du betaler via ebay (dvs trykker på "pay for this item" i annonsen), ellers kan han glemme det. Det er nok eneste måten du er sikret på fra paypal/ebay. Om du betaler via paypal "utenom" ebay (dvs han sende faktura) får du neppe noen erstatning fra ebay/paypal - da må du bare håpe på at banken din erstatter.

Btw: 435 dollar er alt for lav pris for en iphone. En iPhone koster ca 425$ i USA, så om det ikke er svindel taper han penger på salget (med annonsekostnadene). Det kan tenkes at grunnen til at han ikke vil at du skal betale via ebay er at han vil unngå å betale ebay provisjon.

Okey takk for svar, jeg tror jeg sier det som det er, at jeg ikke betaler på noen andre måter enn den vanlige!

Men 425 dollar? Han kan jo ha kjøpt inn fra apple FØR de ble utsolgt da, der ligger jo 8 gigabyte modellen på 399 $

Lenke til kommentar

Kan jo såklart hende han har hatt den på lager. Det kommer som oftest noen prosent tax i tillegg på summen.

Jeg ville aldri handlet fra noen som ikke hadde hatt 100+ positive karakterer og over 99% positive. At det er Paypal-sikkerhet på summen jeg skal kjøpe for er også et av mine krav. Da har man hvertfall sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Kan jo såklart hende han har hatt den på lager. Det kommer som oftest noen prosent tax i tillegg på summen.

Jeg ville aldri handlet fra noen som ikke hadde hatt 100+ positive karakterer og over 99% positive. At det er Paypal-sikkerhet på summen jeg skal kjøpe for er også et av mine krav. Da har man hvertfall sitt på det tørre.

Hva skjer når han raporterer inn et "unpaid item" til ebay da? sperrer de kontoen min?

Lenke til kommentar

Hva skjer når han raporterer inn et "unpaid item" til ebay da? sperrer de kontoen min?

Da er det isåfall bare å sende inn en klage til Ebay og legge ved mailhistorikken.

Det står jo i annonsen du handlet hvilke betalingsformer selgeren godtar. Endrer selgeren på det i etterkant skal ikke du få skylden for det.

Lenke til kommentar

Finnes ingen grunn til å tro at dette er svindel pga. prisen. Svært mange ganger finner man originalt utstyr som er langt billigere enn noe annet sted. Spør meg ikke hvordan de får det til, men det hvertfall fakta.

Lenke til kommentar

Finnes ingen grunn til å tro at dette er svindel pga. prisen. Svært mange ganger finner man originalt utstyr som er langt billigere enn noe annet sted. Spør meg ikke hvordan de får det til, men det hvertfall fakta.

Samme inntrykk har jeg, har sett iPhone's som har gått til under 400 $ på ebay, FØR de ble utsolgt fra Apple ihvertfall. Men er uansett ikke prisen jeg er skeptisk til, men måten han har endret betalingsmåte 2 ganger... tror ikke jeg kommer til å betale

Lenke til kommentar

På de fleste produkter får jo forhandlere kvantumsrabatt og kan derfor enkelt tilby lavere pris enn original utsalgspris, men det er ikke tilfelle på iPhone. Alle som selger iphone på ebay har kjøpt den fra Apple til 399 + amerikansk moms (ca 6%).

Sier ikke at det er svindel, men varsellampene bør blinke når iphone selges så billig.

Lenke til kommentar

spurte selgeren om jeg måtte betale noe ekstra med tanke på opplåsing av telefonen og fikk dette svaret:

"yes but not to me, you see once you get the phone, the only way it will work is if you go through to itunes and set up your plan, you get to choose what plan you want, i suggest you look at that, and yes my paypal is working but i can't do anything for probly a day until they call me back, they are so difficult"

Jeg skal jo ikke ha noe AT & T abonnement jeg vel! Trodde hele poenget med å unlocke en telefon var å slippe denslags?

Lenke til kommentar

Ja, men han snakker om lovlig aktivering...

Sjekk linken i signaturen min for superenkel guide til opplåsing.

Men vær sikker på at du betaler via paypal fra ebay-annonsen. Dvs, følg instruksjonene du får i annonsen du linket til over. Ikke send penger manuelt til hans paypal-konto.

Lenke til kommentar
Ja, men han snakker om lovlig aktivering...

Sjekk linken i signaturen min for superenkel guide til opplåsing.

Men vær sikker på at du betaler via paypal fra ebay-annonsen. Dvs, følg instruksjonene du får i annonsen du linket til over. Ikke send penger manuelt til hans paypal-konto.

Takk for hjelpen! Betaler kun via ebay-annonsen ja, så tror det ordner seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...