Gå til innhold

Kort kåseri om en fotografs birolle i reklame


Anbefalte innlegg

Det er ikke lett å slutte med nikotin. De av oss syndere som kjenner denne lille tyrann godt vet hvordan det er å ha abstinensfølelsen i bakhodet. En følelse av nervøsitet, stress og urolighet. Det er ikke lett.

 

Det er rett og slett slitsomt. Tenk å være i en stresset situasjon, uten den kjære sigaretten, om enn bare som en stille venn, eller en stor, god pris med snus under leppa. Ditt drømmemotiv, et du får i søkeren en gang i livet. Det er ikke lett.

 

Men det er bra at man har remedier i slike situasjoner. Når du er på safari og ser en stor katt på jakt etter sitt bytte og føler presset. Da er det bare en ting å gjøre, legg fra deg kameraet, ta en Nicorette, bytt mellom 24-70 og 70-200, knips i vei. Det er det fine med stressende situasjoner. De inbyr ofte til å ta opp tyggegummi og bytte av optikk før motivet er borte.

 

Nei, lett skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er pinadø fjernere enn meg, Simon. Det skal jo noe til å klare det. Selv så ruller jeg meg bare en ny sigg, og rister litt på hodet når den store katten stikker avgårde. Jeg er likevel mer interessert i det rustne oljefatet som står utenfor lodgen.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett den reklamen. Det er jo unødvendig å nevne at den barske fotografen (som bruker Canon (seff)) er sammen med en vakker ung dame. Måtte da være mer hyggelig å ta bilder av henne ? Eller de rustne fatene som PMnormal nevner ...

 

Nå har jeg bilder av løver fra før, så ...

 

 

 

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Du er pinadø fjernere enn meg, Simon. Det skal jo noe til å klare det. Selv så ruller jeg meg bare en ny sigg, og rister litt på hodet når den store katten stikker avgårde. Jeg er likevel mer interessert i det rustne oljefatet som står utenfor lodgen.

Vi er ganske like der, PM. Jeg tar også bilde av oljefatet eller den råtne rønna fra nybyggertiden da man snakket flytende hollandsk der.

 

Dette henspeiler på en reklame, og om du utvidet din horisont ved å se en dokumentar på Discovery Channel en gang i blant hadde du garantert visst hva jeg sikter til.

 

Jeg har også sett den reklamen. Det er jo unødvendig å nevne at den barske fotografen (som bruker Canon (seff)) er sammen med en vakker ung dame. Måtte da være mer hyggelig å ta bilder av henne ? Eller de rustne fatene som PMnormal nevner ...

Det som kanskje pirrer meg mest med reklamen er at jeg ikke helt kan se for meg (som nikotin-addict) at jeg skulle bli så shacky av nikotinmangel bare fordi en løve kom løpende forbi. Faktisk hadde jeg bare tatt det jævla bildet. Og ærlig talt, hvem har tid til å ta en Nicorett (eller hva faen de kaller den jævla tyggisen) OG skifte objektiv når de står overfor et motiv som en løpende løve etter en antilope eller en sebra eller noe slikt?

 

Og ellers ser jeg ikke logikken i motivvalget. En løpende løve er da ikke noe å samle på? En løve som setter klørne i en eller annen hestelignende sak med horn, derimot..

/rant

 

Ellers, fine løvebilder.

Lenke til kommentar
Det som kanskje pirrer meg mest med reklamen er at jeg ikke helt kan se for meg (som nikotin-addict) at jeg skulle bli så shacky av nikotinmangel bare fordi en løve kom løpende forbi. Faktisk hadde jeg bare tatt det jævla bildet. Og ærlig talt, hvem har tid til å ta en Nicorett (eller hva faen de kaller den jævla tyggisen) OG skifte objektiv når de står overfor et motiv som en løpende løve etter en antilope eller en sebra eller noe slikt?

Jeg så reklamen på nytt i går, og det e en geopard som jakter en antilope ... Jeg skjønner heller ikke logikken her, skulle tro det er et mye større rush å fotografere antilope jakt enn en å ta røyk. Og hadde han vært profesjonell, så hadde jo han to hus med hvert sitt objektiv.

 

Og ellers ser jeg ikke logikken i motivvalget. En løpende løve er da ikke noe å samle på? En løve som setter klørne i en eller annen hestelignende sak med horn, derimot..

