Gå til innhold

Koble til internett uten og forstyrre netterverket?

Anbefalte innlegg

Hei, ja det nærmer seg fagprøven for denne stakkaren men det går nok bra. Har et spørsmål, og har laget en skisse for "problemet" men bare lurte på et par ting. Dere skjønner nok ganske lett når dere ser denne skissen:

Skisse.JPG

Som dere ser så har jeg dette i et atskilt nettverk hvor klient maskinen får IP fra DHCP som er satt opp på serveren. Alt fungerer glimmrende her. Gruppepolicyer, AD++

Hvis jeg nå skal ha internett på dette, hva gjør jeg da? Hvis jeg kobler til veggutaket som du ser på skissen, da vil vell det bli DHCP konflikt på de to nettverkene?

mvh Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må selvfølgelig ha en ruter eller en bridge mellom svitsjen og vegguttaket.

Litt avhengig av hvilket segment osv du legger opp til...

Okey, var det jeg tenkte. Ihvertfall at det hadde latt seg gjøre med en ruter. Går det ann og konfigurere en bro på serveren for dette? el må denne broen være fysisk? Aldri jobbet noe med brorer.

Lenke til kommentar

Du kan sette inn 2 nettverkskort på serveren ja, og deretter koble dem i bro. Mener du må sette opp noen regler rundt DHCP biten ved en slik løsning, men jeg mener at det er DHCP serveren som broen står på vil være gjeldende.

Lenke til kommentar
Du kan sette inn 2 nettverkskort på serveren ja, og deretter koble dem i bro. Mener du må sette opp noen regler rundt DHCP biten ved en slik løsning, men jeg mener at det er DHCP serveren som broen står på vil være gjeldende.

Denne løsningen har jeg sålangt. Jeg har et Thomson Speedtouch fra Telenor "modem/ruter" som er satt på ip "192.168.1.3", en server på "192.168.1.1". Nå fungerer det sånn at servern er DHCP. Klient-maskinen får en IP-mellom "192.168.1.20-30". :)

Hvis jeg nå har et veggutakk her som får IP fra en server med nett. får en IP mellom 10.x.x.50-200. Hva skjer hvis jeg plugger den inn i rutern? totalt kaos med DHCP konflikter?

Hvordan setter man opp en bridge i rutern, el noen plass jeg kan lese om det? Sto ikke noe på hjelp inne på rutern konfigurasjonen.

edit: fikk det til, var jo null stress bare jeg fikk tak i en ruter med WAN port.

Endret av Supernaut_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...