Gå til innhold

Symbian og UIQ, samt andre praktiske funksjoner?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en SE G900. Den kjører Symbian med UIQ. For meg er det temmelig gresk hvilke muligheter og funksjoner jeg har her.

Finnes det sider/forum hvor jeg kan finne mer om UIQ? Samt andre kjekke tips/bruk av funksjoner/programmer for å synkronisering med PC, mail, kalender osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at UIQ er ett brukergrensesnitt av OS'et Symbian? Er det samme OS som ligger på diverse Nokia telefoner?

Samme OS i bunnen, med en UI over. (Men s60 og UIQ har forskjellig syntaks, annen måte å opprette UIen på, og å behandle databasen, osv - og UIQ telefonene mangler en del kritiske apier på grunn av SEs bruk av UIQ, og total mangel på vilje til å oppdatere. Her gjør nokia en bedre jobb.. Så å porte program er ikke nødvendigvis veldig lett. Til gjengjeld går det an å kjøre UIQ3.x program på alle UIQ3 telefonene uten videre fiksing. Som, selvsagt er noe som tydeligvis gjør telefonene mindre attraktive for SE, siden de ikke så lett kan låse enkeltversjoner av program til den nye telefonmodellen, osv..).

Er det noen måte jeg kan skrive/endre kontaktliste osv fra PCen?

..sette opp en syncML server på lokalnettet. Eller finne et online program av noe slag (ala zyb.. eller Goosync, selv om det krever spesielle program for implementasjon igjen). Eller få sysop til å kjøre en cvs av horde, og så bruke webmail interfacet til å redigere (eller om en kobler til med et lokalt syncML punkt, osv).

Eller - Bruke outlook eller lotus notes sammen med PC suiten (alle har jo fullversjon av Outlook eller Lotus Notes..). Eller MyPhoneExplorer (skal funke for kontakter, ihvertfall).

Lenke til kommentar

Mulig dett er ett idotspørmål som kanskje viser at jeg ikke har skjønnt noe som helst, men kan jeg bruke programmer laget for Symbian s60 (ofte mot sitet til Nokia telefoner) på min telefon?

(Det ligger mange tråder om slikt her på forumet)

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke. Kan være enkelt å porte ganske ofte (hvis en har kildekoden.. og det er fullstendig mulig å distribuere en UIQ versjon sammen med en s60 versjon) - men vanligvis gjør ikke utviklere det, siden det er litt vel forskjellig filosofi mellom måten rammeverkene er laget på. Generellt sett - at UIQ skal være konsistent og portabelt mellom versjoner, og ikke avhengig av spesifikke implementasjoner på en spesiell versjon, for en spesiell enhet - mot at s60 har en god del hjelpefunksjoner som er kun for FP2, eller ikke fungerer på halvparten av enhetene, osv. Så å porte begge veier blir ofte veldig mye vanskeligere enn det burde være.

p.s. så nei, ikke et idiotspørsmål. Alt er symbian 9.1 eller høyere, så hvorfor skulle det ikke virke? Program som ikke bruker UIQ eller s60 rammeverket kan brått bli lett å porte, forresten (bare andre navn på databaser, eller andre tjenester en må registrere, sånne ting, hvis det trengs).

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...