Gå til innhold

Foto-dugnad #3: Crap Lens Day


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Begge objektivene mine er de dårligste jeg har, de er vel omtrent like ille. Nikon DX 18-55mm f/3.5-5.6 og Tamron 70-300mm f/4-5.6. Problemet er bare at jeg får helt greie bilder med dem :/ Må jeg ødelegge dem eller noe? :p

 

Forresten... dette er kanskje påskuddet mitt for å kjøpe mer optikk. Jeg må ha bedre objektiver så de jeg har nå blir dårlige nok i forhold :p

 

Eventuelt bruker jeg telefonen. Får se hva som skjer.

Trenger ikke bruke telefonen. Bruk torsdagen til å prøve ta noen bilder som er mer en "helt greie". Tenk deg et motiv som du vil ha bilde av, og prøv å gjør det absolutt beste du kan ut av det. Bruk gjerne RAW for å tyne ut den siste rest.

 

Edit: Det er god unnskyldning for å kjøpe bedre optikk. Spørsmålet er om du skal vente til etter torsdag; så kan du si - se det blir ikke bedre, jeg må ha mer.

 

Tom

 

På torsdag har jeg eksamen, men får se om jeg får gjort noe. Jeg kan ta portrett av sensor :tease:

 

Samme dagen får jeg også vite om jeg får stipend, så da blir det jo bra å finne ut om jeg trenger mer optikk... (jeg veit det allerede: jeg trenger minst et par primes, en supervidvinkel, en f/2.8-telezoom, en normalzoom med værtetting, en kort telezoom, pluss et par teleconvertere - og noe skikkelig dårlig noe så jeg kan demonstrere at jeg ikke er kresen)

Lenke til kommentar
What should I do, then, når jeg bare har 300/4L IS til rådighet? Ikke har jeg annet kamerahus enn mk2, så det blir nok vanskelig å delta denne gangen.. :)

Enten låne noe, eller vente til det dukker opp noe som passer deg.

 

Tom

Kan kanskje fikse en 18-200 OS, hvis det er "dårlig nok". :)

Lenke til kommentar
Kan kanskje fikse en 18-200 OS, hvis det er "dårlig nok". :)

På 18mm eller 200mm så vil du merke at det ikke er optimalt. Særlig ettersom det er et DC objektiv. Blir nok mye vignettering på 18mm. Men det kan brukes kunstnerisk.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ok. Fattigmanns pinhole får vel komme gjennom nåløyet for denne gang, men litt av poenget med utfordringen bør være å helle litt kjøleveske inn i munnen på de som unnskylder seg med å ha dårlig kitoptikk. Optikken er ingen unnskyldning for å ta dårlige bilder. Har man ikke makro, så tar man ikke makro før man får det. Det samme med fuglefoto, og bilder av ville dyr. Alt annet kan man bruke fastoptikk til, hvis man har litt oppfinnsomhet. Et godt bilde er nemlig et oppfinnsomt bilde, ikke et bilde tatt med L eller gullring.

Lenke til kommentar

Nybegynnerspørsmål :

1. Er Sigma-linsa mi til 4000 blanke norske kroner crap? (sjekk signatur)

2. Er kit-linsa som fulgte med Nikon D40 crap?

 

Hvis dere svarer Ja på ett av disse spørsmålene så kan jeg være med..

 

EDIT : jeg har også en mobiltelefon med mulighet for å ta bilder med, som tar vesentlig dårligere bilder enn SLR'en..

Endret av dga01
Lenke til kommentar
Nybegynnerspørsmål :

1. Er Sigma-linsa mi til 4000 blanke norske kroner crap? (sjekk signatur)

2. Er kit-linsa som fulgte med Nikon D40 crap?

 

Hvis dere svarer Ja på ett av disse spørsmålene så kan jeg være med..

 

Når du kjøper superzoom objektiv så må du regne med at kvaliteten ikke er like god som 2 dedikerte objektiv (f.eks 18-50mm og 55-200mm), men crap kan det ikke kalles. Om det kan brukes på denne "crap lense" dagen vil nok derimot de fleste si ja til, siden det ikke akkuratt er Canon "L" kvalitet.

Lenke til kommentar
Canon "L" kvalitet.

Det er ingen grunn til å videreføre vrangforestillingen om at 'Canon "L" kvalitet' er noe unikt. Som Nikonist som henvender deg til en annen Nikonist kan du si "selv om det ikke akkurat er en gullring-Nikkor". :whistle:

 

Ellers vil jeg si at både 18-55 og 18-200 er relativt crappy, begge to. Problemet er at man skal lete lenge etter noe som er dårligere enn middelmådig nå om dagen, så middelmådig er på en måte crap.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Canon "L" kvalitet.

Det er ingen grunn til å videreføre vrangforestillingen om at 'Canon "L" kvalitet' er noe unikt. Som Nikonist som henvender deg til en annen Nikonist kan du si "selv om det ikke akkurat er en gullring-Nikkor". :whistle:

 

Ellers vil jeg si at både 18-55 og 18-200 er relativt crappy, begge to. Problemet er at man skal lete lenge etter noe som er dårligere enn middelmådig nå om dagen, så middelmådig er på en måte crap.

 

Flere vet hva canon sitt L merke betyr enn gullring :)

Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor det er verdt å terpe på. ;) Det er ikke mange månedene siden det var en helt vanlig vrangforestilling her på forumet at ingen kunne komme i nærheten av den magiske, røde L'en. Se på det som et anti-fanboy tiltak. :)

 

Edit: Nok OT fra min side.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nybegynnerspørsmål :

1. Er Sigma-linsa mi til 4000 blanke norske kroner crap? (sjekk signatur)

2. Er kit-linsa som fulgte med Nikon D40 crap?

 

Hvis dere svarer Ja på ett av disse spørsmålene så kan jeg være med..

 

EDIT : jeg har også en mobiltelefon med mulighet for å ta bilder med, som tar vesentlig dårligere bilder enn SLR'en..

Det er det dårligste objetkivet du har (ettersom det er det eneste), så ut ifra det kriteriet kan du være med.

 

Tom

Lenke til kommentar
Canon "L" kvalitet.

Det er ingen grunn til å videreføre vrangforestillingen om at 'Canon "L" kvalitet' er noe unikt. Som Nikonist som henvender deg til en annen Nikonist kan du si "selv om det ikke akkurat er en gullring-Nikkor". :whistle:

 

Ellers vil jeg si at både 18-55 og 18-200 er relativt crappy, begge to. Problemet er at man skal lete lenge etter noe som er dårligere enn middelmådig nå om dagen, så middelmådig er på en måte crap.

 

Flere vet hva canon sitt L merke betyr enn gullring :)

Ignorance is bliss :green:

Lenke til kommentar
Canon "L" kvalitet.

Som Nikonist som henvender deg til en annen Nikonist kan du si "selv om det ikke akkurat er en gullring-Nikkor". :whistle:

Ehm? Det blir ikke helt det samme, når gullring-Nikkor blir prøvd fremstilt som om det er like godt som Canons L-serie. Det får da være grenser.

Lenke til kommentar

har vært ute og tatt bilder med mitt fantastiske Sony DSC-P72 med 3 mpx og 3 x optisk zoom. Husker den fremsto som ganske fantastisk da jeg kjøpte den i 2003, men det var et mareritt å bruke den i dag... Responsen er helt fraværende, 2-3 sek oppstartstid, ulidelig treg zoom, ingen manuelle kontroller. Skal se gjennom bildene nå, er spent på hvordan de ble...

 

Er det meningen at jeg skal vente til i morgen med å laste opp bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...