Gå til innhold

antall eksponeringer i DSLR kameraer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen som går ut med eksakte tall. Men det pleier å være enighet om at billigere kamerahus skal klare 50 000 eksponeringer. Semiproffe hus skal kunne klare mellom 100 000 og 150 000, kanskje mer. Har sett E-1 med 210 000 eksponeringer som enda virker, for eksempel. Proffhus som 1Dmkx eller Dx klarer nok enda litt flere.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg antar at selv om man når "max" grensen i eksponeringer så kan man fremdeles ta bilder, men at etter det antallet vil kvaliteten synke.

Om det er merkbar reduksjon i kvalitet eller ikke, gradvis eller brå nedgang, vet jeg ingenting om..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg har ikke vært borti tukling med slikt.

Jeg kan ikke kommentere for andre merker enn Olympus:

1. Slå på kameraet.

2. Åpne minnekortluken.

3. Trykk enten "play + ok" eller "meny + ok" samtidig.

4. På fireveiskontrolleren, trykk opp, ned, venstre, høyre i den rekkefølgen.

5. Trykk utløserknappen helt ned.

6. Trykk opp og venstre på fireveiskontrolleren.

7. "R" er antall eksponeringer.

(Nei, du behøver ikke å hoppe opp og ned på en fot mens du gjør dette.)

Dette minte meg mest om en cheatcode fra midten av 90-tallet. Og da som nå så fikk jeg det ikke til.

Lenke til kommentar

Husk også at andre ting enn antall eksponeringer har en del å si.

Jeg ville f.eks. mye heller kjøpt et kamera med 30.000 eksponeringer som kun er brukt innendørs i et studio enn et med 10.000 eksponeringer som har vært brukt mye ute i regn, tatt med på tur, ligget og slengt rundt i et bagasjerom og annen 'hard bruk' med tilhørende objektivskifter under støvete forhold osv.

Et tips er å ta en titt på kamerahuset; er det veldig slitt så sier det mye om bruken.

For de aller fleste spiller det ikke så stor rolle om kameraet tåler 50.000 eller 100.000 eksponeringer; de fleste hobbyfotografer tar sjelden mer enn noen få tusen bilder i året.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...