tomsi42 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Bruker du en spesiell lampe eller lignende for se nede i dypet av kamerahuset? Eller, det er kanskje ikke et problem med så stor sensor ? Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Etter en rengjøring med to stykk swabs og Eclipse 2 fikk jeg nesten alt støv fjernet. ...Godt jobba Jeg tipper det vil gå en del enklere neste gang, nå som du har fått teken på det. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Bruker du en spesiell lampe eller lignende for se nede i dypet av kamerahuset? Eller, det er kanskje ikke et problem med så stor sensor ? Tom Jeg bruker en vanlig lysstoffrørlampe til lys der ja. Sensoren er stor, men den sitter dypt inni der.. Etter en rengjøring med to stykk swabs og Eclipse 2 fikk jeg nesten alt støv fjernet. ...Godt jobba Jeg tipper det vil gå en del enklere neste gang, nå som du har fått teken på det. Går greit hver gang det, har gjort det på mine tidligere hus før (350D, 20D, 30D, 5D, 1D-IIn & 1D-III) så er ikke noe nytt for meg. 300D'en var ikke særlig skitten så den får jeg la være litt til. Så er ikke den så mye i bruk heller. Endret 5. juni 2008 av JPTvete Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 hvor ofte tar man bilder på blender 22 da? Eneste jeg kan tenke meg er for macro bilder, men selvfølgelig, tar du mye makro blir det fort plagsomt! Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 hvor ofte tar man bilder på blender 22 da?Eneste jeg kan tenke meg er for macro bilder, men selvfølgelig, tar du mye makro blir det fort plagsomt! Støvet vises faktisk føre blender 22. Mye vises allerede på 11-13, og det er en blenderverdi man bruker mye i studio. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 Etter litt over fire mnd med D3'en nå, så tok jeg en liten sjekk og der var det kommet endel dritt. Så jeg blåste over med blåsebelgen og deretter dro jeg sensor-swab'en med to dråper eclipse på to ganger over... Voila, ikke noe støv lenger! Verre er det ikke.Å gjøre dette tre ganger i året synes jeg ikke er noe stort problem. Da er du en av de få magiske heldige. Jeg brukte både blåsebelg og 4 strøk med 2 swabs, og enda er det støv igjen på mitt. Kanskje Nikon har en glattere overflate på sensor? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Etter litt over fire mnd med D3'en nå, så tok jeg en liten sjekk og der var det kommet endel dritt. Så jeg blåste over med blåsebelgen og deretter dro jeg sensor-swab'en med to dråper eclipse på to ganger over... Voila, ikke noe støv lenger! Verre er det ikke.Å gjøre dette tre ganger i året synes jeg ikke er noe stort problem. Da er du en av de få magiske heldige. Jeg brukte både blåsebelg og 4 strøk med 2 swabs, og enda er det støv igjen på mitt. Kanskje Nikon har en glattere overflate på sensor? Dette er det samme om det er Nikon eller Canon. Om det ikke går vekk etter flere gangers bruk at swab så må det ha kommet noe seigere greier der og jeg anbefaler deg da å levere det til Serviceproffen (Canon's merkeverksted). Lenke til kommentar
goffen Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 det jeg vil anbefalle deg er å kjøpe en boks fra f.eks biltema med komprimert luft, denne er fri for støv og kjemikaler, er nøyaktig og blåser godt.pass bare på at du holder flaska rett, så du ikke blåser ut flytende luft, det gjør at sensoren blir veldig kald, aner ikke om dette gjør noe med sensoren eller ikke, kan som sagt lite om kamera. Dette ville jeg ikke forsøkt på... Goffen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Dette er det samme om det er Nikon eller Canon. Om det ikke går vekk etter flere gangers bruk at swab så må det ha kommet noe seigere greier der og jeg anbefaler deg da å levere det til Serviceproffen (Canon's merkeverksted). Jeg har fått det inntrykket, at så lenge du bruker produkter som Sensor Swabs og følger deres bruksanvisninger, så er service verkstedene til Canon, Nikon osv til å snakke med. Har du (og dere andre som jobber i bransjen) samme følelse ? Tom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Å gjøre dette tre ganger i året synes jeg ikke er noe stort problem. Da er du en av de få magiske heldige. Jeg brukte både blåsebelg og 4 strøk med 2 swabs, og enda er det støv igjen på mitt. På blender 22 vil alt av støv vises. Ettersom luften aldri er helt fri for støv, vil du alltid ha noe støv på sensor. Det er med andre ord nær fysisk umulig å bli fornøyd, om du krever null støv på blender 22. Men hvor ofte tar man bilder på blender 22? Selv negativer fikk støv på seg ettersom de også hadde kontakt med luft, men ingen brydde seg om det. Støv på sensor er blitt en slags besettelse for mange, nettopp fordi man kan sjekke det. Med et negativ kunne du også oppleve en del støv, men ingen brydde seg om det fordi man ikke visste om det. Så fort man vet at man har støv på sensoren, er det mange som ser det som en viktig oppgave å få det vekk, selv om det er umulig å se på bildene man tar. Du må også tenke på at når du tar bilder av vanlige motiver, så vil de fleste støvkornene forsvinne helt, selv om de synes mot en ren overflate. Ta heller bilder, i stedet for å bekymre deg for et par støvkorn på blender 22 Lenke til kommentar
sentence Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Å gjøre dette tre ganger i året synes jeg ikke er noe stort problem. Da er du en av de få magiske heldige. Jeg brukte både blåsebelg og 4 strøk med 2 swabs, og enda er det støv igjen på mitt. På blender 22 vil alt av støv vises. Ettersom luften aldri er helt fri for støv, vil du alltid ha noe støv på sensor. Det er med andre ord nær fysisk umulig å bli fornøyd, om du krever null støv på blender 22. Men hvor ofte tar man bilder på blender 22? Selv negativer fikk støv på seg ettersom de også hadde kontakt med luft, men ingen brydde seg om det. Støv på sensor er blitt en slags besettelse for mange, nettopp fordi man kan sjekke det. Med et negativ kunne du også oppleve en del støv, men ingen brydde seg om det fordi man ikke visste om det. Så fort man vet at man har støv på sensoren, er det mange som ser det som en viktig oppgave å få det vekk, selv om det er umulig å se på bildene man tar. Du må også tenke på at når du tar bilder av vanlige motiver, så vil de fleste støvkornene forsvinne helt, selv om de synes mot en ren overflate. Ta heller bilder, i stedet for å bekymre deg for et par støvkorn på blender 22 Faktisk er det snakk om f36 i mitt tilfelle. Men da er det kanskje ikke så ille, fordi det er kun 2-3 støvkorn som synes på f36 nederst til venstre. Jeg vet at jeg må skjerpe meg litt, ja. Du har mye rett i det du skriver. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 ... Jeg prøvde en runde til og blåste enda kraftigere og var skummelt nær sensoren, men med akkurat det samme resultatet som sist. 0 % forskjell. Dette bekymrer meg litt, fordi 99 % av alle som jeg har vært i kontakt med vedrørende sensorrensing har lykkes om ikke noe annet med å ha fått fjernet noe støv. De aller fleste har fått fjernet nesten alt sammen og smiler fornøyde. Kan det være noe alvorlig galt med kameraet mitt? Jeg regner med at du fulgte bruksanvisningen og ikke bare blåste på speilet, men på sensoren? Forslag: Stikk innom en fotobutikk og hør om de kan sjekke med å blåse for deg. Dersom det ikke lykkes så ville jeg snakket med butikken du kjøpte det i og få det fikset. PS: Still inn kameraet til f/22 og ta bilde av noe hvit/blå himmel. Da ser du flekkene med en gang og trenger ikke å sammenligne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå