Gå til innhold

Hvem utfører CE-Merking?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CE merking tror jeg er noe som påføres av produsenten. Det forteller at produktet er laget i henhold med de relevante normer og forskrifter. Men det er ingen som "godkjenner" dette. det er ikke noe eget organ som kontrollerer og godkjenner produkter og merker med CE. Så i teorien kan produsenten sette på CE merke på, og si at det står for "check everything".

Er ikke helt 100% sikker men mener det er sånn. sikkert noen andre her som kan si noe om det.

Endret av deinteil
Lenke til kommentar
Heisann, jeg har da altså fått meg en båt som ikke er CE merket/godkjent og lurer da på hvor jeg må reise for å få den merket, og evt pris.

 

Er dette en båt du har importert, eller er det en båt som er bygget i Norge?

Jeg har selv en båt som ble bygget i Norge (selvbygger) som er CE-merket. Kostet ca 30.000

 

Her finner du mye nyttig informasjon ang. CE-merking : http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20...king_juni05.doc

 

 

Her er en annen diskusjon om CE-merking : http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25626&st=0

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar
CE merking tror jeg er noe som påføres av produsenten. Det forteller at produktet er laget i henhold med de relevante normer og forskrifter. Men det er ingen som "godkjenner" dette. det er ikke noe eget organ som kontrollerer og godkjenner produkter og merker med CE. Så i teorien kan produsenten sette på CE merke på, og si at det står for "check everything".

Er ikke helt 100% sikker men mener det er sånn. sikkert noen andre her som kan si noe om det.

 

Det er delvis riktig,det er enkelte momenter som en autorisert "offentelig godkjent kontrollør"må gjøre.

Bla. krengningsprøve/stabilitetsutregninger/friflyt etc.

 

CE merking går på produsentenes egenkontroll i henhold til regelverket "blablabla" med andre ord som i mange andre bransjer så skal dem kontrollere seg selv.dermed så blir det skrivet ut egenerklæringer over en lavsko.Det er sjøfartsdirektoratet som skal kontrollere at båter blir produsert i henhold til regelverket,etter det jeg vet så er det bare en produsent som har blitt kontrollert her i landet av direktoratet.

Det fins/er mangler på omtrent alle Norskproduserte båter,hovedsakelig grunnet et infløkt/byråkratisk regelverk.

 

Det fins kontrollører over det ganske land,hør med den nærmeste båtprodusent hvem han bruker.Har du god råd så kan du kontakte Veritas :)

 

Bor du på Østlandet så send meg en PM. så skal jeg sette deg i kontakt med noen som driver med CE merking av båter.

 

Edit:bare en kuriositet,et av de værste tilfellene jeg har sett på lang tid så jeg i dag.

"CE merket norskprodusert båt" Du må skru ut 8 skruer for å komme til stengekrana på drivstofftanken.

Et klart regelbrudd som går på sikkerhet i henhold til brannforeskrifter.

 

Hilsen er stakkar båtrepratør i disse tider.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...