norsemanGrey Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Jeg ønsker å kunne bruke få tilgang til mapper og filer på min Kubuntu server over internett fra maskiner med Windows OS, men har ingen erfaring med dette (liten erfaring med linux generelt, men lærer mer og mer for hver dag ). Jeg har lest litt om dette i (K)Ubuntu server howto - tråden, men er ikke sikker på hva som er den beste løsningen. Jeg tenkte først på FTP, men så også at man kan bruke noe som heter SSH og eventuelt SSHFS, men er ikke sikker på om jeg skjønner foskjellen disse tingene? Som sagt det jeg ønsker er å kunne ha tilgang til å lese og skrive fra delte filer på Kubuntu serveren over nettet (laste ned filmer og musikk som ligger på server, redigere og laste opp nye dokumenter osv osv), og også gi denne muligheten til andre brukere. Så hvilken metode er best for mitt formål med tanke på pålitelighet og sikkeret. Er det kanskje mulig å oppnå rakere hastighet med noen metoder enn med andre? Og hvor kan jeg finne god informasjon om hvordan jeg skal sette opp et slikt oppsett. Takker for hjelp Endret 3. juni 2008 av magrok959 Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Du trenger bare ssh, så kan du bruke winSCP og Nomachine fra XP/Vista. Jeg ville vært litt varsom med å la andre få tilgang, ofte kan filer deles på andre måter (lymeldingsklient, powerfolder, mail). Installer ssh, sørg for å åpne en port fra internet inn til din Kubuntumaskin, og sørg for at ssh serveren lytter på den åpne porten (standard er port 22). Det er det hele. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Takk så meget for svar Da skal jeg prøve på det. En annen ting jeg sliter litt med er å få skrivetilgang på delte mapper over nettverket. Jeg deler mapper liggende på en HD med NTFS filsystem på Kubuntu serveren, og det går helt fint å åpne filene fra Windows maskinene på nettverket, men jeg får ikke lov til å opprette nye mapper osv. inne på de delte mappe selv om jeg har gitt brukeren write permissions. Har dette med å gjøre at det er NTFS filsystem på HDen jeg deler fra eller er det andre ting som kan være årsaken? Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Sjekk om du får til å endre rettigheter på ntfs mapper og filer (bare høyreklikk->properties), så gir du alle rettigheter til alle. Hvis det ikke funker bytter du til et anstendig filsystem, f.eks. ext3, og gjentar øvelsen. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Altså, du må mounte nfts som user. Også må du kanskje modprobe fuse, også må du endre rettighetene på ntfs-3g binary filen. Husker det var litt stress med ntfs. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Altså, du må mounte nfts som user. Også må du kanskje modprobe fuse, også må du endre rettighetene på ntfs-3g binary filen. Husker det var litt stress med ntfs. Uff, dette var litt gresk for meg Er helt nybegynner på Linux enda så må ha ting inn med teskje. Dette med mounting er jeg også litt usikker på fortsatt. Harddisken med NTFS ligger jo fult tilgjenglig på serveren og det er ikke no problem å lese fra den når jeg har delt den over nettet, det eneste er skriverettighetene. Er det noen flere instillinger som må spessifiseres for HDen mener du? Og dette med modprobe fuse aner jeg ikke hva er Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 fuse er en driver for virtuelle filsystemer. moprobe er kommando for å laste inn driver i kjerna. Montering av disker gjør du meget enkelt fra KControl. Nå skal vel ntfs-3G settes opp automatisk i Ubuntu 8.04, så jeg vil anbefale deg å forsøke å endre rettigheter enten når du monterer i KControl eller etterpå på mappene og filene med å høyreklikke på dem og gå inn i egenskaper/properties->permissions. Alternativt kan drite i hele Microsoft å formatere til noe som bare funker, ext3. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 fuse er en driver for virtuelle filsystemer. moprobe er kommando for å laste inn driver i kjerna. Montering av disker gjør du meget enkelt fra KControl. Nå skal vel ntfs-3G settes opp automatisk i Ubuntu 8.04, så jeg vil anbefale deg å forsøke å endre rettigheter enten når du monterer i KControl eller etterpå på mappene og filene med å høyreklikke på dem og gå inn i egenskaper/properties->permissions. Alternativt kan drite i hele Microsoft å formatere til noe som bare funker, ext3. Grunnen til at jeg har NTFS filsystem og ikke ex3 er at jeg enkelt vil kunne jobbe med diskene også i Windows som jeg har installert i dualboot på samme maskin. Men det er kanskje enklere å bruke ex3 disker i Windows enn det er å bruke NTFS disker i Linux? Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg har ingen erfaring med det siden jeg kun bruker linux, men ext2/3 driver er linket opp i guiden og flere har rapportert at det fungerer utmerket. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Litt tilbake til dette med SSH igjen. Jeg har installert SSH på serveren og også fått meg en DynDNS adresse, og fulg en guide på portforward.com for å åpne port 22 på ruteren. Se bilde. men når jeg skulle sjekke om jeg hadde fått åpnet porten på http://canyouseeme.org/ fikk jeg feilmeldingen som kan sees i skjermbildet under. Er det noe jeg har gjort feil, eller eventuelt mer jeg må gjøre? Endret 4. juni 2008 av magrok959 Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Installer ssh på serveren, sjekk om du har brannmur i modem. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Installer ssh på serveren, sjekk om du har brannmur i modem. SSH er installert på serveren, så den er grei. Jeg kom inn på modemet gjennom den adressen jeg hadde tildelt IP-adressen min på DynDNS og fikk åpnet for port 80 (har installert Apache og lagt inn en webside jeg også vil kjøre fra servern), men etter at jeg gjorde det kommer jeg ikke inn på modemet lenger men kommer istedenfor inn på siden vist under. Tror den nå prøver å åpne websiden min ettersom jeg åpnet for port 80. jeg vet ikke hvordan jeg nå skal få kommet meg inn på modemet igjen for å åpne for flere prorter......mulig jeg surrer veldig for jeg har ikke no erfaring med dette her Lenke til kommentar
kommers Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Du konfigurerer modemet via et web-interfjes, ikke sant? For at modemet ikke skal videresende forespørselen til serveren (fordi du la inn videresending av port 80 til din server) så må du vel koble til modemet ved å bruke den lokale IP-adressen til modemet i ditt LAN (ikke ekstern IP eller dyndns-navn, hvis det var det du brukte). Eller har du allerede forsøkt dette? Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Nå begynner ting å se bra ut her. Jeg har fått åpna porter både på router og modem, og klart å få opp webside fra web-serveren og brukt SSH til å få tilgang til filer over internett (med WinSCP på Windows) Men en ting jeg lurer på er at når jeg bruker SSH så er det slik at jeg får tilgang til alt på hele serveren, men hvis jeg skal la andre kunne logge seg på for å laste opp og ned filer er jeg ikke så interessert i det. Hvordan kan lage et oppsett hvor kun enkelte delte mapper er tilgjenglige for enkelte personer? Lenke til kommentar
shakur Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) En ny bruker du oppretter vil ha lese-, skrive- og eksekveringsrettigheter til hjemmeområdet sitt. Men vil ikke ha skriverettigheter til resten av systemet, eller mulighet til å kjøre programmer som krever root-bruker rettigheter. Brukeren vil som regel heller ikke ha tilgang til andre sine hjemmeområder. Du kan selvfølgelig legge brukeren i en admin gruppe som gir deg alle disse rettighetene. Vil anbefalle deg å lese litt om hvordan brukere, grupper og rettigheter fungerer i Linux, eller bare spør hvis du lurer på noe mer. Dersom du kun vil gi brukeren til gang til bestemt mappe, er kanskje ftp en greiere løsning? Evt. kan du jo også se på hvordan samba fungerer, hvor du da kan legge mappene direkte inn som nettverksstasjoner i Windows. Mulig dette trenger noe chroot jail system hvis brukerne kun skal være "låst" til sine hjemmeområder. Dette har jeg ikke brukt før så vet ærlig talt ikke. Endret 6. juni 2008 av shakur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå