Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen fryser seg.

Anbefalte innlegg

Har eit ganske irriterande problem med dataen. Den fryser seg i alle krevande spel. Men mindre krevande spel funker den fint. Når den fryser så er det ingenting som virker, alt stopper den einaste måten å få starte dataen på nytt er å holde nede restart knappen eller av/på knappen.

Det som eg har prøvd er å formatere den, legge inn alle dei nye driverane, formatere igjenn og legge inn dei nyaste driverane.

Siste gangen er lasta ned nye drivera såg eg noko med rødskrift som fekk meg til å tenke.

* Please refer “Memory Support List” for memory support information.

Og fant ut at ram-brikkene som eg har ikkje står på lista. Kan det vere det at HK mitt ikkje har støtte for dei ram-brikkene eg har som igjenn lager problemer for meg?

Eg har Gigabyte GA-EP35C-DS3R hovedkort og OCZ DDR2 PC6400 Nvidia SLI Ready RAM-brikker.

Her er lista på RAM-brikkene som ligger på Gigabyte sida. LINK

Håper nokon kan hjepe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den QVL-lista er nok ikke mye å legge vekt på. Er ikke ofte en finner kurante ram-brikker som man selv bruker, oppført der. Gigabyte skriver jo også: "Due to massive memory models on the market, we can only verify some of them". Det burde heller stå "...very few of them" ;)

Mulig at løsningen er å sette ram-volt manuelt i BIOS. Hvis ikke 2,1 volt holder, prøv å øke med små steg.

Sjekk om brikkene er i orden

http://www.memtest86.com/download.html

Lenke til kommentar

Ustabil PC skyldes som oftest minne-problemer (defekt eller passer dårlig sammen med hovedkort).

Men i ditt tilfelle går min første tanke på grafikkortet siden du sliter kun i krevende spill, mens andre ting fungerer bra. Grafikkort-problemer kan skyldes :

- Defekt kort

- Svak PSU

- Dårlig driver

- Varme

Kjør noen tester i 3D-Mark (siste utgave) og test i vei.

Også greit med en oversikt av din hardware.

- kjbu

Lenke til kommentar

sjekk hva du har på volten på minnet ditt.

det skal nesten garantert stå på 2.1, og jeg trur de er godkjent helt til 2.3v

jeg har de samme brikkene som deg. mine går fint på 2.1 v og 1000 mhz på slappe timings.. har også p35chipset på et gigabyte hovedkort. skal ikke vere no problem mellom chipsett eller hovedkort produsent og minne ( jeg har ga-p35-ds4 )

Lenke til kommentar
problemos. Pcen klikka under 3Dmark.

Gratulere med 21-års dagen! :)

OK, men har du testa de andre rådene du har fått? Ser ingen tilbakemelding! Det er skuffende, eller er du like arrogant mht. slikt som med å stave ditt eget hjemsted korrekt? ("Firtjar" eksisterer ikke...)

Lenke til kommentar
problemos. Pcen klikka under 3Dmark.

Gratulere med 21-års dagen! :)

OK, men har du testa de andre rådene du har fått? Ser ingen tilbakemelding! Det er skuffende, eller er du like arrogant mht. slikt som med å stave ditt eget hjemsted korrekt? ("Firtjar" eksisterer ikke...)

Får kontrolere ram greiene i morgon.

OT: Kommer ikkje fra Fitjar, bur der bare under lærlinge tida... Vist eg ikkje finner ut kva som er feil så får eg sjå om eg finner ein pc-nerd her som han hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Kjørte memtest86 no og den stod slik i ein halvtime uten noko meir. Kan det vere eine ram brikka som det er noko gale med?

208653.jpeg

du stiller volten til minnet fra M.I.T i biosen. helt på bunn må du sette på at du styrer spenninger selv. så kan du sette volten til hva du vill.

Det var bare for cpu. Finner ingenting i biosen som eg kan styre ram volten.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

chipsett og cpu kan også ha feil spenninger (for høy vil overopphete og dermed føre til feil.(gjelder mest chipset) for lav vil føre til at det rett å slett bare crasher) du kan med sikkerhet sette +0.1 på chipset og fsb volten. jeg kjører 500mhz fsb med +0.15 i chipsett og fsb spenning. men jeg har litt mer "highend" hovedkort en deg. så jeg har ikke så mye voltdropp når PC-en belastes. (høyere kvalitet på spennings regulatorne, eller fler av dem.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...