Rocknisse Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Da er første innlevering klar. 91%. Litt rotete på endel spørsmål syns jeg nok og hadde gjerne sett at jeg fikk se rett alternativ på de spørsmål jeg svarte feil på. Hvor stor er spenningen over et vameelement (Det står faktisk sånn, uten at jeg vet hva et vameelement egentlig er... Varmeelement har jeg hørt om derimot. lol) på 10 Ω der det går 1,5A strøm? Besvarelse 15 W. OOOPS, husk å sjekke at dere bruker riktig forkortelse, ikke bare rett nummer Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Vips, så var vi igang. Første innsending, 92% riktig. Var jo ikke helt oppegående enda den prøven. Spørsmål 4.1 f.eks. 3 resistorer og 90V. Står jo ingenting om størrelsen på de resistorene... Sliter litt med effekt her, men det skal vel ta seg opp til eksamen forhåpentligvis. Så lenge innsendingene er godkjent, er det jo tross eksamen som gjelder skulle man tro. Vel, vel. Får ta en liten titt på kabler og sånt... Noen som har kommet så langt at de har tatt neste innsending? Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hrrmmf!!! Noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåten på spørsmål 2.31 (s. 57 i oppgaveboka)? Står pinadø helt stille her. Resten kan jo virke kurant, men mistenker at jeg har regnet meg inn i en blindgate her... Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Se der. Fikk til det der. Har nå levert 2. innsending. Godkjent, med 90% riktig. Burde vel kanskje være fornøyd, men... Noen tåpelige slurvefeil og sånt. Tips : Les nøye teksten før dere svarer... Så lenge man lærer av sine feil så skulle det vel gå greit håper jeg. Lenke til kommentar
bing2 Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Hei. Jeg har et par spørsmål, Pusburger fant du ut 2.31 side 57 i arb. boken? jeg sliter med det samme. Hvilken type primærbatteri er mest miljøvennlig? Hva er årsaken til at blybatterier må behandles på en spesiell måte? Hvordan reagerer bomullsklær på batterisyre? Hvordan skal utskifting av blybatteri foregå når bilen har computerstyring? Jeg finner ikke svarene på disse... Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hei.Jeg har et par spørsmål, Pusburger fant du ut 2.31 side 57 i arb. boken? jeg sliter med det samme. Hvilken type primærbatteri er mest miljøvennlig? Hva er årsaken til at blybatterier må behandles på en spesiell måte? Hvordan reagerer bomullsklær på batterisyre? Hvordan skal utskifting av blybatteri foregå når bilen har computerstyring? Jeg finner ikke svarene på disse... Ja, det fant jeg ut av: 2.31 a) Tillatt spenningstap 4% : (4 x 230V)/100=9,2V Tap i kabel : Rk = ρ x l/A= 0,0175 x 50/(0,75)=1,17Ω Rb = (230 x 230)/1200=44,08Ω Rtot = 1,17Ω + 44,08Ω = 45,25Ω I= 230V/(45,25Ω)=5,08A Spenningstap i kabel : Utap = I x R1 = 5,08A x 1,17Ω = 5,9V x 2 = 11,8V Med et tillatt spenningstap på 9,2V er det godkjent med et spenningstap på 5,9V- Om spenningsfallet i kabelen hadde vært for stort, måtte vi ha brukt en kabel med mindre resistans. (Tykkere kabel…) Dette menr jeg må være riktig. Tror svaret i innsendingen ikke var eksakt det samme, men jeg hadde ikke feil på det spørsmålet. Når det gjelder de andre spørsmålene : 1. Mener at de mest miljøvennlige primærbatteriene må være brunstavbatterier. Fant egentlig ikke noe svar på dette. Gjør ikke samme feil som meg, og svar Li-ion. Leste ikke spørsmålet godt nok, og fikk ikke ned meg at vi snakker om primærbatterier her. 2. Årsaken til at blybatterier må behandles spesielt, er at de inneholder svovelsyre, og at ved kortslutning kan strømmen komme opp i adskillige ampere. 3. Fant et datablad på svovelsyre. Alle organiske matrialer "forkulles" ved kkontakt, også bomullsklær. (Rart spørsmål egentlig...) 4. Om en eller begge bilene har computerstyring, må man bruke startkabler som holder spenningen nede. Dette for å ikke ødelegge bilens elektronikk. Det finnes egne kabler for sånt... Håper dette kan være til hjelp. Lenke til kommentar
Egogahan Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Noen som har tittet på kontrollspørsmålene på side 166. Lurer litt på disse to siden det står svært dårlig forklart i boken. Hvor sto klemmespennng har et blybatteri med tre celler? et batteri har jo en spenning på 2 V, men klemmespenning? Hvor stor klemmespenning får du når fire 12 volts blybatterier parallelkobles? Vet jo at ems ikke øker, men klemmespenning?? Syntes dette var merkelige spørsmål. Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Håper noen kan hjelpe meg litt her, for jeg finner ikke dette i faktaboka. Oppgaven jeg sliter med er som følger : Merkeskiltet på en varmeovn viser 2000W/230V a) Hvor stor strøm går det i varmeovnen? b) Hva er toppverdien til strømmen? c) Hva er toppverdien til spenningen? d) Hvor stor er toppverdien til effekten? Har funnet ut følgende : I= P/(U )= 2000/230=8,7A û = U x √2 = 230V x √2=325,27V Er det likedan når det gjelder toppverdi for strøm og effekt, Imax = I x √2 og Pmax = P x √2? Det virker liksom litt for enkelt... Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 I boka handler det om ledere og resisivitet. Denne forandrer seg når temperaturen forandrer seg. Greit nok. Men i en av oppgavene er lederen en "TOLEDER". Ordet toleder er ikke nevnt i hovedboka i det hele tatt. Er det en spesiell utregning for toledere eller er dette en helt vanlig kobbekabel? Lenke til kommentar
Egogahan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Håper noen kan hjelpe meg litt her, for jeg finner ikke dette i faktaboka. Oppgaven jeg sliter med er som følger : Merkeskiltet på en varmeovn viser 2000W/230V a) Hvor stor strøm går det i varmeovnen? I = P/U I=2000/230 = 8.695A b) Hva er toppverdien til strømmen? Imax = I * √2 = 12.29A c) Hva er toppverdien til spenningen? û = U x √2 = 230V x √2=325,27V d) Hvor stor er toppverdien til effekten? P = Uf * I P = 325,27V * 12.29A = 3997,44 W Har funnet ut følgende : I= P/(U )= 2000/230=8,7A û = U x √2 = 230V x √2=325,27V Er det likedan når det gjelder toppverdi for strøm og effekt, Imax = I x √2 og Pmax = P x √2? Det virker liksom litt for enkelt... Tror dette skal stemme I boka handler det om ledere og resisivitet. Denne forandrer seg når temperaturen forandrer seg. Greit nok. Men i en av oppgavene er lederen en "TOLEDER". Ordet toleder er ikke nevnt i hovedboka i det hele tatt. Er det en spesiell utregning for toledere eller er dette en helt vanlig kobbekabel? Det er bare to kabler i en ledning så du må gange svaret med 2 i de oppgavene det står Lenke til kommentar
bing2 Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 hei. da er innsending nr to ferdig fikk 92 prosent riktig. Jeg syns dette var vanskligere å forstå en de første oppgavene vi hadde. Det er liksom ikke så gode forklaringer på oppgavene. Man må jo også søke svar utenifra, og da er det lett og stangere. Veit ikke om det var noen andre som følte det sånn? Lenke til kommentar
Grizzlybear Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Da har jeg endelig fått satt meg ned og tatt første innlevering, den boka er ikke helt god på alle punkter skjønner jeg. Men takk for tipsene her, fikk 90%. Bomma på minst to av oppgavene fordi jeg ikke leste dem godt nok, men men. Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 hei.da er innsending nr to ferdig fikk 92 prosent riktig. Jeg syns dette var vanskligere å forstå en de første oppgavene vi hadde. Det er liksom ikke så gode forklaringer på oppgavene. Man må jo også søke svar utenifra, og da er det lett og stangere. Veit ikke om det var noen andre som følte det sånn? Jotakk, sitter med samme følelsen. Litt skremmende det der. Hva om det blir det samme på eksamen? Da har man formodentlig ikke en pc tilgjengelig. Synes pogså at noen av svarene avviker fra de jeg kommer frem til. Ikke mye riktignok, men forskjeller er det. Har kjøpt den formelboka man får bruke under eksamenn og bare for å ta et eksempel; faktaboka gir kobber en resivitet på 0,0175. Formelboka sier kobber har en resisvitet på 0,0178. Slikt får man jo forskjellige svar utav. Men, men. Står det i boka, så får man vel ikke feil på det. Vet ikke om de har laget eksamen på samme måten som oppgavene, at man får alternativer... Lenke til kommentar
bing2 Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 (endret) quote] Jotakk, sitter med samme følelsen. Litt skremmende det der. Hva om det blir det samme på eksamen? Da har man formodentlig ikke en pc tilgjengelig. Synes pogså at noen av svarene avviker fra de jeg kommer frem til. Ikke mye riktignok, men forskjeller er det. Har kjøpt den formelboka man får bruke under eksamenn og bare for å ta et eksempel; faktaboka gir kobber en resivitet på 0,0175. Formelboka sier kobber har en resisvitet på 0,0178. Slikt får man jo forskjellige svar utav. Men, men. Står det i boka, så får man vel ikke feil på det. Vet ikke om de har laget eksamen på samme måten som oppgavene, at man får alternativer... Hei Mener og hørt at det ikke er noen svaralternativer på eksamen. Men det med at formelboken og TIP serien har forskjellige resivitet er noe vi må få klarhet i fra skolen så vi vet hvem vi skal følge så man ikke får feil.... Hvor kjøpte du formelboken? ISBN nr? eller navn? Endret 31. august 2008 av bing2 Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Kjøpte formelboken hos Ark Beyer. Det er en ny utgave, så isbn nr. er litt forskjellig fra det som er opplyst her på its learning. Har sjekket med Tvedt, og det ER riktig bok. Boka heter Verkstedhåndboka, har isbn-13: 978-82-05-35707-5 eller isbn-10: 82-05-35707-2. Er faktisk to alternativer på isbn...) Prisen er 285,- om jeg ikke husker feil. Tror det er en fordel å venne seg til den, ettersom den er den som er tillatt på eksamen. Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hei og hå. Der var innsendingene ferdige. Bare å vente på eksamen nå, tror de ukene vil gå tregt... Får nå se hvordan de legger det opp, skriftlig eller på nett. Blir vel nødt til å ta turen til Oslo uansett, så det spiller vel mindre rolle. Noen flere som er ferdige med innsendingene? Lenke til kommentar
bing2 Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Hei og hå. Der var innsendingene ferdige. Bare å vente på eksamen nå, tror de ukene vil gå tregt... Får nå se hvordan de legger det opp, skriftlig eller på nett. Blir vel nødt til å ta turen til Oslo uansett, så det spiller vel mindre rolle. Noen flere som er ferdige med innsendingene? Holder på med oppgavene til innsending nr 4. Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med utregningen på oppgave 3.23? Lenke til kommentar
Pusburger Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei og hå. Der var innsendingene ferdige. Bare å vente på eksamen nå, tror de ukene vil gå tregt... Får nå se hvordan de legger det opp, skriftlig eller på nett. Blir vel nødt til å ta turen til Oslo uansett, så det spiller vel mindre rolle. Noen flere som er ferdige med innsendingene? Holder på med oppgavene til innsending nr 4. Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med utregningen på oppgave 3.23? Skjønner du denne? 3.23 P1 x V1 = P2 x V2 V2 = (P1 x V1)/P2= (3 x 200dm3)/12=50dm3 Lenke til kommentar
Rocknisse Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 God jul. Håper de fleste klarte eksamen på første forsøk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå