Ickz Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei. Jeg har en venn som har et problem med sin pc, han fortalte meg at han puttet i en nettverksledning i pcen sin så frøys alt helt, ingenting fungerte (ctrl+alt+del osv) så han måtte tilslutt ty til svenskeknappen. når han gjorde det så fikk han som vanlig opp den første screenen under oppstart, men der frøys det igjen. han reseta igjen og får nå aldri noe bilde på skjermen i det hele tatt. Noen forslag? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Har det ikke vært noe slags ustabilitet eller kommet noen feilmeldinger før dette? Er maskina noenlunde støvfri (inkl. PSU), slik at vi kan utelukke varmeproblemer? Kanskje hovedkortet er i ferd med å ta kvelden. Sjekk om han bruker LAN-inngangen i bakplata (I/O-shield), eller kobler til et PCI nettverkskort. Evt. prøve å starte uten kort. Koble fra strøm, finn Clear CMOS-jumperen og flytt den fra pin 1-2-->2-3-->1-2, alternativt ta ut det runde blanke BIOS-batteriet 10 min. (se manual - hvilken maskin/modell er dette?) Lenke til kommentar
Ickz Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 som jeg forsto det var det ingen feilmeldinger nei, han sa hvertfall at etter dette skjedde fjerna han alt av støv. tror han bruker nettverksinngangen i hovedkortet, men skal spørre han for sikkerhets skyld og skal be han resette bios også, maskinen er bygget selv for ca halvannet til 2 år siden. takk for svar hvertfall Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 maskinen er bygget selv for ca halvannet til 2 år siden. OK, da vet han hvilke komponenter inkl. spesifikasjoner som er ombord, og det kan være interessant for oss her også Ja, det normale er å koble nettverket til hk, men man vet aldri... Si han kan sjekke alle kontakter og kabler, om alle vifter går (inkl. PSU) og bytte om på plassering av minnebrikker. Evt. kjøre memtest86 hvis det lar seg gjøre. Håper han har ei brukbar rotekasse da... Lenke til kommentar
Dudelidude Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hei. Det er jeg som har problemer med datamaskinen min. takk for all hjelp så langt. Jeg har restarta BIOS, men det hjalp lite. Jeg har også prøvd skjermkortet mitt i en annen pc, det fungerte som det skulle. Prøvde da også med et annet skjermkort, det fungerte ikke, min konklusjon er at det sansyneligvis ikke har noe med skjermkortet å gjøre. Har ikke testet RAM brikkene så det kan også være årsaken. Min mistanke er da at hovedkorte kan være årsaken. Hvis det er til noen hjelp så har jeg hatt en del blue-screens det siste halv året. Statsa til PC-en min er: Asus A8N-E Socket 939 Hovedkort Nforce4 Ultra, ATX, PCle x16, GbLAN. Club3D GeForce 6600 GT 128MB skjermkort. AMD Athlon 64 3700+ 2,2GHz socket 939 1MB Chache, Boxed. TwinMOS PC3200 DDR-DOMM 2048MB dual pack Det skal vel være det viktigste og takk for all fremtidig hjelp Endret 3. juni 2008 av Dudelidude Lenke til kommentar
Dudelidude Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 maskinen er bygget selv for ca halvannet til 2 år siden. OK, da vet han hvilke komponenter inkl. spesifikasjoner som er ombord, og det kan være interessant for oss her også Ja, det normale er å koble nettverket til hk, men man vet aldri... Si han kan sjekke alle kontakter og kabler, om alle vifter går (inkl. PSU) og bytte om på plassering av minnebrikker. Evt. kjøre memtest86 hvis det lar seg gjøre. Håper han har ei brukbar rotekasse da... Har skjekka kabler etc. Alle viftene går som de skal, prøvde også å bytte plass på minnebrikkene og bare ha en i av gangen osv. Jeg får absolutt ikke gjort noe når jeg starter den, skjermen blinker grønt akkurat som om når den ikke får noe signal i det hele tatt. Den var brukbar helt til nå Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis det er til noen hjelp så har jeg hatt en del blue-screens det siste halv året. Det hadde vært interessant, men nå er vi trolig hinsides den muligheten og ser fremover, dvs. oppgradering skjermen blinker grønt akkurat som om når den ikke får noe signal i det hele tatt. Den var brukbar helt til nå Jo, men det virker som du fikk varsler da... På hk, kan du se bulende kondensator-topper med stinkende rusten saft i bunnen? Lenke til kommentar
Dudelidude Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Jeg går på elektro, så har kjent lokta på en sprengt kondensator før, men det er nok ingen tegn til ødelagde kondensatorer noe som helst sted i PC-en min. Jeg kan tenkte meg at hovedkortet har tatt kvelden, men alle viftene går rundt og lyser akkurat som di skal. Jeg har ikke noe imot og oppgradere PC-en min akkurat nå, men synes det er litt dumt hvis jeg oppgradere feil deler. Bare si ifra hvis det er noe mer informasjon dere trenger for å skjønne probleme mitt bedre, skal hjelpe til så godt jeg kan. Endret 4. juni 2008 av Dudelidude Lenke til kommentar
Zink Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg kan tenkte meg at hovedkortet har tatt kvelden, men alle viftene går rundt og lyser akkurat som di skal. Skjermkortet får ikke signaler. Virker som enten NB (nord brua/north bridge) er kaputt, eller en krets/bus derfra til PCIe-slot er svidd. Trolig er det ikke synlig skade. Jeg har sett mange havarerte hk, men viftene går som oftest likevel, så tror ikke det betyr noe dessverre. Du får ihvertfall brukt skjermkortet på et evt. nytt system, selv om det er forholdsvis utdatert. Kanskje kabinettet og PSU duger også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå