Gå til innhold

BSD/UnixHvordan skru av freebsd på korrekt vis?


Anbefalte innlegg

Hvordan skrur jeg av maskinen (freebsd) helt? Har brukt følgende teknikk siden "shutdown -p now" ikke funket:

 

1. skriver: "shutdown -r now" via PuTTY

2. løper så fort jeg kan bort for å skru av manuelt (power-knapp) før det begynner å starte på nytt.

 

noen bedre?

Endret av illshit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan skrur jeg av maskinen (freebsd) helt? Har brukt følgende teknikk siden "shutdown -p now" ikke funket:

 

1. skriver: "shutdown -r now" via PuTTY

2. løper så fort jeg kan bort for å skru av manuelt (power-knapp) før det begynner å starte på nytt.

 

noen bedre?

 

hm. "shutdown -p now" funker for meg. sjekka nå. Kanskje "shutdown -p -h now"?

Eller en innstilling i BIOS? Jeg har en (compaq evo) hvor jeg kan stille inn om den skal "sleep" eller "turn off" når jeg trykker på knappen. Denne har jeg satt til "turn off".

Endret av MomentMan
Lenke til kommentar

@hamster: Hva i all verden har det med saken å gjøre? Problemet er jo åpenbart at maskinen ikke skrur seg av ved bruk av shutdown-kommandoen (som forøvrig er korrekt utformet).

 

@trådstarter:

Vil tro det er noe acpi-greier som ikke virker helt som det skal på boksen din. Det er mulig du kan finne noen kompatibilitetsoptions i BIOS for eldre powersaving, men ser vel egentlig ut som det ikke er stort å gjøre ved. (Har opplevd det samme på en maskin jeg hadde, fikk den aldri til å skru seg av med FreeBSD.. virket fint ellers, dog)

Lenke til kommentar

Når du skriver at "shutdown -p now" ikke funker, hva er det egentlig som skjer?

 

For jeg har selv 2 gamle PCer som ikke slår seg av automatisk med en slik kommando, men jeg bruker den likevel fordi jeg da får en clean shutdown. OS går jo ned, og diskene skrur seg også av i mitt tilfelle i hvertfall. Men ikke hele maskinen.

 

Så går jeg bare og skrur av brytern manuelt noen minutter seinere (snakker virkelig gamle PCer her :p )

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

På slutten når alt er avsluttet og syncet og det "stopper" står det:

All buffers synced 
uptime: 4m0s 
Powering system off using ACPI

Så skjer det ikke noe mer. Som nevnt før her er dert vel noe i bios som må fikses på.

Endret av illshit
Lenke til kommentar
Du tenker vel på stigfjel. Mener han har et MSI 975X Platinum Powerup Edition HK med FreeBSD ja...

Hva med å sende ham en PM?

Den ene maskinen med dette hovedkortet (som forøvrig er brannmuren) kjører ikke lenger FreeBSD, men OpenBSD. Uansett, man kan få systemet til å skru seg av automatisk, uten å kjøre en shutdown kommando. Bare skriv

# halt -p

 

med root-rettigheter (enten via bruker root eller vanlig bruker med sudo, hvis satt opp), og du vil oppnå ønsket resultat. Fungerer upåklagelig i OpenBSD, og ser at også FreeBSD tilbyr samme mulighet. Prøv dette.

 

Edit: for de som måtte lure på hvordan man får maskinen til å skru seg av automatisk i Solaris, kan jeg nevne at metoden som er beskrevet ovenfor ikke fungerer. For å få til dette må man benytte seg av kommandoen poweroff, og den brukes slik:

 

# poweroff

 

Man kan også slenge på en bryter, -q etter poweroff for å få denne prosessen til å gå raskere. Min personlige erfaring er at kommandoen poweroff ikke alltid skrur maskinen helt av. I disse tilfellene holder det å trykke power-knappen inn en gang, og systemet skrur seg av etter en poweroff kommando. Hvis derimot

# poweroff -q

brukes, vil systemet garantert skru seg av automatisk, hvis maskinvaren støtter dette.

 

Edit edit:

 

@ olefiver: Hvis du ser på min profil vil du se at filserveren min også benytter hovedkortet du nevnte, med Solaris 10 som OS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Du tenker vel på stigfjel. Mener han har et MSI 975X Platinum Powerup Edition HK med FreeBSD ja...

Hva med å sende ham en PM?

Den ene maskinen med dette hovedkortet (som forøvrig er brannmuren) kjører ikke lenger FreeBSD, men OpenBSD. Uansett, man kan få systemet til å skru seg av automatisk, uten å kjøre en shutdown kommando. Bare skriv

# halt -p

 

Mange takk.

 

Undres: hva er forskjellen på automatisk "avskruing" og den vanlige (som da ikke funket så bra)? Hvis det er det jeg tror det er, så mener du å reboote automatisk f.eks. klokken ett om natten?

Lenke til kommentar

@stigfjel: Det ble ikke noe annerledes når jeg skrev "halt -p" enn at det stoppet ved

Powering system off using ACPI

, og jeg måtte skru av med "power-knappen" slik som før.

 

Hvilke spesielle instillinger i bios har du stilt inn for at det funker hos deg?

Endret av illshit
Lenke til kommentar
@stigfjel: Det ble ikke noe annerledes når jeg skrev "halt -p" enn at det stoppet ved

Powering system off using ACPI

, og jeg måtte skru av med "power-knappen" slik som før.

Hmm, det bekrefter i grunnen mine anelser om at 'halt' og 'shutdown' benytter samme "metode" for å skru av maskinen når opsjon '-p' brukes.

Det er jo ikke sikkert at FreeBSD og Solaris 10 benytter samme metode.

Har du sjekket om du har samme versjon av bios som stigfjel? Eller nyeste bios?

Lenke til kommentar
Jeg bruker bios versjon "W7246IMS V7.40". Jeg har aldri oppgradert bios på noen datamaskin, så dette må dere forklare meg :-) Har ikke diskettstasjon.

Det har kommet flere BIOS-oppdateringer siden 7.40. Vil sterkt anbefale at du oppgraderer til nyeste BIOS, 7.7. Les instruksjoner for hvordan dette skal gjøres. Du må sannsynligvis boote DOS fra en USB-stick siden du ikke har diskettstasjon eller Windows installert. Det er en av årsakene til at jeg har beholdt diskettstasjonen på de fleste maskinene mine utenom multimediaboksen.

Lenke til kommentar

1. Er dere helt sikre på at instillingene for å løse problemet jeg har med å kjøre "halt -p"/"shutdown -p now" kun finnes i bios versjon 7.7 og ikke i 7.40? Jeg har kunnet skru av denne maskinen når jeg prøvde f.eks. slax live-cd, eller partition magic på denm tidligere i år.

 

2. Står alt hva jeg skal gjøre når jeg oppdaterer bios på sidene til MSI? Jeg har ihvertfall hatt litt problemer med å skjønne hvilke av "usb-*"-alternativene (f.eks. usb-floppy) jeg skulle sette som en eventuell 3. oppstart (etter hdd og cdrom) for å kunne boote fra en usb-stick.

 

3. Jeg har ingen kopi av dos (...annet enn Win XP). Får jeg dette hos MSI?

Lenke til kommentar

1. Ja, hvis ikke du vil at FreeBSD-folkene skal endre koden for å virke med din tydeligvis defekte BIOS. Du må nok oppdatere til 7.7. Det er ekstremt sannsynlig at det vil hjelpe. De lager ikke nye BIOS-versjoner for moro skyld, det er jo fordi noe er feil med den gamle.

 

Edit: Dobbel-post i én post (!).

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...