sentence Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg ble litt bekymret i kveld da jeg prøvde å fjerne støv fra sensor med en ganske kraftig blåsebelg. Dette er forresten et helt nytt kamera som har rundt 100 eksponeringer med en og samme linse. Jeg tok først et bilde i forkant og fikk bekreftet støvet. Så tok jeg et bilde etter en renserunde med belgen og la det over det gamle som et layer for å se forskjellen. Faktisk er det ingen korn fra eller til etter forsøket. Det vil si 0 % forandring av bildet. Det var som om jeg ikke hadde gjort noen ting. Jeg prøvde en runde til og blåste enda kraftigere og var skummelt nær sensoren, men med akkurat det samme resultatet som sist. 0 % forskjell. Dette bekymrer meg litt, fordi 99 % av alle som jeg har vært i kontakt med vedrørende sensorrensing har lykkes om ikke noe annet med å ha fått fjernet noe støv. De aller fleste har fått fjernet nesten alt sammen og smiler fornøyde. Kan det være noe alvorlig galt med kameraet mitt? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvis 'flekkene' ikke engang har flyttet seg etter kraftig blåsing så sitter de nok godt fast ja. Du holdt vel kameraet opp ned når du gjorde det? Så ikke ting risikerer å falle 'nedi' kameraet igjen? Og du blåste på sensoren og ikke speilet? Lenke til kommentar
sentence Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Hvis 'flekkene' ikke engang har flyttet seg etter kraftig blåsing så sitter de nok godt fast ja. Du holdt vel kameraet opp ned når du gjorde det? Så ikke ting risikerer å falle 'nedi' kameraet igjen? Og du blåste på sensoren og ikke speilet? Kameraet pekte på skrått nedover og jeg blåste på sensor ja. Jeg så nå at jeg faktisk fikk enda mer støv på sensor etter blåsingen. Haha. Komisk. Endret 2. juni 2008 av sentence Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er det K20D du har? I så fall går jeg ut fra at du har brukt støvfinneprosedyren for å lokalisere støvet. Du er klar over at den speilvender bildet for deg? Det jeg forsøker å si er at det kan hende du blåser på feil sted på sensoren. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 HJEEELP! For hver eneste gang jeg bruker blåsebelgen, får jeg bare mer og mer støv på sensor. Nå har jeg sikkert dobblet så mye som da jeg begynte å blåse. Dette er rene speilrefleksmarerittet. Kan noen vekke meg opp? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 I prinsippet er det tre muligheter. 1. En mulighet er at du har støv inne i belgen. Sørg for at den er skikkelig rein før du begynner å bruke den. 2. Ellers så kan det komme fra andre steder inne i huset. Da har du to alternativer, enten forsøke å blåse mer konsentrert rett på sensoren sånn at du ikke hvirvler opp mer støv. Med litt tålmodighet og forsiktighet blir du kvitt det til slutt. Eller du kan forsøke storrengjøring. Altså blåse alt støv ut av huset. Egentlig en nesten håpløs oppgave for en med lite erfaring. 3. Det tredje alternativet er at du jobber i et miljø med mye støv og stadig får nytt støv inn i kamerahuset. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 3. Det tredje alternativet er at du jobber i et miljø med mye støv og stadig får nytt støv inn i kamerahuset. Et tips i så måte: - Gå på badet og skru på dusjen. Lukk igjen døren og la dusjen stå på et par minutter (gå gjerne ut selv og ). Da fjerner du nemlig veldig mye av det luftbårne støvet på badet. - Vent en liten stund til fuktigheten i luften har gitt seg før du går inn på badet og blåser rent kameraet. Da får du en av de beste støvfrie miljøene du klarer å oppdrive i et vanlig hjem. Å sitte i senga på soverommet og prøve å blåse rent kameraet (for å nevne et skrekkeksempel) er å be om trøbbel. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 HJEEELP! For hver eneste gang jeg bruker blåsebelgen, får jeg bare mer og mer støv på sensor. Nå har jeg sikkert dobblet så mye som da jeg begynte å blåse. Dette er rene speilrefleksmarerittet. Kan noen vekke meg opp? Ta deg en tur i butikken og klag. De har solgt deg en var som ikke holder det den lover, så enkelt er det. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Ta deg en tur i butikken og klag. De har solgt deg en var som ikke holder det den lover, så enkelt er det.Jeg er tilbøylig til å væe enig. Et kamera skal ikke ha slike problemer etter så kort tid. Men jeg ville kanskje begynt med å spørre om råd og hjelp hos selgeren først. For så snakket om reklamasjon hvis jeg ikke fikk tilbud om den hjelpa jeg trengte. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 En ting er sikkert at kameraenes innebygde rensing er meningsløst. Kanskje bortsett fra Olympus som jeg har hørt mye bra om. Canon er dårligst i følge han jeg kjenner, som mener at <sensor cleaning> som lyser på skjermen på sitt 40D er kun et bilde som kommer frem på skjermen for å gi brukeren falsk trygghet og lure nybegynnere. Gimmick. Jeg har også lest generelt at dette er bare tull, bortsett som sagt fra Olympus som virker å ha funnet både ungdomskilden og kilden til evig liv samtidig. Blåsebelgen gav jeg til dattern min og hun har lekt med den i hele dag og ungene i nabolaget krangler om den. Så den passer bedre som en barneleke enn til renseutstyr. Den måtte ha vært full av støv fra fabrikk, enda jeg blåste den godt før jeg begynte og satt i et ganske støvfritt rom. Min datter er allergisk så hennes rom har 2 støvfjernere som går hele dagen. Vi tørker aldri støv der inne fordi det kommer ingen. Skjønner? Skal skal prøve swabs og eclipse 2 for å se om det hjelper. Jeg skal bruke opp alle pinnene om det så må til, og hjelper ikke det så får jeg prøve å reklamere det. Eller er det slik at du mister garanti når du renser sensor selv? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 HJEEELP! For hver eneste gang jeg bruker blåsebelgen, får jeg bare mer og mer støv på sensor. Nå har jeg sikkert dobblet så mye som da jeg begynte å blåse. Dette er rene speilrefleksmarerittet. Kan noen vekke meg opp? Ta deg en tur i butikken og klag. De har solgt deg en var som ikke holder det den lover, så enkelt er det. Regner med at det er blåsebelgen han skal klage på? Uten at det er sagt fra trådstarters side vil jeg anta at objektivet er et KIT-objektiv med zoom. Dette vil medføre at det kommer (kan komme) støv inn i kamerahuset ved bruk av objektivet. Også montering av objektiv kan gi støv på sensor. Ut fra beskrivelse kan det synes som om trådstarter blåser på feil område av sensoren (som antydet av andre) eller blåser mer støv inn enn det han får fjernet. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg har vært i din situasjon flere ganger (kjøpt nytt kamerahus med støv på brikken). Stresset mye med dette i begynnelsen, sensor swab, belg, retur til butikken - you name it..Ingen fikk min 5D helt ren Etter hvert har jeg lært meg å gi blaffen. Har ikke renset mitt 5D på leeeenge. 40D`en har jeg aldri renset til tross for mye bruk/objektivskifter. Holder du deg under F/8 er disse støvkornene knapt synlig uansett. Poenget mitt er at sensorstøv knapt er noe problem ved "vanlig" fotografering, med mindre du har noen kjempekorn på sensor Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 kan ikke mye om kamera, men i lufta er det jo støv, nesten uansett... denne komprimerer du og blåser på sensoren i kameraet, altså du blåser luft med støv for å fjerne støv. høre ikke lurt ut spør du meg men. det jeg vil anbefalle deg er å kjøpe en boks fra f.eks biltema med komprimert luft, denne er fri for støv og kjemikaler, er nøyaktig og blåser godt. pass bare på at du holder flaska rett, så du ikke blåser ut flytende luft, det gjør at sensoren blir veldig kald, aner ikke om dette gjør noe med sensoren eller ikke, kan som sagt lite om kamera. gjør det gjerne etter du har tatt en god og varm dusj, så det ikke er noe særlig støv i lufta heller... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Etter adskillige objektivskifter på forumets eldste digitale slr så har jeg aldri fått mer støvkorn enn de gjenstridige som kamera kom med. Ok, kanskje 1. Uansett ser jeg det ikke som noe problem. De synes stort sett bare på blå himmel, og i noen svært få andre tilfeller. Jeg har bare en ting å si om det. Beste og mest effektive støvfjerningsverktøy: Clone Stamp Tool. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Enig med PMNormal - med de bildene hvor et slikt støvkorn skulle være kritik mht til resultatet er Clone-tool en normal forlengelse av en fotografs bildebehandlingsprosess. Forøvrig er jeg overrasket over at selv etter de UTALLIGE forsøkene på å si "IKKE FÅ STØV PÅ HJERNEN" fra de mer erfarne brukerne, så presterer stadig nye DSLR eiere å begå alle brølerne med å gjøre vondt verre med støvdilla. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Forøvrig er jeg overrasket over at selv etter de UTALLIGE forsøkene på å si "IKKE FÅ STØV PÅ HJERNEN" fra de mer erfarne brukerne, så presterer stadig nye DSLR eiere å begå alle brølerne med å gjøre vondt verre med støvdilla. Det er fordi håndboka gir en fyldig instruksjon i bruk av blåsebelg... Jeg brukte blåsebelg selv, men den var nok ikke av tilfredsstillende kvalitet. Det tilsatte støv fra innside av luftblæra. Billig type fra Adorama. Måtte til slutt sende inn for rens, og det tok en evighet. Kjøpte etterhvert RocketBlower (eller hva den nå heter), og den ser ikke ut til å avgi støv. Neste gang skal jeg bruke Sensor Swab og Eclipse 2, men det står det ikke noe om i manualen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Og her kommer mitt faste ekko. Øreskyllepumpe. Kanskje en ide å bruke den på ørene først, for så å bruke den forsiktig, MOT SELVE SENSOREN, IKKE RUNDT OMKRING Endret 5. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
sentence Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Enig med PMNormal - med de bildene hvor et slikt støvkorn skulle være kritik mht til resultatet er Clone-tool en normal forlengelse av en fotografs bildebehandlingsprosess. Forøvrig er jeg overrasket over at selv etter de UTALLIGE forsøkene på å si "IKKE FÅ STØV PÅ HJERNEN" fra de mer erfarne brukerne, så presterer stadig nye DSLR eiere å begå alle brølerne med å gjøre vondt verre med støvdilla. Etter en rengjøring med to stykk swabs og Eclipse 2 fikk jeg nesten alt støv fjernet. Det er igjen tre eller fire stykker nederst som synes en del på f22, men jeg lar det være frem til neste rens. Bedre med tre enn to hundre. Det ble litt klønete rens denne første gangen, men jeg var forsiktig og det ser ut som om sensoren overlevde. Håper jeg. Men uansett er jo dette støvproblemet et kvalitetstap. Selv om støvet blir gradvis borte med øking av blender, blir det ikke borte, men større og større flekker etter hvert som det blir borte. Jeg kan se mine korn som store runde skiver helt ned til F10. Selv om disse er veldig svake på helt grå bakgrunn vil det påvirke bildet som et kvalitetstap fra sensor. Etter min mening synes jeg støvproblemet gjør at DSLR ikke lever helt opp til den høye prisen på grunn av kvalitetstapet med en støvete sensor. Hvis det er ok med støvete sensor kan jo fabrikantene redusere kvaliteten på selve sensoren med riper og hakk, og ingen av dere ”proffe” blir misfornøyde? Jeg lurer på om DSLR hadde blitt solgt jeg, selv uten sensor. LOL. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 hvordan ungå støv inne i kamera. Veldig enkelt. Bare legg ett lag med Gladpack mellom objektivet og huset. når du skal bytte linse så sørg for att plastfolien sitter igjen på kameraet. smør ev litt matolje på objektivet før du setter det på for att det skal slippe lett. eller kansje best å la være. men kan hjelpe litt å tenke over hvordan man holder kamera når man bytter linse. prøv å hold det slik att støv ikke kan falle inn i kamera. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Etter litt over fire mnd med D3'en nå, så tok jeg en liten sjekk og der var det kommet endel dritt. Så jeg blåste over med blåsebelgen og deretter dro jeg sensor-swab'en med to dråper eclipse på to ganger over... Voila, ikke noe støv lenger! Verre er det ikke. Å gjøre dette tre ganger i året synes jeg ikke er noe stort problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå