Gå til innhold

Gammel PC som filserver, Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en server/maskin på 1.4 GHz med 1 GB minne som kjører siste Ubuntu. Denne kjører vanlig desktop-utgave med diverse servere gående (FTP, Samba, SSH m.m.). Har også brannmur gående på den. Valgte desktop-utgaven da jeg liker å ha et skrivebord å forholde meg til.

Til fjernstyring trenger du ikke installere noe som helst. Det "følger med", og heter "Eksternt skrivebord" og kan passordbeskyttes. Bruk et VNC-basert program for å koble opp mot maskinen.

256 MB er litt lite, men det bør gå fint dersom du ikke skal ha VELDIG mye som skjer på maskinen til enhver tid.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen : Ubuntu server med webmin :) Styr serveren via web browseren din.

Rask installasjon av webmin:

wget http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/webadmin/webmin_1.420_all.deb
sudo dpkg -i webmin_1.420_all.deb

Man kan også installere SSH server slik :

sudo apt-get install openssh-server

Og så kan man gjøre resten via PuTTY (Kan du koble opp til serveren via desktop maskinen din, så kan du bare klippe og lime inn kommandoene videre. Det er det jeg alltid gjør ved server installasjon. Har skjerm og tastatur til jeg har installert linux, hive inn openssh, og dytte den inn i et hjørne. Resten taes via nettverket ;)

Edit: Når det gjelder hardware, web+db+irc+diverse serveren min sin hardware : http://thelazy.net/phpsysinfo/ ;)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
PCen kjører Windows Xp for øyeblikket, og jeg opplever ingen problemer :)

Brikkene er identiske, så det skal vel ikke være noen problemer?

Man vet aldri. :) Kjør Memtest86 noen timer for sikkerhets skyld. Er tross alt viktig med stabilitet på en server.

Lenke til kommentar

Jeg har Debian på mine servere,og på en maskin måtte jeg ha GUI da jeg har Acronis Enterprise Server på denne maskinen.Uten den backup delen hadde jeg ikke trengt GUI.Debian som default uten noen valg kjører på 35MB minne og da trenger du bare ssh,mulig proftpd og samba og du har en fullgod server

Lenke til kommentar

@Kontorstol

Har du vurdert FreeNAS?

Der får du all config via web, den er lett å laste (krever minimalt av maskinvare) og støtter windows fildeling, NFS, ssh osv osv..

så lenge det er snakk om en ren filserver, så er FreeNAS det desidert beste alternativet.. om du er ute etter å bruke maskinen til andre ting, så har du allerede fått mange andre alternativer..

Lykke til med valget, jeg vet hva jeg ville valgt. :p

-blc

Lenke til kommentar

Skal ta en titt på FreeNAS, men jeg har ikke lyst til å bruke tid på å sette meg inn i noe nytt dersom det er tidskrevende og innviklet ;)

Jeg har ikke tengt å ha skjerm på serveren, så en eller annen form for fjernstyring er et must, og dersom FreeNAS er enkelt og bra så skal du ikke se bort ifra at jeg bruker det..

Har du noen tips til sider hvor jeg kan lese og lære litt om FreeNAS? Gidder ikke google nå :p

Lenke til kommentar

www.distrowatch.com

FreeNAS bygger på BSD, det er mange begrensninger knyttet til det. Ytelsen var også ikke spesielt god sist gang det ble benket. Derfor er jeg vesentlig mer tilbakeholden med å anbefale FreeNAS.

Lenke til kommentar

heh

trenger ikke google noe så enkelt.. www.freenas.org ;)

Og ja den er enkel.. jeg har ikke skjerm koblet til den under normal drift jeg heller..

det var enklere når jeg hadde oppsettsfasen å ha en skjerm koblet til, men for normal drift trenger jeg det ikke..

Jeg gjør alt over ssh eller web.. :)

Lenke til kommentar
med en ytelse på over 70 MB/s kan jeg ikke akkurat klage over det.. (testet med en WD Raptor 150 GB på gigabit nettverk)
Det tallet er vesentlig høyere enn benker jeg har sett av FreeNAS. Hvilken versjon har du, og hvordan testet du ytelsen? Har du testet ytelsen under Samba?

Begrensninger går på driverstøtte, applikasjonstøtte og brukerstøtte. Kort sagt over hele linja.

Lenke til kommentar

Ja.. det var testet i Samba.

Version 0.686.3 (revision 3011)

built on Thu Mar 13 19:20:49 CET 2008

og den testen var så enkelt gjennomført som at jeg kopierte et større sett med filer mellom maskinene i lokalnettverket. (jeg driter i statisk ytelseprogrammer da det er under normal bruk jeg er interessert i å finne ut ytelse ved)

driverstøtte? ikke et problem hos meg..

Applikasjonsstøtte? trenger ikke det i en filserver.. :p

brukerstøtte? unnskyld? FreeBSD er kjent for sin brukerstøtte.. FreeBSD sin tankegang og oppbygning er basisen for utviklingen bak både Debian og Gentoo sine pakkebrønner.. Beklager, men der er jeg sterkt uenig.

EDIT: skrivefeil

Endret av mrblc
Lenke til kommentar
Ja.. det var testet i Samba.
Interessant, skulle gjerne hatt noen flere datapunkter, dvs. flere brukere med samme erfaring.
driverstøtte? ikke et problem hos meg..
For all del, men det er totalt uinteressant for en generell anbefaling.
Applikasjonsstøtte? trenger ikke det i en filserver.. :p
Han har en 1GHz cpu og nå plenty minne. Hvor lenge tror du det går før han vil gjøre noe mer enn web-interfacen til FreeNAS tillater med maskinen?
brukerstøtte? unnskyld? FreeBSD er kjent for sin brukerstøtte.. FreeBSD sin tankegang og oppbygning er basisen for utviklingen bak både Debian og Gentoo sine pakkebrønner.. Beklager, men der er jeg sterkt uenig.
Jeg snakker størrelse på community og tilgang på dokumentasjon. I den sammenheng når ikke FreeBSD Ubuntu til tærne. Du kan google et vilkårlig problem/bruksområde koblet med vilkårlig versjonsnummer av ubuntu og regne med et rimelig stort antall relevante hits.

Når det gjelder selve ideologien, kommer vi over i argumenter som jeg forsøkte å holde unna en anbefaling, siden dette er høyst individuelt. Helt personlig mener jeg BSD-lisensen har spilt fallitt, og at alle utviklere som bidrar der bør snarest komme seg over på GPL. Jeg blir kvalm av å se måten blant annet Apple bruker BSD-kode til å gjøre livet jævlig for meg som linux-bruker. Jeg tviler ikke på at intensjonene ved Berkeley var de beste da første versjon ble sluppet, men rent praktisk ble ikke ting helt slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...