Gå til innhold

Hovedkort, Minne og Cpu rot.

Runner

Anbefalte innlegg

Heisann, vurderer å oppgradere pc-en litt og har av den grunn noen få spørsmål jeg håper noen her kunne hjelpe meg litt med.

Jeg har fra før en XP2000+ prossessor som jeg har planlagt å bruke en stund til. Det jeg trenger er ett nytt hovedkort og minne.

Tror jeg går for følgende hovedkort:

ASUS A7N8X (skulle vel være et greit valg eller?)

Det som jeg da lurer på er hva slags minne jeg skulle putte inn. Hovedkortet har jo en databusshastighet på 333mhz, og flere steder å formuet her ser jeg at det blir anbefalt minne av typen: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM, noe som etter hva jeg har skjønt har en hastighet på 400mhz.

Etter hva jeg har forstått vil dette systemet da velge laveste hastighet, altså: 333mhz, så hva er vitsen med dette raske minnet?? Er det på grunn av muligheten for en bedre overklokking?

Må også føye til at min prossessor har en busshatighet på 266mhz så vil hele dette systemet da gå på denne hastigheten, eller er dette noe annet igjen? Kan noen rydde opp litt i alt dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet har fått mye skryt, ikke prøvd det selv, men det skal ikke være noe dårlig valg.

Du kan kjøre høyere minnehastighet enn fsb hastighet på prosessoren. Men folk erfarer at det ikke gir noe særlig bedre ytelse fordi asynkron bushastighet mellom minne og cpu gjør at det det kan bli litt "venting" mellom disse komponentene.

Fordelen med raskere minne er at du kan kjøre det på lavere CL, som gir kortere responstid på minnet = raskere. Også er det jo greit å ha minne som holder følge med de nyere AMD prosessorne, så slipper du å bytte både minne og cpu neste gang du vil oppgradere.

Av den grunn hadde jeg valgt minimum PC3200 minne.

Knut

Lenke til kommentar

prisforskjellen er liten.. så hvorfor ikke gå for det beste når du først er i gang? eller er kanskje nest beste nå da.. men om det i heletatt trengs.. det tror jeg ikke.. forskjellen på pc 2700 å 3200 er nok minimal.. merkbart da tenker jeg på

Lenke til kommentar

A7N8X har følgende standard CPU FSB: 100, 133 og 166 (200,266,333), minne vil uten justering i Bios kjøre på den FSB det har: 3200 minne på 200MHz (400), 2700 på 166 (333). Det er fortalt rundtom at en får mest minneytelse ved å ha minne på samme FSB som prosessoren, trikset med 3200 minne blir at en oftest reduserer FSB for å kjøre synkront med prosessor, en kan da som oftest kjøre minne "kjappere" med CL og andre innstillinger for å "tyne ut mer effekt". Når dagens XP blir skiftet ut blir det sannsynligvis en som har 166 FSB eller 200 - kommende AMD som overtar. Med 3200 minne eller høyere blir ikkje minnet bremsen - klarer ikkje samme FSB som prosessoren. Alt nå er det noen som nærmer seg 200 i FSB ved overklokking, vil derfor på det varmeste anbefale 3200 minne selv om prosessoren i dag uklokket kunne klart seg med 2100 minne.

Lenke til kommentar
Du kan kjøre høyere minnehastighet enn fsb hastighet på prosessoren. Men folk erfarer at det ikke gir noe særlig bedre ytelse fordi asynkron bushastighet mellom minne og cpu gjør at det det kan bli litt "venting" mellom disse komponentene.

Ok, men si at jeg går for dette hovedkortet, og minne av typen pc2700. Disse komponenten har da en busshastighet på 333mhz begge to, mens prossessoren kjører på 266mhz. Vil ikke disse to komponenten bli "dratt" ned på 266 mhz også? Så hvis jeg vil ha noe utbytte av faktisk å ha rammen og hovedkortet og på 333mhz, så skulle jeg hatt en prossessor med tilsvarende klokkefrekvens?

Lenke til kommentar

Ok, men si at jeg går for dette hovedkortet, og minne av typen pc2700. Disse komponenten har da en busshastighet på 333mhz begge to, mens prossessoren kjører på 266mhz. Vil ikke disse to komponenten bli "dratt" ned på 266 mhz også? Så hvis jeg vil ha noe utbytte av faktisk å ha rammen og hovedkortet og på 333mhz, så skulle jeg hatt en prossessor med tilsvarende klokkefrekvens?

PC 2700 minne vil som sagt over kjøre på 333 selv om prosessoren har 266, problemet blir at minneytelsen kan bli bedre med å sette det synkront med prosessoren. Men dagens XP blir vel neppe stående der "lenge"? da har en "sikret fremtiden bedre" med å sette inn PC3200 minne med en gang slik at når en prosessor med 166 eller høyere BUS kommer inn kan minne fortsatt kjøre synkront med prosessor.

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg har fått svar på det jeg egentlig lurte på, at disse tre komponentene er avhengige av hastigheten til hverandre. Kan trygt si at Xp2000+ en ikke kommer til å sitte lenge, trenger bare noen flere gryn i kassa for å få kjøpt en med 333mhz. Hvor mye er det forresten mulig å overklokke denne prossessoren i biosen ved å stille FSB og multiplier på dette hovedkortet? Noen som har testa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...