Gå til innhold

Kjøpte NY bærbar pc hos Elprice og fekk ein godt brukt:(

Anbefalte innlegg

Han har faktis krav om omlevering, dvs ny vare i samsvar med kap 6, §§ 29 og 30!

I paragraf 29 står:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Om det er en urimelig kostnad kan diskuteres, men kanskje nettopp derfor bør han være fornøyd med pengene eller 500 kroner av. Prisen på en ny maskin skal ikke være så veldig mye høyere før jeg vil si det er en urimelig kostnad. Og hvis det stemmer som Jankee sier at den koster 7 laken er det ikke noe å snakke om engang.

Du kan ikkje ha peiling på data da PC-en som kostet kr. 6.990,- i 2006 vil i dag vere neste verdiløs utfra verditap, utvikling og at den brukt. Hadde den vært ubrukt så er den nok verdt 2500

Endret av balder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du "hvis"-ordet? Hvis den koster 7k?

Ok, eg var litt kjapp på avtrekkeren. Beklager, men det stemmer at i 2006 så kostet den 6990,- med XP og rett etterpå med Vista 5.990,-. På kort tid så har den sunket 1000 kr. i 2006. Eg har ein bror som kjøpte ein heilt ny PC for 1990,- på Euronics med mobil internett. Så det har skjedd mykje innen bærbar pc og pris på 1 år.

Lenke til kommentar

7K-prisen var den som eg såg ut frå prisguiden når den sist hadde ein svinginger, er pcen så gamal som 2006-modell så virker prisen meir fornuftig ja. Men om elprice berre har inne 4K modeller så er det prismessig nesten dobbelt pris iforhold til det som du ahr betalt og ei estatningsvare sin pris.

Det som er interessant er jo at elprice meinte at det var feilsendelse først, altså at dei har sjølv trudd dette var eit nytt produkt ikkje eit brukt. Er nok derfor dei er så kjappe med å tilby pengene tilbake då dei har ikkje ei tilsvarande erstatningsvare tilgjengeleg, og produktet har åpenbare mangler ut frå deira eigen vurdering.

Kor stor rett lovmessig ein har å kreve ein mykje dyrare modell som erstatning (4K er mykje meir enn 2,5K )blir då eit åpent spørsmål.

Skal eg vere ærleg så ser eg mange måter elprice kunne handtert denne saka som hadde vore ein god del meir pinefull for kjøpar enn kva dei tilbyr.

To "reperasjonsforsøk" på 3 veker kvar er jo ei "løysning", så vente på erstatningsmodell i 3-6 veker når ved viser seg at dei to servicene var vore pussefille på dekselet.

Lenke til kommentar

Eg tok pengene med ein bismak etter at eg kom over sjokket. Ungene kan bruke den og viss det skjer noko gale med PC-en så har eg full garanti på produktet da kviteringen er fra mai 2008. Kviteringen seier ingenting om at den var brukt da eg kjøpte den så da har eg vell full garanti. Da trenger eg ikkje å vere redd for at ungene kan finne på å øydellegge PC-en da prisen vart ca 2000 kr. Eg orker heller ikkje å gå vidare med saken da det koster masse tid.

Men eg synnes det er latterlig at Elprice kan finne på å sende meg ein brukt når eg kjøpte ny. :thumbdown: Eg fekk ivertfall sjokk når eg oppnet esken.

Kundeservice trudde det var plukkefeil frå lageret som lageret avviste :thumbdown:

Så kan ikkje sei at eg er så veldig imponert av servicen. Eg har også høyrt om nokon som har fått brukt mobiltelefon også så det ser ikkje ut som eg er den einaste heller.

Så karakter fra 1-6 så får Elprice terningkast 2. :no:

Lenke til kommentar

Hmm... Leste heile tråden og må seie eg er veldig sjokkert! Sende ein brukt PC? Eg bestilte meg ein skjerm for ei stund sidan (riktignok ikkje frå elprice.no), men der var det også feilsendt... Skjermen som kom var uten DVI (som eg hadde bestilt) og i ein hailt annan farge. Dessutan var den skada også. Den hadde eit par småriper på skjermen og ein knekt plastikkbit på baksida av foten. Så eg sendte ein e-post, og dei sa at eg berre skulle sende den tilbake, så skulle dei sjå på den. Men eg får ikkje tilsendt ein ny heller, fordi dei plutselig har slutta å selge den... :mad:

Vel vel, eg får no pengane tilbake, og eg har sett meg ut ein ny skjerm (frå ein annan butikk) som er på veg oppover. :) '

PS. Eg nemner ikkje namnet på firmaet med vilje, iom at det ville vere litt frekt å henge ut ein butikk som faktisk har vist service og medvilje. Veldig flott! :)

Lenke til kommentar
Du kjøpte PCen over nett?

Da gjelder vell ikke Forbrukerkjøpsloven som flere bruker her.. Men Angrerettloven..

Etter og ha lest her så syntes ikke jeg at det er så gal service av Elprice.. 20% av eller pengene tilbake.. Jeg hatt tatt pengene og vært fornøyd.. men men!

Forbrukerkjøpsloven gjelder også på netthandel! Du har også angrerett(loven) når det handles via telefon og internett(postordre).

Lenke til kommentar
Dere må også vere klar over at dette er ein PC som var på mote i slutten av 2006 så dere kan ikkje sjå på førprisen. Det blir som med ein bil. PC-er blir fort utgått på dato.

Du? hvorfor kjøpte du en pc som var på "mote" i 2006 å du selv mener PC-er blir fort utgått på dato..

da kan ikke dette ha vært så bra kupp?  :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg jobber ikke i Elprice. Men jeg jobber i serviceyrket og møter urimelige kunder hver dag. Hvis det er slik at Elprice har innrømmet at produktet skulle være nytt og at det må ha skjedd en plukkfeil på lager og lageret avviser dette så stiller saken seg litt annerledes enn hva som var beskrevet i tråden da jeg skrev inn sist.

Jeg er enig i at det er litt dårlig service. Men jeg må også si at jeg synes Elprice strakk seg litt med enten 500 tilbake eller heving, ihvertfall i forhold til kjøpspris. Men det er nå min mening. Hadde du truffet på rett person med et litt serviceminded hode så hadde du muligens fått en ny, tilsvarende modell til samme pris.

Nå har du jo takket ja til 500 tilbake så da er jo saken avgjort. Jeg tror ikke forbrukerrådet ville tatt opp denne saken pga alle gråsonene, men dårlig service må man vel bare leve med. Jeg har selv opplevd det og det er forferdelig irriterende. Det jeg gjør er å slutte å handle der og anbefaler alle i min omkrets det samme. Men jeg henger ikke ut firma på et slikt forum fordi disse tilfellene heldigvis er veldig sjeldne.

Oppsummering: Dårlig service, ja delvis.. Syting, ja delvis.. Møte på midten som resultat, helt greit..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...