Ecker Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei, jeg har rotet rundt på apple sine forumer og har gitt opp der, så nå søker jeg hjelp her. Jeg var sikker på at det ikke var noe problem for Time Machine å ta backup av eksterne disker men tydeligvis viser dette seg ganske umulig, og ja jeg har fjærnet diskene fra "do not back up" listen, bare TM disken som står igjen der. Jeg trenger en løsning som kan holde backup av disse diskene: - 250GB WD (ekstern - gammelt arbeid) - 250GB WD Passport (ekstern - alt arbeid) - 500GB (intern - nesten tom) - 320GB (intern - OS disk) Totalt 1,32TB. Jeg bruker disse diskene i Concatenated RAID å backup'e til: - 500GB WD (ekstern) - 1000GB WD (ekstern) med andre ord oppererer de som en stor 1,5TB Disk. Den eksterne Passport disken har jeg med på skolen hver dag full av arbeid, dette er den viktigste disken å holde i livet og akkurat nå er den uten noen form for backup! Time Machine kan holde backup på det interne men jeg må ha en løsning for det eksterne og helst en løsning som tar seg av begge så jeg slipper å tenke på 2 stk. Jeg er villig til å måtte kjøpe programvare for dette bare det er evig mange å velge mellom og jeg aner ikke hvem som passer for meg. Noen som har et program å anbefale eller en måte å modifisere TM så den takler eksterne harddisker? Det finnes så utrolig mange løsninger at jeg vet ikke hvor jeg skal starte og hva som er bra. Liste over backup programmer/løsninger: http://www.pure-mac.com/backup.html Blir veldig glad om noen har noe å komme med! Mvh Christer Egon Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) SuperDuper er anbefalt fra flere hold som en bedre løsning enn Time Machine. Den ultimate eksterne lagringsplassen og backupløsningen for vanelige forbrukere per dags dato er en Drobo, men den er utrolig overpriset i Norge for tiden. En annen løsning er tredjepartsbackup på nettet. Du kan for eksempel jobbe med Dropbox som syncer opp til 2GB plass på nettet, og en har på den måten tilgang til all data via nettet eller syncet mellom maskiner ved hjelp av software. Flott for filer en bruker for skolearbeid, eller generelle filer en vil ha tilgjengelig fra flere steder. (PM med epostaddresse for invitasjon) Endret 2. juni 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Ecker Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg leste en del om superduper og tester det nå etter som den er mest passende for meg. Brukte akkurat 155 kr på det så håper det holder forventningene. Prøvde å sette opp custom script som jeg håper gjør som jeg vil den skal. Så kan hende vi har løsningen på problemet alt =) Takk btw Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 SuperDuper! vil nok gjøre jobben. Bruker det selv, og det er utrolig greit å ha en backup du kan boote fra. Jeg gjør det faktisk nå, for den interne disken min er enten døende, eller så er den helt ødelagt med partisjoneringen. Så jeg partisjonerte den på nytt, og nå gjenoppretter SuperDuper!. Imens kan jeg surfe fra backupen min. Genialt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå