Gå til innhold

Hvor lav tempratur tåler en pc?

Anbefalte innlegg

Skal plassere en server, spørsmålet er om den tåler kalde vintre som vi hadde i år. Loftet er et gammelt et som holder nesten like kaldt temp som ute. Jeg har hørt at så lenge det ikke er unaturlige variasjoner etc og at man lar den stå i kulda og ikke skrur den av så går det greit. I juleferien var det -25 i oslo på det værste, da holdt vel rommet mellom det og -15.

Routeren fra Nextgentel som utvikler litt varme overlevde fint.

Så vil en pc tåle dette, noen som har prøvd?

Hvordan går det med en skjerm lcd/crt i disse tempraturene?

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

ved bruk av vapochill og prometeia vil cpuen din nå en temp på rundt -25 grader så du trenger ikke være redd for cpu vertfall..

angående resten av utstyret så ville jeg bekymret meg for kondens, det kan raskt ta livet av utstyret.

Lenke til kommentar
ved bruk av vapochill og prometeia vil cpuen din nå en temp på rundt -25 grader så du trenger ikke være redd for cpu vertfall..

angående resten av utstyret så ville jeg bekymret meg for kondens, det kan raskt ta livet av utstyret.

det er det jeg er redd for :roll:

er rackskap et alternativ slik at utstyret, swtich, server, router og evnt en ups varmer opp skapet litt med den varmen de avgir?

Lenke til kommentar

hmm, kommer til å sette maskinen der til våren og det blir kun naturlige forskjeller, men så lenge lufta ikke er fuktig så er det vel ikke umulig at dette går? eller :roll:

Altså vet at disker utvikler varme, men en cisco router som står der nå utvilker en del varme, har ikke tatt skade enda. Men er det diskene som er mest utsatt både pga kondens og kulde?

Tror dere at switch, router, server og evnt en ups i et rack som nesten er tett vil øke tempraturen en del?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Tviler på at det vil oppstå kondens inne i maskinen. Vil jo bli litt varmt inne i maskinen, og når den kalde luften kommer inn, vil jo luften bli i stand til å oppta enda mer fuktighet. Såvidt jeg husker fra fysikken da...

kommer samtidig helt an på hvordan han lar maskinen stå..

Lenke til kommentar
Tviler på at det vil oppstå kondens inne i maskinen. Vil jo bli litt varmt inne i maskinen, og når den kalde luften kommer inn, vil jo luften bli i stand til å oppta enda mer fuktighet. Såvidt jeg husker fra fysikken da...

Problemet oppstår vel egentlig hvis maskinen blir slått av. Du kan vel tenke deg til hva som skjer når den varme lufta som holder på mye fuktighet, blir avkjølt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

hmm, anbefaler deg å maile f.eks en av medarbeiderne ved ocshoot.no eller overklokking.no og spør etter anbefalinger for å forhindre all form for kondens..

Lenke til kommentar
blir vel egentlig ikke noe problem om du bare skrur av kabinett-viftene og har maskinen konstant på?

men et lite rack hadde kanskje ikke vært så dumt det heller, med tanke på UPS og switch.

kanskje kjøre varm luft ned i racket, men det går jo til helvette uansett om stømmen går lenger enn 10 minutter for bedre ups har jeg ikke råd til :x

hmm, kondens er noe dritt, kunne jo testa det med en gammel maskin....sette den opp nå og håpe det blir kaldt... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...