rvenes Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Har nå bestemt meg for å kjøpe nytt kamera. Oppgradere litt fra Nikon 8800 til eit Canon 40D kamera. Liker å ta bilder, har fra før eit Manfrotto M055 stativ. Kamera: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339639 Objektiv: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321710 Tok også med eit Sandisk Extreme 3 8gb minnekort. Har fra før også eit Kingston 1gb kort og eit Sandisk 4gb cf kort. Litt seinere, må eg vel ha meg ei anna linse også, for litt tele zoom bruk, men det får heller vente til litt utpå sommern, går ut i frå at eg kan få leika meg litt med den linsa som følger med. Dette må vel bli eit bra oppsett? Eller er det noke eg skulle ha endra på? Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Joda, dette ser ut som et meget bra oppsett! Du kan iallefall ikke skylde på utstyret hvis ikke bildene blir bra Eneste du bør være klar over er at komplett ikke nødvendigvis er billigst. Vet at iallefall kamerahuset får du billigere hos Japan Photo. I og med at du investerer såpass heftig som førstegangskjøper regner jeg med at du har en del penger. Isåfall er Canon 70-200 f/2.8L (IS) noe du kan glede deg til å få fatt i. Er dyrt, men samtidig utrolig bra Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Nydelig pakke. Har selv et 20D med samme objektiv og CF-kort (og stativ). Jeg synes dette er meget bra. Du bør kanskje ta med en solblender og kanskje et UV filter. Et polariseringsfilter kan også være direkte nyttig. Filtre må nok være av ypperste kvalitet, ellers får du ikke utnyttet objektivet. Planlegger kjøp av 70-200 F4 IS etterhvert. Antar at du sikler på det du og;) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Joda, dette ser ut som et meget bra oppsett! Du kan iallefall ikke skylde på utstyret hvis ikke bildene blir bra Eneste du bør være klar over er at komplett ikke nødvendigvis er billigst. Vet at iallefall kamerahuset får du billigere hos Japan Photo. I og med at du investerer såpass heftig som førstegangskjøper regner jeg med at du har en del penger. Isåfall er Canon 70-200 f/2.8L (IS) noe du kan glede deg til å få fatt i. Er dyrt, men samtidig utrolig bra Spenstig pris på det objektivet... Søkte på komplett... er det det til nesten 12k eller 6k du meiner? http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=70-200 Time will show... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Spenstig pris på det objektivet... Søkte på komplett... er det det til nesten 12k eller 6k du meiner? http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=70-200 Time will show... Han mener dette objektivet. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Alltid lurt og skjekke prisguiden her på forumet før man handler. Komplett vs. Japanphoto der sparer du 4000.- Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 ..men trådstarter kan være vel så godt tjent med f/4 IS utgaven av zoomen også, bare så det er sagt. Tror det skal være et par innlegg her på forumet som dreier seg om akkurat dette med f/2.8 (IS) vs f/4 IS... Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Tankene gikk egentlig til 70-200 f/2.8 både med og uten IS. f/4 IS bør i høyeste grad også vurderes. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hei! Jeg kjøpte selv 40D med 17-55 F2.8 IS, og er meget fornøyd. Meget godt kamera, som fortjener skikkelig optikk som dette. Synes også det relativt tunge objektivet (650 gram eller noe sånt) balanserer fint på 40D. Litt vekt synes jeg bare er positivt, det føles mye mer som et skikkelig verktøy versus 450D osv. En annen ting du bør være klar over er at objektivet er relativt langt, sammenlignet med mer standard kit-objektiver som 18-55 IS osv. Dette fører til en blits-skygge i nedre kant av bildet, når du fotograferer på nært hold med pop-up blitsen. Objektivet blir også noe lengre på høyere brennvidder, som gjør dette problemet noe større. Så lenge man er klar over "faren", er ikke dette noe problem. Man skal uansett svært nært på ting før det blir noe problem. Jeg kommer nok uansett til å kjøpe meg en ekstern blits etterhvert, sannsynligvis en Canon Speedlite 430. PS - Extreme III serien til SanDisk finnes nå i en oppgradert utgave, med 30mb/s hastighet (de gamle hadde 20mb/s). Tror ikke prisforskjellen skal være noe å snakke om, så pass på at du får den nye, raskere utgaven. Om det gir noe bedre ytelse i praksis vet jeg ikke, men det kan uansett ikke skade. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Hmm... I kor lavt lys kan eg forvente å kunne ta bra bilder med dette objektivet uten at ting blir fuzzy? Legg gjerne ut demo bilder om dere har. Endret 4. juni 2008 av Cornel Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Hvilket av objektivene nevnt her? 70-200? Om du har litt greie på lukkertid og slikt, kan jeg forsøke meg på en kort og slurvete forklaring: Generelt er tommelfingerregelen for skarpe bilder av stasjonære objekter at man skal ha minst 1 s. / (linsens brennvidde). Altså 1/200 som "verste tilfelle" her. IS gjør at man kan senke lukkertiden en del. Dette varierer, og jeg husker ikke hvor mange stopp den er spesifisert til på 70-200, men du tjener nok til at du kan regne ganske sikkert med 1/50 s. under gode forhold. Vanskelig å si noe om "hvor mye lys", men det er mulig du kan bruke kompaktkameraet ditt som utgangspunkt her, om det viser lukkertid og blenderverdi ved visning av bildeinformasjon, kan du regne litt på om det ville vært mulig å ta et bilde håndtholdt i det lyset. (Kanskje litt over hodet her, men.) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Du må gange med cropfaktor også. Altså, 200mm skal man i teorien kunne håndholde på 1/320s. Om man har Canon, selvfølgelig. Har man Nikon, Pentax/Samsung eller Sony vil "korrekt" tall være brennvidden ganget med 1.5, altså 1/300s (i praksis 1/320s siden det så vidt jeg vet ikke er kamera som har noe mellom 1/250s og 1/320s). Med Sigma er det vel 1.73? Og med Olympus/Panasonic/Leica er det 2. Med bildestabilisator, bedre håndholdingsteknikk, god støtte, monopod eller stativ kan tiden gjerne være lengre. Selv klarer jeg å håndholde 1/15s på 14mm (28mm) i en god del tilfeller og får brukbare resultater ut av det. 54mm klarer jeg gjerne på 1/60s, selv om jeg normalt burde ha rundt 1/100 - 1/125s. Det er dog ikke like sikkert som å faktisk HA kort lukketid. Endret 4. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Hvilket av objektivene nevnt her? 70-200? Om du har litt greie på lukkertid og slikt, kan jeg forsøke meg på en kort og slurvete forklaring: Generelt er tommelfingerregelen for skarpe bilder av stasjonære objekter at man skal ha minst 1 s. / (linsens brennvidde). Altså 1/200 som "verste tilfelle" her. IS gjør at man kan senke lukkertiden en del. Dette varierer, og jeg husker ikke hvor mange stopp den er spesifisert til på 70-200, men du tjener nok til at du kan regne ganske sikkert med 1/50 s. under gode forhold. Vanskelig å si noe om "hvor mye lys", men det er mulig du kan bruke kompaktkameraet ditt som utgangspunkt her, om det viser lukkertid og blenderverdi ved visning av bildeinformasjon, kan du regne litt på om det ville vært mulig å ta et bilde håndtholdt i det lyset. (Kanskje litt over hodet her, men.) Snakker om dette objektivet: Objektiv: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321710 (fra første post) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Simon har helt rett i det han skriver om tommelfinger-regelen for lukkertid. Den sannheten kan ikke gjentas for ofte her på forumet, slik at folket forstår hvordan tommelfinger-regelen fungerer i praksis. Et Speed Graphics har et normalobjektiv på ca 200mm. Vil dere mene at minste lukkertid er 1/200s med et slik objektiv, når det tilsvarer normalobjektiv på en digital slr? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Uh... Kamera og objektivet i hus... Knipsa eit bilde i dag ut vinduet på bilen (etter å ha lada det seffølgelig!) http://bandwidth.se/imgs/66/0/img0215.jpg Har jo ikkje snøring på å bruke kamera enda, trur eg brukte autofunksjonen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hehe, bra komponert. Fin dieselpris. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Beklager, jeg var for trøtt til å tenke cropfaktor. Artig bilde. Viser virkelig kombinasjonen av rånerasfalt og pen drivstoffpris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå