kevinedomm Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvis du har mulighet til og begrense sendestyrken til wlan boksen din så ville jeg gjort det. Prøv og pakk inn antennen delvis eller lignende. Hvorfor skal trådstarter måtte "lide" fordi naboen er frekk og kobler seg på nettet hans? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvis du har mulighet til og begrense sendestyrken til wlan boksen din så ville jeg gjort det. Prøv og pakk inn antennen delvis eller lignende. Hvorfor skal trådstarter måtte "lide" fordi naboen er frekk og kobler seg på nettet hans? På vår trådløse router kan vi velge hvor langt den skal sende, kanskje det er mulig på hans også, og da kan han sette signalet signalstyrken slik at den ikke rekker bort til naboen Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Fordi, siden han har nevt at han har flere naboer, er noe som indikerer på at han bor i en leilighet i ett boligbloksshus, i tillegg kan man tolke hans lettere aldrende maskinvare som ett indisium på at han kansje ikke har det meste av penger, ei den største leiligheten i gata, noe som igjen betyr at vi, med en relativ grei sikkerhet, kan si at han ikke vil ta noen videre stor skade av litt lavere styrke siden avstanden er så liten. Jeg støtter dette med å bare tilatte MAC adresser som er tastet inn av admin, men om du er mer ute etter å få løst problemet enn å starte en nabokrangel, så starter du en lignende post i nettverksdelen av forumet Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Hvis du har mulighet til og begrense sendestyrken til wlan boksen din så ville jeg gjort det. Prøv og pakk inn antennen delvis eller lignende. Hvorfor skal trådstarter måtte "lide" fordi naboen er frekk og kobler seg på nettet hans? På vår trådløse router kan vi velge hvor langt den skal sende, kanskje det er mulig på hans også, og da kan han sette signalet signalstyrken slik at den ikke rekker bort til naboen Hva slags router har du? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 CNET Wireless G-Router et eller annet Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Jeg har dl 524+ Morsomt å se hvordan en beskrivelse av at jeg har et gammelt nettverkskort, gjør at det blir konkludert med at jeg bor i boligblokk/rekkehus, og har lite penger Bor i et vanlig hus, med naboer som bor i andre hus ved siden av (men signalstyrken er god nok til å sende til naboene likavel... Men uansett: tror ikke routeren min har mulighet for å redusere signalstyrken. bare skru av eller på. Men etter at jeg bare har godtatt bestemte mac-adresser, har jeg ikke hatt noe problem (enda)... Endret 5. juni 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Så vidt jeg kan se, er det kun ett innlegg her som har noe større å gjøre med jus. Hvordan man rent praktisk går frem for å hindre slike "innbrudd," er sikkert interessant nok, men ikke særlig relevant for hva man har rett til. Skagen er inne på det relevante, nemlig strl. § 145: "§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler." Dette gjelder det strafferettslige. Jeg kan tippe at man vil ha krav om betaling fra innbryteren, jf. muligens her Trollheimen-dommen hvor grunneiere ble tilkjent vederlag for noen reinsdyrs urettmessige beiting. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) En MAC-sperre er kanskje det som er enklest å komme seg rundt. Fungerer fint for mine inkompetente naboer, også fordi det er veldig begrenset rekkevidde på ruteren (DI-514), selv kunne jeg "brutt" gjennom på ca. to minutter med et par programmer. Da sørger du også for at ens egen maskin "ser ut som" din egen. Egen erfaring med at to maskiner med samme MAC kan koble seg på nettet samtidig, uten at de koblet ut hverandre. Legger ved et skjermskudd fra min egen ruter. Siden begge er en D-link av det litt billigere slaget (mener jeg å huske), kan det vel hende det gir en pekepinn. Lykke til. Banke på døren til naboen eller på annen måte ha litt uskyldig småmoro kan jo også gå an. Tips: Ymse artige gratisprodukter som gratiskondomer ment for homofile, bleier og bind er en klassiker. PS: Heh, om du er veldig heldig, har moroklumpen satt opp nettverket på maskinen sin slik at du kan bruke shutdown-kommandoen i CMD. Den går som så: shutdown -s -t 05 -m \\maskinnavn (Den angir da at maskinen skal slå seg av, fem sekunders timer, og '-m' angir at den skal virke over nettverket. Du må være i samme arbeidsgruppe, og er nødt til å kjenne navnet, muuligens IP-en til maskinen, for at det skal fungere. Navnet kan du snappe opp i ruterloggen.) Endret 5. juni 2008 av Dradd Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 (endret) Så vidt jeg kan se, er det kun ett innlegg her som har noe større å gjøre med jus. Hvordan man rent praktisk går frem for å hindre slike "innbrudd," er sikkert interessant nok, men ikke særlig relevant for hva man har rett til. Skagen er inne på det relevante, nemlig strl. § 145: "§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler." Dette gjelder det strafferettslige. Jeg kan tippe at man vil ha krav om betaling fra innbryteren, jf. muligens her Trollheimen-dommen hvor grunneiere ble tilkjent vederlag for noen reinsdyrs urettmessige beiting. Enig, kan låses (men helst ikke slett innleggene som har kommet) Takk for gode innlegg, uansett Endret 5. juni 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå