Gå til innhold

Macbook Pro skjermkort og spilling

Anbefalte innlegg

Brodern skal kanskje ha seg MBP, men vi lurer litt på hvordan ytelsen på skjermkortet er.

MPB har jo disse to skjermkortene:

nVidia 8600M GT skjermkort med 256MB SDRAM

nVidia 8600M GT skjermkort med 512MB SDRAM

Klarer 256MB versjonen å kjøre for eksempel AOC?

Syntes det er ganske bratt prishopp for 100 ekstra mhz på prosessoren og 256 ekstra ram på skjermkortet..

Og så en ting til.. Det finnes jo PC'r med samme hardware (noen bedre) for en billigere penge, eller er det noe spesielt med MBP hardwaren som er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt flere PCer og flere macer, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg skal si litt om hvordan jeg ser på mac. Dette er ikke noe for apple-fanboys, så stop flamewar.

Jeg vil be deg om å ta en titt her før du bestemmer deg.

Da jeg først kjøpte meg mac hadde jeg lenge vært med på www.mac1.no forumet. Jeg grublet og grublet, og tenkte meg godt igjenom før jeg kjøpte min første mac, en Ibook G4.

Jeg følte meg spesiell. Jeg følte at ingen har like bra maskin som meg, og jeg følte at jeg hadde en uoppdaget skatt. Jeg satt klistret til skjermen og leste tekstoppdateringer på hver eneste event det var ryktet at det skulle komme noe nytt fra apple. Det spilte ingen rolle hva det var, det var uansett kult!

Senere tok jeg den helt ut og kjøpte jeg meg en Imac G5, og kastet pcen. Jeg var flink til å skryte av valget mitt i forum og til venner, og jeg var stolt som hadde kvittet meg med microsoft for godt.

Jeg hadde denne Imacen i 2 år, før jeg fant ut at det var på tide å oppgradere. Økonomien var dårlig, jeg skulle drive med krevende oppgaver, og jeg begynte å se på PC-siden igjen. Jeg fikk en maskin tilnærmet datidens "powermac" eller nåtidens "Mac Pro" for prisen 11.000 .- Jeg fikk i tillegg solgt min Imac G5 for 7000.-

I mellomtiden hadde XP kommet med SP2, og da jeg prøvde dette på min nye maskin spurte jeg meg selv "Hva er det egentlig jeg har hold meg selv for narr for de siste 3 årene?" Dette var som å gå tilbake til ekte cola etter å ha levd på first price cola i 3 år.

Hva er det så jeg prøver å si? Jeg synes du skal tenke igjennom nøye før du velger å punge ut 15000 for en Mac. Du får samme opplevelsen for halve prisen på en vanlig PC og du kan nyte godt av det fantastiske spillutvalget og programvareutvalget XP gir deg. Det er dessuten ikke særlig kult eller Hippt å ha Mac lenger heller...

Dette innlegget er skrevet på en maskin som er like tynn og liten som Macbook Air, men den har nettverksport, 5 timer utskiftbart batteri og den heter LG. (ja også koster den bare 8000)

Jeg angrer på at jeg brukte 3 år av livet mitt på å underkaste meg apple.

Endret av Thoma_S
Lenke til kommentar
Og så en ting til.. Det finnes jo PC'r med samme hardware (noen bedre) for en billigere penge, eller er det noe spesielt med MBP hardwaren som er bra?

Etter å ha hatt MBP i ett år nå kan jeg si at det er en veldig stødig, lappis med enorm kvalitetsfølelse, som de aller fleste Apple-produkter. Den har en del fine løsninger som ikke er standard på alle andre laptopper der ute f.eks. Magnetisk strømkabel. Denne har redda laptopen min minst 3 ganger. Baklys på tastatur som har vært kjekt ved enkelte anledninger selv om at jeg må inrømme at jeg et om mange som bruker det mer enn meg.

Den er lydløs ved normal bruk, men begynner selvsagt å suse ved tyngre bruk. Web-cam og en grei mikrofon og ikke minst egen tast for @. :)

Apple er stort sett litt under andre produsenter i ytelse/pris-ratio. Unntakene er ved oppdateringer, de har som regel faste priser på produktene sine, så en MBP er ca like dyr i begynnelsen som før den blir løst ut i en ny modell. Tidspunktene dette skjer på varierer men har heldigvis ganske jevne mellomrom. http://buyersguide.macrumors.com/ er greit å bruke for å gi et estimat på når neste oppdatering ankommer.

Hvis det ikke haster ville jeg i alle fall ha ventet til etter 9. Juni da det er en konferanse der nye produkter/forretningsmodeller/prisendringer helt sikkert vil bli presentert.

Lenke til kommentar

Hei.

Litt usikker på hvordan en MBP vil kjøre spill. Hvis du spør på mac1 eller andre apple fora vil du få svar fra folk som faktisk bruker maskinen til å spille.

Hardware på mac er i stor grad det samme som du får på andre PCer. Min personlig erfaring er at maskinene er priset ganske bra, men man har mindre å velge fra. Hardware og design er en grunn til å velge mac, men den viktigste grunnen for min del er OSX. Man trenger nesten ikke å vedlikeholde maskinen som man gjør på en PC. Oppgaver som virus scanning, defragmentering, mm. er unødvendig. Har brukt mac en stund, og maskinen blir ikke tregere( noe windows gjør uten vedlikehold). Jeg kan ha maskinen på over lengre tid( snakker måneder her) uten å restarte uten at den blir tregere eller mindre stabil.

Til Thoma_s: Du vil aldri få en PC med powermac eller Mac Pro specs for 11000 kroner, bl.a. fordi Mac Pro er en arbeidstasjon som bruker andre komponenter enn en vanlig desktop PC. Satt opp en Dell arbeistasjon med tilsvarende specs som en Mac Pro, og det kom på 24000 kroner. Satt opp en maskin på for selvbygging, og det kom på litt over 17000 i prisguide.

Til syvende og sist kommer det til hva den enkelte bruker foretrekker. Personlig liker jeg Mac OSX. Andre liker windows eller linux. Noen vil bygge PCen selv, eller ha en maskin med gode oppgraderingsmuligheter. Begge plattformer er bra.

Lenke til kommentar
Sorry for off topic her nå, men @ thomas: Hva heter den LG'n du har?

LG TX Express, og jeg elsker den!

Til Thoma_s: Du vil aldri få en PC med powermac eller Mac Pro specs for 11000 kroner, bl.a. fordi Mac Pro er en arbeidstasjon som bruker andre komponenter enn en vanlig desktop PC. Satt opp en Dell arbeistasjon med tilsvarende specs som en Mac Pro, og det kom på 24000 kroner. Satt opp en maskin på for selvbygging, og det kom på litt over 17000 i prisguide.

Beklager at jeg var litt uklar. Jeg var ganske trøtt. Det jeg mente å si var at i og med at jeg bygget den selv kunne jeg få de egenskapene jeg behøvde att skulle yte max, men jeg f.eks ikke hadde bruk for bra skjermkort, og kunne kutte dette helt ned på et minumum. Kort sagt fikk jeg en maskin som gjorde studiobruk (lyd) like raskt som en powermac til 11.000 kroner. Dette kan du kverrulere så mye du vil på, men jeg kan love deg at den dagen jeg bestilte pc var jeg like mac-fanboy som du er nå. Jeg innså bare hvor mye jeg tapte på å kjøpe mac, og det var ikke noe jeg ville.

Ha en fin dag ;)

Lenke til kommentar
Beklager at jeg var litt uklar. Jeg var ganske trøtt. Det jeg mente å si var at i og med at jeg bygget den selv kunne jeg få de egenskapene jeg behøvde att skulle yte max, men jeg f.eks ikke hadde bruk for bra skjermkort, og kunne kutte dette helt ned på et minumum. Kort sagt fikk jeg en maskin som gjorde studiobruk (lyd) like raskt som en powermac til 11.000 kroner. Dette kan du kverrulere så mye du vil på, men jeg kan love deg at den dagen jeg bestilte pc var jeg like mac-fanboy som du er nå. Jeg innså bare hvor mye jeg tapte på å kjøpe mac, og det var ikke noe jeg ville.

Ha en fin dag ;)

På hvilken måte fremstår jeg som fanboy? Jeg har tatt en valg som passer meg, og har begrunnet dette. På samme måte har jeg ingen problemer med at andre benytter seg av Windows eller Linux. Det er et personlig valg.

Lenke til kommentar

Beklager om du følte deg støtt. Jeg har en ganske lav terskel for å kalle noen fanboy, i og med at dette betyr "gutt som er tilhenger av(...)"

I og med at du argumenterer for mac valgte jeg å tro at du var tilhenger av denne plattformen.

Jeg vet at det finnes mange forskjellige definisjoner på ordet fanboy, og at våre oppfattninger kan være ulike.

Lenke til kommentar

Jeg har sittet lenge å kikket på, ja, alt (tror jeg) som er å få kjøpt av laptops til dags dato. Har tenkt både på Mac og Pc, og har nå bestemt meg for å kjøpe PC. Syns jo mac ser inmari kult ut og alt det der, men tror man får mye mindre for pengene, rent hardware messig, når det gjelder mac. Jeg satt opp MacBook Pro og Dell M1530 med (så og si) nøyaktigt like specs, prisene ble disse:

Dell M1530: 10,840.00 kr

MacBook Pro: 17,260.00 kr

Så skjønner ikke hva du mener, buitre, når du sier at du får mer for pengene når det gjelder hardware, hos apple.

Mitt valg faller enkelt og greit på PC =)

Lenke til kommentar
Så skjønner ikke hva du mener, buitre, når du sier at du får mer for pengene når det gjelder hardware, hos apple.

Mitt valg faller enkelt og greit på PC =)

Hvor har jeg skrevet at man får mer for pengene når det gjelder HW?

Lenke til kommentar

Siterer deg her: "Til Thoma_s: Du vil aldri få en PC med powermac eller Mac Pro specs for 11000 kroner". Jeg fant som sagt en Dell M1530 med like specs som en MacBook Pro til rett over 10k, men det du sier om Mac, at Mac Pro er en arbeidstasjon som bruker andre komponenter enn en vanlig desktop PC, skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg sammenlignet valgfrie specs som CPU, skjermkort, minne osv, som vi kan velge når vi tilpasser egne specs ved kjøp på av ny maskin. Og da endte, som sagt, Dellen opp på over 10k, og Macen på over 17k. Tilbake til spørsmålet ditt, så fikk jeg følelsen av at det var dette du mente da jeg leste innlegget ditt, my mistake, hvis det ikke var dette du prøvde å si.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
Du får samme opplevelsen for halve prisen på en vanlig PC og du kan nyte godt av det fantastiske spillutvalget og programvareutvalget XP gir deg.

Hvilken "opplevelse" snakker du om her? Å bruke Windows XP gir deg tilgang til flere spill, det er riktig. Programvareutvalg? Not so much. Joda, det er maaange flere forskjellige programmer som gjør det samme, men fordelen med programmer for OSX er at du vanligvis ikke trenger 50 forskjellige "ID3-tag editors" osv, fordi de 5 som finnes er mer enn gode nok. Større utbredelse av Visual Basic for Windows = større mengde drittprogrammer.

..og vennligst ikke snakk om "opplevelsen" av å bruke Windows XP. OSX er overlegent Windows XP (og Vista, for den saks skyld) i alt unntatt spillutvalg.

Når det er sagt så koster MBP en pen krone mer enn tilsvarende spesifiserte PC-er, men så får du da også OSX, som er så verd det.

(..og spar meg for "OMG! MAN KAN JO KJØRE OSX PÅ EN PC OGSÅ DA!"-logikken -- nei, man kan ikke det, ikke på en god og enkel måte).

Endret av josh909
Lenke til kommentar
Siterer deg her: "Til Thoma_s: Du vil aldri få en PC med powermac eller Mac Pro specs for 11000 kroner". Jeg fant som sagt en Dell M1530 med like specs som en MacBook Pro til rett over 10k, men det du sier om Mac, at Mac Pro er en arbeidstasjon som bruker andre komponenter enn en vanlig desktop PC, skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg sammenlignet valgfrie specs som CPU, skjermkort, minne osv, som vi kan velge når vi tilpasser egne specs ved kjøp på av ny maskin. Og da endte, som sagt, Dellen opp på over 10k, og Macen på over 17k. Tilbake til spørsmålet ditt, så var det dette jeg fikk følelsen av at det var dette du mente da jeg leste innlegget ditt, my mistake, hvis det ikke var dette du prøvde å si.

Mac Pro er ikke en Macbook pro, men en stasjonær arbeidsstasjon. Bl.a. har den 2 prosessorer( Intel Xeon på 2,8 Ghz. Bare disse 2 pluss hovedkort koster over 11000), totalt 8 prosessorkjerner. Den bruker fullbuffret RAM, og støtter opp til 32 GB minne( 8 plasser, mot 4 eller 6 på de beste windows maskinene). Den er heller ikke ment som en hjemme PC, men er maskin for svært tunge oppgaver, som 3D animasjon, film/video redigering, tunge matematiske beregninger, osv..., mao, er det overkill for 99,9% av befolkningen.

Som sagt, den billigste Dell arbeidstasjonen med tilsvarende specs koster 24000 kroner.

Det Thoma_s svarte senere var en realt og fornuftig svar, nemlig at man kan byge en PC med tilsvarende kraft for enkelte aplikasjoner for mindre penger, men ikke med samme specs.

Til slutt: om man velger mac, PC eller hva pokker man vil er greit, bare maskinen gjennomfører de oppgavene som den er tiltenkt. Jeg foretrekker mac. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå leste jeg igjenom denne tråden i litt mer våken og blid tilstand, og jeg må bare beklage at jeg bidro til å gjøre denne posten rotete, og off topic. Jeg ville bare gi et godt råd.

Jeg kan godt slette alt jeg har skrevet over, siden du har fått svar på ditt spørsmål, men det ville kanskje skape enda mer kluss i posten.

Du har i alle fall fått svar. så da beklager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...