Philo Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Var en tur med minitøtta på lekeplassen lørdag og knipset en god del bilder. Dette er et av de jeg likte best, så serverer det til slakterteamet =) Justert litt levels, vignettert, konvertert til BW og utsatt for en lettversjon av DH/Dragan EXIF Exposure Mode: Manual Focal Length: 55mm Lens: EF-S 18-55mm Max Aperture Value: f/5.6 Metering Mode: Spot ISO: 100 Lukker: 1/125 Endret 2. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 fin etterbehandling, siden det skal være portrett bilde så burde det vært blikk kontakt her. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Tildels enig når det gjelder blikk-kontakt, spesielt i dette bildet. Jeg er dog ikke enig i at det alltid skal være blikk-kontakt. Mine portretter pleier normalt å ha det, men noen ganger ønsker jeg ikke det. Det siste portrettet jeg tok (på lørdag) har ikke blikk-kontakt fordi det passet et litt mer blygt uttrykk. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hva er det for noe snodig hun har rundt munnen? Virket nesten litt uskarpt, men det kan godt være pga. nedskalerignen. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Hehe, hun hadde nettopp satt til livs en Jawbreaker, så det er sukkerkliss rundt truten Når det gjelder blikk-kontakt, en av de tingene som gjør at jeg selv liker bildet er mangelen av nettopp dette. Gir i mine øyne et litt tankefullt preg på bildet, siden hun var opptatt med helt andre ting enn kameraet der og da Men det er vel rimelig subjektivt. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Det var akkurat mangelen på blikkontakt som jeg likte ved dette bildet. Sukkersølet er litt støyete, men det er meg. Skjønner enda ikke hvordan unger mned snørrbart kan være skjønne. Men nok om det! Interessant bilde, absolutt. Det traff godt, ga meg noen ideer. Takk. Mvh Luze Lenke til kommentar
Carny Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvis du ser på de mørke delene av bildet, spsielt på skulderen hennes, ser det veldig kornete ut i forhold til hvor lav ISO du har brukt. Jeg synes var litt rart med tanke på at du ikke har brukt unsharp mask eller noe slikt i etterbehandling. Fokus var såpass bra på henne at vignette kanskje ikke ville vært nødvendig. For min del, om jeg ville tatt i bruk vignette, ville jeg ha brukt layermask sånn at effekten ikke ville gått ut over motivet. Vignetten er dog fin på høyre side, men på venstre side blir det litt for mye, etter min mening naturligvis, da den dekker over henne både oppe og nede. Ellers ser det ut for en flott eksponering, men øynene og øyenvippene kan kanskje ha blitt litt for mørke ved bruk av levels. Men det kan unngås med bruk av for eks. quickmask eller layermask. Beklager hvis jeg er for pirkete Jeg har ikke lagt ut noe selv, så jeg føler meg nesten som han som peker på flisen i en annes øye uten å være klar over bjelken i eget øye. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Det kornete er vel mest sannsynlig bare den naturlige teksturen i fleece-jakka. Etterbehandligen er ganske enkelt bare Justering av levels Konvertering til BW Duplisert bildelayeret > High Pass (4px radius) > Blending mode Vivid Light > Flatten Image Vignettering (Som forøvrig bare er for syns skyld) Og jo mer pirkete jo bedre. Dette bildet er fra andre dagen jeg har brukt kameraet nevneverdig siden jeg fikk det (utover et snapshot her og der), så alle tips til forbedring er velkommen =) Endret 2. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
Carny Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Aha...da så jeg ikke godt nok etter i detaljene. Jeg så ikke at det var en fleece-jakke. Vivid light har jeg ikke prøvd som blending mode sammen med high pass, så jeg klarer ikke se for meg effekten det gir. Jeg bruker som oftest enten soft light eller hard light, avhengig av bildet og evt. om jeg skal skalere bildet ned. Kommer til å teste vivid neste gang jeg er i PS Ang. vignette effekten så mener jeg ikke at det var stygt, men for min del røver det litt av oppmerksomheten i bildet. Høyre siden ser jo helt fin ut med den effekten. Og igjen, øyenvippene og øynene. Hvis du ser i bildet så er det bare hjørnene (hvor det er vignette) som er like mørkt. Ellers i bildet er det ingenting som er like mørkt. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva det gjør med bildet, men det er helt klart noe jeg legger merke til. Noe jeg ikke har sagt enda er jo at motivet ditt har et veldig fint uttrykk. Egentlig et veldig naturlig og fint bilde. Edit: ang. teknikk og fotografering generelt er jeg ikke erfaren, og må skygge banen for de mer erfarne, men det er litt av grunnen til at jeg er her. For å lære. På den andre side har jeg erfaring fra kunstskole og design, så jeg er ikke helt på blåbærtur I alle fall håper jeg ikke jeg er det. Alt er jo subjektivt, men enkelte ting er matematisk... Endret 3. juni 2008 av Carny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå