LucarioX Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Har hatt litt om politikk og valg på skolen i det siste og lurer litt på en ting. Er det mulig at AP og Høyre kan danne regjering sammen? Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle gå. De er vel enige om ganske mye? Er vel ikke så mye forskjell med tanke på pengebruk, EU, skole, helse, innvandring og miljø politikken? Er det bare slik at disse partiene "ikke kan" sammarbeide? Eller er det mye de er ueninge om som ikke jeg har fått med meg? Søkte litt på google og fant denne artikkelen: http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/re...rommen_og_h_ap/ Skal sies at jeg ikke kan så mye om temaet. Er ikke ferdig med grunnskolen en gang Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Er vel mest pga historiske årsaker mener nå jeg, da de alltid har vært motstandere. Men jeg er for ap+høyre. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Så klart! I denne herlige demokratiske verden kan selv Kystpartiet og Hvit Valgallianse danne rejering og styre Norge. Endret 2. juni 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 En ting er å danne regjering en annen ting er å samarbeide i regjering. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Når sakene de står for er så like så burde de klare å oppføre seg og samarbeide til tross for alle de historiske stridighetene de har bak seg. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Det er vel ikke merkeligere med en høyre+ap-koalisjon enn en frp+krf-koalisjon, og det er jo mye som tyder på at det kan skje. I tillegg er høyre og ap likere, utenrikspolitisk sett, enn sv og ap - som faktisk sitter i regjering sammen. At partiene i en koalisjonsregjering har noenlunde likt syn på utenriksspørsmål, er absolutt å foretrekke. Rundt om kring i Europa har man allerede mange eksempler på koalisjonsregjeringer som bryter med den tradisjonelle høyre/venstre-aksen, nettopp grunnet lignende utenrikspolitikk. Spesielt når man kommer til spørsmål knyttet til EU - som har en god del makt over medlemslandene - er det bra for landets inflytelse i EU-parlamentet at partiene innad i en nasjonal regjering har likt utenrikspolitikk. Men Norge er jo ikke med i EU, så akkurat det aspektet var litt off topic. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg mener at Høyre har tapt seg så utrolig mye. Altså, det er jo knapt de kan kalles et rent høyreparti. Hvorfor skal de og Venstre på død og liv vingle så veldig? Skift navn, i hvert fall! Lenke til kommentar
Werlin Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Ap og Høyre i samarbeid er i alle fall den våte drømmen til enhver næringslivstopp og fagforeningspamp i landet. Ap og Høyre er nærmere hverandre politisk enn Høyre og FrP. De er selvfølgelig veldig forskjellige, men begge er konsekvente og ganske upopulistiske, og har en økonomisk politikk som fungerer langt bedre enn frp. Så vel, aldri si aldri, men jeg tror det er vanskelig sett fra ett politisk perspektiv - Ap lever i stor grad av å bygge fordommer mot de borgerlige og "eliten" og kan tape masse på et slikt samarbeid. Dessuten, vi trenger de fra hverandre, vi trenger ett fornuftig, ansvarlig parti opptatt av arbeidsforholdene og et fornuftig ansvarlig parti som passer på at alle har mulighet til å jobbe og har det bra økonomisk og sosialt. Kryss fingrene for at Ap og Høyre igjen blir de to store og at FrP forsvinner. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Vel, det var en spørretime på vg.no for en stund tilbake med Clemet, og hun sa det var lite trolig at Høyre og AP skulle komme til å gå sammen i regjering. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Så lenge vi slipper AP i enda en regjering så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Det er altså mulig at AP og Høyre kan regjere sammen, men det ville vært "politisk feil" ..? Skjønner liksom bare ikke helt hvorfor alle snakker om Høyre og Frp og ikke Høyre og AP. Er vel større forskjell mellom AP og SV og Høyre og Frp enn Høyre og AP? SV og Frp er jo begge for å bruke mer oljepenger, noe både AP og Høyre er i mot? Kanskje det beste hadde vært en SV, Frp regjering? Lenke til kommentar
toffen1481 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) s Endret 7. mai 2018 av toffen1481 Lenke til kommentar
thrice Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Så lenge vi slipper AP i enda en regjering så er jeg fornøyd AP er vel ikke det værste. Det som virkelig hadde tatt kaka er FrP eller SV med flertall Jeg håper iallefall Høyre kommer sterkt ut. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Den viktigste grunnen til at det neppe kan bli noen AP/Høyre-regjering er at de må opprettholde illusjonen om at det faktisk er et ideologisk skille dem imellom. Bare slik kan de favne bredt nok i hver sin retning. Dette fordi mye av deres oppslutning er basert på disse antatte skillene. La oss anta fort og gæli at rundt 50% av APs og rundt 50% av Høyres velgere ville synes et slikt samarbeid var greit. Da betyr det at de andre 50% som ikke synes det, fordi de er oppriktige sosialister eller konservative, ville begynne å se seg om etter alternative partier. (Ikke heng dere opp i prosentene. Det vitkige er at det er en betydelig gruppe som tar de ideologiske skillene alvorlig.) Min oppfatning er at de er sentrumspartier begge to og at skillene i stor grad er symbolske. Men finner de sammen så bekrefter de det, og det betyr det at store velgergrupper ville befinner seg på "utsiden" av dette. Det vil si at velgere som ser Høyre respektive AP som "fienden" antagelig ville trekke mot partier som for eksempel SV og FrP i protest. Resultatet ville altså etter mitt skjønn bli en polarisering. Det har hverken Høyre eller AP råd til. Høyre lever dog alt med det på sin "side", og det vil bli spennende å se hvordan de takler det. Så langt ser det ut til at de er villig til å svelge noen FrP-skapte kameler om de bare får gi noen i bytte... Geir Endret 3. juni 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
magnus90 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Slik jeg ser det har DNA først de siste åra begynt å bevege seg mot høyre, og jeg tviler på at en slik regjering ville bli etablert. Dette er fordi DNA også har en venstrefløy, som sterkt vil motsette seg regjering med Høyre. Samtidig tror jeg mange velgere kan vippe til SV hvis DNA går i regjering med Høyre. Personlig synes jeg også at arbeiderpartiene (uansett land) bør være ganske venstrevridde, noe DNA ikke lenger er. Mye av den økonomiske politikken til DNA minner skummelt om Høyres, og arbeidere og folk med lav til middels lønn kan like greit stemme Høyre (skattelette) eller FrP (reduserte alkoholavgifter, innvandringspolitikk). Høyre er kjent for å ha en ekstrem maktkamp innad i partiet og jeg vil tro at en leder som aktivt går inn for ei regjering med DNA vil bli presset ut kjapt og temmelig nådeløst. Forøvrig har også DNA tradisjon med sterk maktkamp. For nybegynnere, DNA = Det norske Arbeiderparti. Lenke til kommentar
Werlin Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvor har du det fra at Høyre er kjent for å ha en ekstrem maktkamp innad i partiet? Det er en viss kamp mellom liberalist-høyre og bunads-høyre, men det er ikke store greiene. Dessuten har Høyre en tradisjon om å samarbeide med alle partier som er villige til å samarbeide med dem. Du har derimot rett i at det er verre med ap,venstresiden i partiet ville ha gått ballistisk, for ikke å snakke om auf. Etter valget nå kommer det jo til å bli borgerlig, i en eller annen konstellasjon som inneholder Høyre. Det skal bli spennende å se resultatet, jeg tror at det faktisk er åpent. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvis høyre kommer til makten håper jeg de ikke er så pusete og prinsippveike som de har vært de siste åra. For meg virker det som om at både Venstre og Høyre begynner å få selvmotsigende navn. Hva med å bytte navn seg i mellom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå