Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Linse spm. /toric


Gjest Linsegutt

Anbefalte innlegg

Gjest Linsegutt

Hei, jeg har ett lye hvor jeg bruker toriske linser.

Jeg har ikke helt satt meg inn i hva dette er men tror det er noe med skjeve hornhinnen å gjøre.

Nå som festivaler ect. står for døren lurte jeg på om det var mulig for meg å bruke "night and day" måndes linser av noen slag? evt. noen jeg kan ha på 1 uke i strekk?

 

Plagsomt med briller siden jeg omtrent vet dem blir ødelagt eller borte, og de er såpass kostbare at jeg tjener mer på å lange ut for ett par dyre linser.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hatt døgnlinser som var ment for å kunne brukes flere dager i strekk, uheldigvis likte ikke øynene mine dem.

ble til at jeg ikke greide å gå med dem mer enn 12 timer i strekk.

 

vanlige linser kunne jeg ikke bruke 8 timer en gang.

 

edit: ville spurt optikeren din for 100% riktige råd.

el stikk på nærmeste butikk og se om de har noen billige briller for dem med skjeve hornhinner.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Når eg var på hove festivalen gjekk eg med linsene heile veka uten problem.

 

Skjønner ikke at du tør! Kommer slikt av dårlig råd eller er det latskap?

Har alltid lurt på det. :)

 

Kommer meir av latskap. Funka bra da, belei ikkje noko sår eller tørr på augene. Men ikkje det lureste man kan gjere.

Lenke til kommentar

Var forresten jeg som lurte, skjønner ikke at jeg brukte gjeste-ting men men.

Neeei, oss med skjeve hornhinner er så sinnsykt uheldige. Betaler jo helt SINNSYKE priser for linsene mine iallefall, i forhold til det andre øyet. Kunne gått med linser på det ene øyet i 5 år mens skjev-hornhinne øyet mitt bare hadde holdt til 1 år for samme pris omtrent.

 

Takk for tips da!

Har sovnet i fylla nok ganger med endags linser, og man.... det er INGENTING som er værre enn å våkne fyllesyk med ut-tørkede en-dags linse øyner! Da må du ha cooldown på 24 timer med luft-tilgang minst, iallefall mine.

Har igrunn aldri prøvd måndes linser :/

Lenke til kommentar

Gjør det så fort som mulig. Optikerne vil gjerne teste linsene først og kontrollere et par ganger at øynene dine tåler det.

 

Jeg gikk først med linsene en uke, og sov med dem kun èn natt rett før kontroll. Deretter gikk jeg med de 2 uker hvor jeg skulle først sove med de 3 netter, ha en liten pause, og deretter sove med de 6 netter på rad rett før kontroll. Hvis optikeren ikke finner noe galt, og du selv synes det er behagelig, så er det bare å kjøre på. I starten kunne de bli litt ubehagelie om kvelden, men det gikk over med en gang jeg begynte å sove med de. De føles bedre dess lenger man har hatt dem på, synes jeg.

 

Personlig er jeg kjempefornøyd med døgnlinser (ikke toriske), linsene er ikke lenger ubehagelige på kvelden, slik som de nesten alltid var med dagslinser. Hverdagen min er blitt nesten som en "vanlig" person. Ikke noe stress med trøtte morraøyne som ikke har lyst på linser lenger. De trenger dog et par minutter på å gå seg til, føles som om man har sovet med vanlige linser. Likevel, så er det ingen bekymring fordi man vet at øynene får nok luft. Min optiker anbefaler likevel å ta dem ut en gang i uken, eller hver 14. dag, noe jeg helt glemmer ettersom jeg har sluttet å tenke på at linsene er der.

 

Lykke til, får håpe de toriske linsene ikke gjør deg til fattigmann.

Endret av AndrusMaximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...