TheNarsissist Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei, jeg har en gammel pc stående, eneste jeg vet er at den har 700 ram eller noe. Jeg kunne tenke meg å lage en server ut av den, men hvilket server oprativsystem skal jeg bruke? Disse tingene under skal den brukes til. Nr1. Dedikert server til Css maks 6 spillere. Nr2. Fildeling, tenkte litt på hvis det er mulig at man kan lagre fks bilder/Musikk på serveren og så kan man hente det på nettet fra serveren på en annen maskin. Det er vell egentlig det eneste. Jeg vet ikke noe serlig om hva annet jeg kan bruke den til, men det blir vell litt mer avansert etterhvert, men nå dreier det seg bare om å sette igang PS Jeg nekter å bruke flere tusen kr på et server opprativsystem.... Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hva med Ubuntu - det er gratis. Guide her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 og her http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=76483 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Takk, men vet ikke helt så alt for vansklig ut for meg Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Ok jeg tror jeg satser på å prøve. Kan du gi meg link for nedlasting av nyeste versjon (Server) Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Du finner nyeste versjon av ubuntu her Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Serverversjonen er vel tekstbasert, så det kan bli endel knoting for en nybegynner.. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Serverversjonen er vel tekstbasert, så det kan bli endel knoting for en nybegynner.. Så dem har ikke en server versjon med vanlig desktop? Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis du kliker på den linken jeg postet i min forrige post, kan du velge om du vil laste ned server eller desktop versjonen av ubuntu Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Hvis du kliker på den linken jeg postet i min forrige post, kan du velge om du vil laste ned server eller desktop versjonen av ubuntu Vet det,men er det bare sånn tekst greier i server versjonen? Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Tekst versjonen er en svart skjerm med tekst. Man må skrive kommandoer for alt en ønsker å gjøre. (kan sammenlignes med cmd i windows) Desktop versjonen har mer et "vanlig" grensesnitt hor alle forandringer gjøres hved hjelp av programmer. Ps: desktop versjonen krever også mer ressurser fra pc-en Endret 3. juni 2008 av J0nny Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Tekst versjonen er en svart skjerm med tekst. Man må skrive kommandoer for alt en ønsker å gjøre. (kan sammenlignes med cmd i windows) Desktop versjonen har mer et "vanlig" grensesnitt hor alle forandringer gjøres hved hjelp av programmer. Ok, så på den linken med de to versjonene så er begge server opprativsystem. Og den eneste forskjellen er at på den ene så må man skrive inn komandoer? Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Har ikke brukt ubuntu så veldig mye selv, er ikke 100% sikker. Tror at desktop versjonen inneholder flere programmer som blant anntet openoffice, bildreredigeringsprogram osv... Begge versjonene fungerer god som server os. Endret 3. juni 2008 av J0nny Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Har ikke brukt ubuntu så veldig mye selv, er ikke 100% sikker. Tror at desktop versjonen inneholder flere programmer som blant anntet openoffice, bildreredigeringsprogram osv... Begge versjonene fungerer god som server os. Ok takker for all hjelpen. May The Force Be With You Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå