Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

utleier gikk amok - trenger hjelp

Kvinnorna

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i sokkel-leilighet 1.mai.

Jeg og min samboer merket etter hvert at leilighet hadde flere mangler som burde vært utbedret. Ei komplett mangelliste ble avsendt 10.mai over e-post, og svar fra utleier kom 13.mai hvor den ble godkjent, og tidspunkt for utbedring ble avtalt.

Utdrag av mangler som ble nevnt, (viktigste)

- Toalett er helt løst, pga skruer mangler

- Taklys mangler i stue, kjøkken og toalett.

- En del håndtaker rundt forbi til skaper osv mangler

Får som sagt skriftlig svar den 13mai på at dette skal utbedres, håndtaker innen ei uke, og lys iløpet av mai måned.

Idag (2.juni) kontaktet jeg utleier for å høre angående dette, for ingenting er enda blitt gjort. Er nemlig lei av å bo uten lys.

Jeg sender sms for å få til et møte, og et par timer senere ringer det..Utleier var mildt sagt ikke blid. Jeg ønsker han ned i leiligheten pga dårlige mobilforhold.. Han skjeller meg nærmest ut o opptrådte direkte truende. Hvor han mener at lysene i leiligheten var vårt problem, siden det var stikkontakter tilgjengelig i leiligheten, og dreit tydeligvis en lang marsj i vår skriftlige avtale om utbedring. Utleier hadde nemlig jobbet hele helgen, og var forbanna over at jeg kunne være skuffet over at ingenting enda er blitt gjort.

Utleier fortsatte og sa at han kunne alvorlig talt ikke ta for mye hensyn til leiligheten.. Han var forbanna, oppgitt fra 1.sekund jeg møtte han, og jeg som utleier følte meg direkte nervøs og truet.

Jeg som leietaker forholdt meg rolig, og utleier ble roligere etterhvert, for jeg fremhevet gjentatte ganger at vi må kunne snakke som voksne og siviliserte mennesker.

Videre ble det satt opp ei trampoline på vår plen som vi disponerer, etter avtale med utleier. Denne forlangte jeg at skulle vekk, da den står rett utenfor stuevindu og det er unger som skriker "hele dagen". Dette nektet utleier på, og poengterte enda en gang at han kunne ikke ta hensyn til leietakere i leiligheten... kjæresten min har forøvrig migrene og har virkelig vært plaget med den trampolinen.

Hva skal jeg og min samboer gjøre når vi nå bare vil fortest mulig vekk herfra, men har skriftlig kontrakt med 3.mnd oppsigelsestid.

Jeg kan legge ut kontrakt hvis noen kan hjelpe meg å finne ett "hull" som gjør at vi kan gå uten oppsigelsestid.

Tusen takk for hjelp, og til alle dere andre som har problemer med utleier..stå på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en del her:

http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

bl.a.

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

§ 2-2. Generelle krav til tilstand

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.

Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke

a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til, eller

b) passer til de særlige formål som leieren etter avtalen skulle bruke husrommet til, med mindre forholdene viser at leieren for så vidt ikke bygde på utleierens sakkunnskap eller vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det.

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

§ 5-4. Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

§ 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Si opp og vent 3 måneder? En start hvertfall....

Vil 3mnd gjelde fra dagsdato, eller 3mnd fra 1.juli ? Altså kan vi flytte ut 2.september, eller 1.oktober

Hmm.. mener at det er dagsdato, og dere kan flytte ut når dere vil, men leien skal betales ut de 3 månedene.

Lenke til kommentar
Så lenge utleier ikke følger vanlige regler, kan dere bryte kontrakten på det grunnlaget og kreve evt. depositum tilbakebetalt. Ser ut som dere har en god sak her.

På hvilke grunnlag kan vi bryte kontrakten? ifølge de punktene fra husleieloven nevnt ovenfor?

Er dette grunn nok til å bryte kontrakten?

Ellers vil jeg takke for tips og hjelp så langt.

Har enda ikke levert oppsigelse men det skjer veldig snart

Er det forøvrig noen som har tips til hvordan jeg burde gå frem her med tanke på utleier.

Burde jeg referere til paragrafer i husleieloven?

Utleier kan vel ikke kaste meg ut, siden det er han som faktisk har gjort noe "galt"

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

hvis du har en avtale om disponering av utearealet som leier senere har tatt til sitt eget bruk bør dere sende en skriftlig klage til utleier om dette, i deres tilfelle så vil jo de si å skriftlig be om fjerning av trampolinen innen rimelig tid (ca måned?), hvis ikke dette blir gjort så kan jo dere flytte trempolinen for utleier, hvis dette ikke er mulig så rett og slett demontere den og overlevere den til utleier. hvis ikke noe av dette er mulig ville jeg bedt om reduksjon i leien.

angående utbedringen ville jeg tatt skriftlig kontakt med utleier f.eks med rekomandert brev så dere er sikre på at han får det. der det står at hvis ikke utbedringene som var lovet i mai blir gjort iløpet av juni så må dere se dere nødt til å fikse dette selv / ansette håndverkere der det er nødvendig og regningen vil bli sendt til utleier.

og som tredje mulighet sagt at dere kan eventuelt bli enig om at leieforholdet umiddelbart / i løpet av juni avsluttes og oppsigelsestiden sees bort ifra.

Lenke til kommentar

Vanligvis vil man ikke ha avtalt noen enerett til utearealer i en slik leieavtale som gjelder en del av utleiers hus. Med mindre man har en slik avtale, skal det godt gjøres å bli hørt med at unger som leker på en trampoline, er kontraktsbrudd.

Når det gjelder manglene i husrommet, høres det ikke ut som de er alvorlige nok til å heve avtalen. Du kan reparere dem og trekke fra utgiftene på husleien.

Med mindre annet er avtalt, gjelder oppsigelsen hele måneder. Hvis du sier opp nå, løper avtalen hele juli, hele august og hele september. Du må da flytte ut før 1. oktober. Du må også betale for disse månedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...