Eltviken Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hei har planer om å skaffe meg speilrefleks kamera i den nærmeste fremtid er det noen som har noen skikkelig bra forslag???? Skal bruke kameraet til sport,makro,portrett og landskap det meste med andre ord. Forresten er nybegynder men har litt peiling tror jeg, synst i hvertfall at å ta bilder er det morsomste å finne på i fritiden:D Mvh Riffe Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 sjekk ut nikon d40 eller canon eos 350d Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 takker for innspill andre forslag? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hvor stor bunke med tusenlapper har du Forøvrig så les litt fra dette innlegget forklarer godt hvilken typer kameraer som er på markedet for tiden. "les fjerde innlegg" https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960960 Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Hvor stor bunke med tusenlapper har du Forøvrig så les litt fra dette innlegget forklarer godt hvilken typer kameraer som er på markedet for tiden. "les fjerde innlegg" https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960960 Ikke mer enn tja rundt 5,6 tusen får mann ikke ett gått kamera til den prisen? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Anbefaler å følge mine råd i den tråden, ja. Dersom du har noen spørsmål ut over det kan du gjerne spørre i denne tråden, det er mange som kan svare på spørsmålene på dette forumet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Anbefaler å følge mine råd i den tråden, ja. Dersom du har noen spørsmål ut over det kan du gjerne spørre i denne tråden, det er mange som kan svare på spørsmålene på dette forumet. Du har noen gode råd i den tråden. Men vil gjerne påpeke at det finnes andre gode fotobutikker (i tillegg til JP) som gir like råd. I Oslo har vi bl.a. Foto-huset og Fotovideo. I Bergen har de Ur og Foto. Osv. Legg merke til at jeg IKKE nevner de store elktro-kjedene som selger alt fra brødristere til data. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jepp, de laveste prisklassene er nok lurest for nybegynnere. Jeg vil anbefale å finne et relativt billig speilrefleks nå og kjøpe nye objektiver etter som behovet melder seg. For sport er det ofte lurt å kjøpe en telezoom f.eks 70-200mm. God seriebildehastighet i kameraet kan også være en fordel i noen sporter. For makro er det ofte fastoptikk mellom 50 og 150mm som gjelder. For portretter er det ofte fastoptikk mellom 30 og 50mm som gjelder. (Selv kjøpte jeg en Sigma 70mm makro for å slå to fluer i en smekk: makro og portretter) For landskap er det vidvinkelzoom som gjelder. F.eks i størrelseorden 10-20mm. Men som sagt så anbefaler jeg å kjøpe kameraet først og deretter utvide med nye objektiver når du merker begrensningene på det som følger med. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Takk for alle svar, kjempe hyggelige folk på dette forumet. Har sett litt på CANON EOS 450D men er dette ett godt kamera, eller er Nikon bedre? Vet ikke helt håper noen svarer Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 De er like gode. Som sagt, labb inn i en velassortert fotobutikk og prøv å ta i kameraene. Du velger det som passer best i dine labber som du har råd til. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Pixelhysteriet gjelder ikke for digitalt speilrefleks alt fra 6 MP. og oppover er mer en bra nok. Det viktigeste for deg er at du liker kamera og at det passer i handa di. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Pixelhysteriet gjelder ikke for digitalt speilrefleks alt fra 6 MP. og oppover er mer en bra nok. Det er jeg uenig i. Speilrefleks er en klasse kameraer som kan ha god nytte av flere pixler, men selvsagt alt med måte. Kompaktkameraer har derimot ikke mye nytte av flere pixler enn de hadde for 2-3 år siden. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Pixelhysteriet gjelder ikke for digitalt speilrefleks alt fra 6 MP. og oppover er mer en bra nok. Det er jeg uenig i. Speilrefleks er en klasse kameraer som kan ha god nytte av flere pixler, men selvsagt alt med måte. Kompaktkameraer har derimot ikke mye nytte av flere pixler enn de hadde for 2-3 år siden. Pft. Har du ikke nok megapixler så har du feil objektiv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Tja, jeg skulle gjerne likt å hatt en mer tele med god lysstyrke men det koster også flesk. Da er det godt å kunne redde bilder som har feil utsnitt ved hjelp av crop. Noen ganger kan man ikke komme nært nok, f.eks på konsert eller sky fugler. Det er altså flere gode argumenter for større cropmuligheter etter min mening. Men det krever selvsagt minst ett godt objektiv. (I mitt tilfelle prisbelønte Sigma 70mm f/2,8 macro EX DG) Hadde lommeboka vært utømmelig og jeg alltid riktig objektiv til riktig tid og alltid tatt perfekte utsnitt kunne jeg sikkert klart meg med færre enn 6 megapixler også. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Hadde lommeboka vært utømmelig hadde jeg hatt vond rygg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Å ha mange pixler for å kunne rette opp feil i etterkant gjør deg lat. Med den muligheten er det altfor mange som ikke gidder å være nøyaktige og bevisste under opptak, og den utviklingen er veldig negativ. Alle burde leve med 6mp og 25-35mm i minst et år før de får lov til å ha flere pixler og zoom. Da har de fått rippet av seg latskapen som preger altfor mange digitale fotografer. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 PM er en gretten gammel gubbe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 PM er en gretten gammel gubbe. Som har et viktig poeng. Les og lær, gresshopper. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Mange gretne gamle gubber har gode poeng. Jeg liker fastoptikk, men jeg vil ikke gå bort fra en zoom på reportasje, selv om jeg kunne tenkt meg å jobbe med fastoptikk til andre saker og ting. Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Mange gretne gamle gubber har gode poeng. Jeg liker fastoptikk, men jeg vil ikke gå bort fra en zoom på reportasje, selv om jeg kunne tenkt meg å jobbe med fastoptikk til andre saker og ting. Har ikke så mye imot mange pixler eneste er at prisen stiger mer og mer for hver pixel som øker hvert år..synd.. Men lurer på noe,visst jeg skal kjøpe en zoom linse som duger langt og er stabil og klar uten noen "uklarhet" at det blir veldig klare bilder som ikke er for dyr? hadde vore veldig fint visst noen av dere hadde noen å fåreslå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå