Gå til innhold

Gammel PC som filserver, Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en gammel PC, 1GHZ, 256MB RAM (alt jeg husker atm) som jeg vil sette opp som filserver, mest pga manglende plass og for å lettere kunne dele filer mellom PCene ;)

Jeg har litt erfaring med ubuntu, og satser på å kjøre det som OS, men jeg vet ikke om PCen takler det, eller om Ubuntu 8.04 ikke egner seg som filserver..?

En ting som jeg også lurer på: Er det mulig å styre Ubuntu via eksternt skrivebord med Windows Xp (home)?

Kom gjerne med forslag eller innspill dersom dere har det ;)

Edit: Til moderator, jeg er ikke helt sikkert på om denne posten er postet på rett sted, hvis ikke, vennligst flytt den :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal se nærmere på Nomachine når jeg har tid :)

Jeg har ingen planer om å bruke mye penger på denne filserveren, men jeg trenger mer lagringsplass, det er plass til 3 harddisker i kabinettet (den har 2 nå, men skal kaste en av de) så jeg må ha en ny.. Billig (kan være brukt)? Støy spiller ingen rolle :)

Forslag? Har ikke behov for så veldig mye lagringsplass for øyeblikket, så ikke kom med noen TB-disker :p

Lenke til kommentar

Ubuntu server kommer uten GUI. Det krever derfor veldig mye mindre enn vanlig Ubuntu. Det vil nok oppleves som litt vanskelig å bruke dersom du ikke er komfortabel med terminalen, men du kan installere GUI dersom det er nødvendig (men da blir noe av poenget med å velge Ubuntu server borte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...