Samfok Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei! Norge er i dag inne i en høykonjunktur, men dårligere tider vil vel komme snart.. La oss si at vi går inn i en lavkonjunktur med høy arbeidsledighet. Dette ønsker selvfølgelig ikke myndighetene, ved å øke de offentlige utgiftene griper de inn. Jeg vil anta at dette vil skje i nærmeste fremtid, og da slår det meg. Dette vil vel føre til høyere inflasjon og lavere valutakurs, ergo det vil være lønnsomt å ta opp lån og gå short i NOK og feks long i en annen valuta. Men for å kunne finansiere dette må jeg være litt klar over forventet lønnsnivå og hvordan sysselsettingen vil være. Da kommer mitt spørsmål til dere... Økte offentlige utgifter for å gripe inn i utviklingen mot høyere arbeidsledighet, hvordan vil det påvirke sysselsettingen, lønnsnivået, renten, inflasjonen og valutakursen? Jeg vil anta følgende: Økt sysselsetting Økte lønninger Økt inflasjon Svekket NOK Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) ## unødvendig quote fjernet av ilpostino ## Det hadde vært fint om du ble arbeidsledig fordi andre arbeidsledige ble hjulpet ut i jobb og tilslutt alle jobbet for staten. Er det ikke nesten slik vi har det? Endret 4. juni 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå