Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

10. Klasse - Norsk muntlig eksamen - Nyromantikken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nyromantikken og Knut Hamsun som prøvemuntlig. Fikk 6 :!:

Her er hva jeg sa på lysbildet "Kjennetegn" i pp-presentasjonen min:

"Akkurat som for romantikerne, virket livet i byen for nyromantikerne kunstig og urent. Det var livet på bygda og i naturen som var idealet, og dikterne hadde stor sans for mystikk, drømmer og lengsel. Naturmystikk sto sentralt. I naturen kunne fantasien og følelsene – og ikke minst de undertrykte instinktene som Freud snakket om, utfolde seg.

Nyromantikerne skrev i de fleste sjangre, men særlig noveller og dikt dominerte. Det lyriske aspektet trengte også inn i andre sjangre, og litteraturen var svært ofte preget av pessimisme, depresjon, melankoli og angst, men også av hektisk livsglede, kjærlighet og forelskelse.

Språket preges av lange beskrivende setninger og mye bruk av adjektiv."

(noen henvisninger til tidligere lysbilder)

Bare spør hvis det er no mer

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Veldig nyttig. Kan laste opp min powerpoint, men den er bare halvferdig :)

Vis du fortsatt har din, kunne du lastet den opp evnt. det du har skrevet ned for å lage powerpointen eller for å øve?

Fikk 6 på Samfunn jeg på prøvemuntlig, kom opp i Valg og Verdier, men hadde 5 min om Valg og Verdier og 20 min om Mao :p Sensor gadd ikke stoppe meg og jeg bablet i vei..

PS: Den er laget i OpenOffice 3, mulig at folk har problemer med å se den i Open Office 2.

http://www.megaupload.com/?d=KZH6CE0M

Lenke til kommentar

Kom opp i Norsk muntlig idag.

Temaet er Roman.

Skal tydeligivs analysere en roman, men problmet er å få dette til å vare i tjue minutter, noen tips?

Tenkte på å fortelle om Roman generelt i tillegg til analyse, men er det noe mere som er lurt å ta med?

Lenke til kommentar

Fikk 6'er ! :)

(Ny)Romantikken har ingenting med romaner og gjøre, men ok:

Du må ha med virkemidler

Ha med litt bakgrunn om forfatteren, om hvordan dette har påvirket romanen.

Er romanen nyskapende? Nye virkemidler, nye ting den tar opp osv?

Dra de lange linjene og sammenlign romanen og virkemidlene med litteraturæraene for og eventuelt etter romanen ble skrevet.

Ha med hva som er moralen i romanen, og hva de vil frem til.

Det kom jeg på i farta.

Lenke til kommentar

Takk takk.

Har fått til en analyse nå og skal akkurat til å starte på litt om forfatteren. Hadde tenkt å ikke gji en masse basis kunnskaper om forfatteren men heller et slags overblikk over hva han har skrevet og hvilken type romaner han har skrevet mest av, og forholdet mellom disse og min selvalgte roman. Tips?

Skal også snakke om romanen generelt, hvor den kommer fra og hva ordets betydning er. Moralen skal jeg også få med, likte det tipset ;)

Gratulere med 6'er ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...