Gå til innhold

Propell, Suzuki 50hk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en helt ny Morgan 485 med 50hk suzuki med 4-takter.

Jeg har en helt vanlig propell som følgte med. På en av de første turene kjørte jeg på noe i ca 3-4 knop. Alle bladene på propellen ble litt "kakket". Lakken på tuppen av bladene falt av og alle er litt bøyd helt i tuppen.

Båten går nå i 34-35 mph. Tror dere at den ville gått noe fortere uten disse "kakkene"?

Er det noen mulighet for å kjøpe en annen type propell i prisklassen under 3000kr for at denne båten skal gå fortere? (link)

Hvor mye koster en helt ny propell til en Suzuki 50hk?(samme som typen som følge med) Noen som vet?

En ting til. Er det skadelig at man tilter motoren når du har den i fri så den ligger i vannoverflaten og så gir på gass så det spruter bak?

Hvor mye skal man tilte motoren til vanlig for å få maksimalt ut av båten?

 

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle bladene på propellen ble litt "kakket". Lakken på tuppen av bladene falt av og alle er litt bøyd helt i tuppen.

Tror dere at den ville gått noe fortere uten disse "kakkene"

Siden du har kjørt på noe og fått hakkete blad og bøyde tupper, så er det sikkert også da blitt kast i propellen.

Slik kast over lang tid er ikke bra for motoren og gir. Samt og lager rundt.

Men sånn generelt uten store skader bare sånn sett med litt små hakk på kantene, gjør til at den mister grepet i vannet og kaviterer fortere. Også ja, lavere toppfart kan det resultere i.

 

Hvor mye koster en helt ny propell til en Suzuki 50hk?(samme som typen som følge med) Noen som vet?

Tipper ca 900-1300 kroner for en orginal alu.

 

En ting til. Er det skadelig at man tilter motoren når du har den i fri så den ligger i vannoverflaten og så gir på gass så det spruter bak?

Ja det kan det være, for om du har for mye tilt og han suger lite vann. Så kan tempen stige hvis du gjør det mye.

Samt at når du gjør dette så suger propellen mye luft, og ventilere i vannet og turtallet kan spinne over maks. Gjør dette mye, så kan motor ta skade av det.

 

Offtopic: Vold mot motoren liker jeg ikke, desuten så er slikt det dummeste jeg ser folk gjøre med sine motorer.

 

Hvor mye skal man tilte motoren til vanlig for å få maksimalt ut av båten?

Du ser det på farten på gps`n (om du har) når farten ikke øker mere, men heller faller. Da er det ikke vits i å tilte no mere. (tror ikke du får sett det på samme måte med trykkvanns loggen)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Jeg merker veldig fort når jeg har tiltet nok.. Hører og merker at motoren jobber mye bedre, ser det også på turtallsmåleren.

 

Gjør det samme når jeg kjører pappa sin båt med hekkaggrigat.

 

Men bruker ikke motoren mindre drivstoff når man tilter motoren? Og det jobber jo lettere, så blir det ikke mindre slitasje på motoren?

(Prøver ikke å stjele tråden din nico_werner, men det blir bare stress å lage ny tråd for bare det lille ;))

Lenke til kommentar

Hvis propellen er for liten eller stor i forhold til båtens størrelse/vekt vil du merke en liten økning på fart ved bytte.

trimmen ser du på bølgemønster og turtall. Hvis du får en høy søyle i midten har du trimmet litt høyt, du merker det også fort på båtens bevegelser. Alt for mange trimmer båten for høyt fordi det er kult at den spretter opp og ned i vannet :)

Lenke til kommentar

Hehe. Bare bra du legger inn nye spørsmål her! Vil gjerne lære litt.

Men går turtallet opp når du tilter?

Bruker den mindre bensin? Er det når turtallet er høyt eller lavt den bruker mest bensin?

Når det begynner å sprute litt bak, har man tiltet for høyt da? er det dumt for motoren?

Lenke til kommentar
Hehe. Bare bra du legger inn nye spørsmål her! Vil gjerne lære litt.

Men går turtallet opp når du tilter?

Bruker den mindre bensin? Er det når turtallet er høyt eller lavt den bruker mest bensin?

Når det begynner å sprute litt bak, har man tiltet for høyt da? er det dumt for motoren?

 

 

Turtallet vil stige litt, men det er ikke noe og bry seg om. Dette er vel mest pga. at motoren jobber lettere, og kan da nå litt høyere turtall, er vel snakk om 30-40rpm.

 

Den burde igrunn bruke mindre bensin, da motoren jobber lettere, men for mye gjør at motoren kan gå for høyt, og da begynne og bruke mere bensin, pga. høyere turtall, da propellen ikke får motstand. Gjelder og finne en tilt som er midt i mellom. En motor brukt mest bensin på høyt turtall, det er da motoren trenger mere bensin. Mere bensin=større smell. Større smell=mere turtall.

 

Sprute litt bak er vel ingen uting, sålenge du tjener noe på det. Spørs helt hvordan båt du har osv. det er dumt for motoren når propellen spinner over lang tid, da hører du fort at turtallet stiger veldig, og det kan skade motoren, som forklart over her.

 

Jeg er ingen ekspert, så om noe jeg har sagt er galt, tar jeg gjerne imot konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jeg tilter den en del opp når jeg kjører sakte da den blir lettere på rattet da.

 

Synes det er sansynlig at man bruker mindre bensin når man tilter, fordi at turtallet stiger og motoren jobber lettere.

 

Men trodde det at turtallet steg ville si at den bruker mer bensin! Er ikke helt med her jeg. Noen som har en hel forklaring på det hele?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...