Scenen hadde vel mest egnet seg på film ... antilope jakt kan være dramatisk det.

 

Ellers, fine løvebilder.

 

Takk, takk. Fikk ikke like fine geopard-bilder. Var for mye gress iveien.

 

Tom

Lenke til kommentar
Min horisont vender innover, Simon :p

 

Dessuten liker jeg ikke TV, og har derfor kun 3 kanaler. Dessverre maser familien om flere kanaler, og siden vi er tvunget over til digital-tv i september har jeg ikke noe valg.

Vreng den utover. Anbefaler for eksempel American Skinhead. Den gikk dog på NatGeo.

 

Jeg så reklamen på nytt i går, og det e en geopard som jakter en antilope ... Jeg skjønner heller ikke logikken her, skulle tro det er et mye større rush å fotografere antilope jakt enn en å ta røyk. Og hadde han vært profesjonell, så hadde jo han to hus med hvert sitt objektiv.

Ja.. men det irriterer meg bare, noe jeg ikke helt klarer å ta å føle på.. men det er der... grrrr..

 

Scenen hadde vel mest egnet seg på film ... antilope jakt kan være dramatisk det.

Jeg tenker stillbilder, ikke film. :p

Lenke til kommentar

Det som hadde vært det ultimate motivet, var å ta bilde av geparden i det den angriper en safarireisende som er så indolent og påtatt verdensvant at han vender blikket mot ultraoppbrukte motiver som rustne oljefat.

 

Som Beatles sa det:

 

"There's nothing you can know that isn't known.

Nothing you can see that isn't shown."

 

Irriterende kvasisnobbeutsagn:

 

"Jo, vi var på sydentur, men vi leide bil."

 

"Jo, vi har tv, men den er bare 14", står i kjelleren, og vi får bare inn NRK1."

 

 

 

eitp

Lenke til kommentar

Moralen er at reklamefolk lever i en helt annen verden enn oss vanlige mennesker.

 

Akkurat nå, for eksempel kom VW Tiguan-reklamen. To pene, vellykkede mennesker som elsker hverandre.

 

La oss sitere Jeremy Clarkson i hans karakteristikk av Richard Hammond. "God, you do like in a yoghurt commercial, don't you?".

Lenke til kommentar
Moralen er at reklamefolk lever i en helt annen verden enn oss vanlige mennesker.

 

Akkurat nå, for eksempel kom VW Tiguan-reklamen. To pene, vellykkede mennesker som elsker hverandre.

 

La oss sitere Jeremy Clarkson i hans karakteristikk av Richard Hammond. "God, you do like in a yoghurt commercial, don't you?".

 

Den Tiguan reklamen er jo litt stilig da. Han (artisten Seal) er mørkhudet og kjører den hvite bilen. Hun (Fotomodellen Heidi Klum) er lys ihuden og kjører den sorte bilen. Vi kan vel regne med at disse vellykkede menneskene som elsker hverandre, faktisk gjør det. De er nemlig gift med hverandre. Se der - nå slapp dere å kjøpe Se & Hør i dag. Bruk heller pengen på en samle-CD med Seal :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Den Tiguan reklamen er jo litt stilig da. Han (artisten Seal) er mørkhudet og kjører den hvite bilen. Hun (Fotomodellen Heidi Klum) er lys ihuden og kjører den sorte bilen. Vi kan vel regne med at disse vellykkede menneskene som elsker hverandre, faktisk gjør det. De er nemlig gift med hverandre. Se der - nå slapp dere å kjøpe Se & Hør i dag. Bruk heller pengen på en samle-CD med Seal :)

 

Tom

Det gjør det jo noe bedre. Men det endrer ikke det faktum at reklameverden tidvis er irriterende detached fra den vanlige verden.

 

Ellers hører jeg heller på Dark Side of the Moon eller Who are you. :)

Lenke til kommentar
Ellers hører jeg heller på Dark Side of the Moon eller Who are you. :)

Hører mye på Pink Floyd. Men albumet "Who are you" - hvem har gitt ut det. Ringer ingen bjeller; selv om det sikkert burde ha gjort det.

 

Tom

The Who.

 

Unnskyld meg, men det overrasker meg at ingen enda har spesifisert at det er en 400/5.6L og ikke en 70-200 i reklamen.. :fun:

*Bows in shame*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...