Gå til innhold

Foto-dugnad #3: Crap Lens Day


Anbefalte innlegg

Det vil jeg si. Og mitt kamera kan produsere langt mer støy enn noe dere har i hende, så jeg har en fordel der. Får gjøre meg klar med gladpack og ISO1600 etter å endelig ha ferdigskrevet reportasje om det lokale skytterlaget i morra..

 

PM: En del av denne tråden er at et bilde ikke trenger å være teknisk bra for å være et bra bilde. Støy/korn er ikke teknisk bra fenomen, du mister bildekvalitet - og det er ofte i veien. At det kan passe for enkelte typer foto, det er en helt annen sak.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med denne utfordringen... Jeg har 50/1.8, som er grusom på full åpning og Sigma 70-300, som er temmelig lusen rundt 300mm, men ingen av disse er særlig egnet til å tråkke rundte med en hel dag... Undres på om jeg skal forsøke meg med 5.6mm f/2.8, som i kombinasjon med en helt mikroskopisk 5Mpix bildebrikke produserer skummelt dårlige resultater når de sitter i en Nokia N95.

 

Kvalifiserer det?

Lenke til kommentar
Jeg sliter litt med denne utfordringen... Jeg har 50/1.8, som er grusom på full åpning og Sigma 70-300, som er temmelig lusen rundt 300mm, men ingen av disse er særlig egnet til å tråkke rundte med en hel dag... Undres på om jeg skal forsøke meg med 5.6mm f/2.8, som i kombinasjon med en helt mikroskopisk 5Mpix bildebrikke produserer skummelt dårlige resultater når de sitter i en Nokia N95.

 

Kvalifiserer det?

Det blir tøft. Men det kan vel regnes som overkvalifisert. Jeg vet at med telefonen min, så er kameraet for dårlig uansett.

 

50mm f/1.8 skulle du vel klare å leve med en hel dag ?

 

Tom

Lenke til kommentar

jeg har to loreo lens-in-a-cap til canon, den ultimate crappy lens. vil seff bruke den ene selv, men hvis noen vil ha den andre kan den doneres mot at det brukes i konkuransen.

 

kan hentes i bergen sentrum, bor rett ved kinoen og "jobber" på høyden. PM hvis noen er interessert. test av den lille rakkeren

Endret av otveit
Lenke til kommentar

Pass på så dere ikke fornærmer pinholepuristene nå! ;)

 

Jeg fikk nettop øye på min datters rosa Polaroid i639, som vi kjøpte for $100 i fjor. Den har en aldeles herlig 5.95-17.14 (rørende med en slik presisjon på desimalene) f/2.8-4.8 zoom, og 8 fantastiske megapiksler.

 

Den tror jeg det kan bli en morsom utfordring å ta gode bilder med.

Lenke til kommentar
Pass på så dere ikke fornærmer pinholepuristene nå! ;)

Det er ikke meningen å fornærme de. Mer som en oppmuntring til å være med på moroa.

 

Jeg fikk nettop øye på min datters rosa Polaroid i639, som vi kjøpte for $100 i fjor. Den har en aldeles herlig 5.95-17.14 (rørende med en slik presisjon på desimalene) f/2.8-4.8 zoom, og 8 fantastiske megapiksler.

 

Den tror jeg det kan bli en morsom utfordring å ta gode bilder med.

Det høres ut en reell utfordring.

 

Tom

Lenke til kommentar

Begge objektivene mine er de dårligste jeg har, de er vel omtrent like ille. Nikon DX 18-55mm f/3.5-5.6 og Tamron 70-300mm f/4-5.6. Problemet er bare at jeg får helt greie bilder med dem :/ Må jeg ødelegge dem eller noe? :p

 

Forresten... dette er kanskje påskuddet mitt for å kjøpe mer optikk. Jeg må ha bedre objektiver så de jeg har nå blir dårlige nok i forhold :p

 

Eventuelt bruker jeg telefonen. Får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Begge objektivene mine er de dårligste jeg har, de er vel omtrent like ille. Nikon DX 18-55mm f/3.5-5.6 og Tamron 70-300mm f/4-5.6. Problemet er bare at jeg får helt greie bilder med dem :/ Må jeg ødelegge dem eller noe? :p

 

Forresten... dette er kanskje påskuddet mitt for å kjøpe mer optikk. Jeg må ha bedre objektiver så de jeg har nå blir dårlige nok i forhold :p

 

Eventuelt bruker jeg telefonen. Får se hva som skjer.

Trenger ikke bruke telefonen. Bruk torsdagen til å prøve ta noen bilder som er mer en "helt greie". Tenk deg et motiv som du vil ha bilde av, og prøv å gjør det absolutt beste du kan ut av det. Bruk gjerne RAW for å tyne ut den siste rest.

 

Edit: Det er god unnskyldning for å kjøpe bedre optikk. Spørsmålet er om du skal vente til etter torsdag; så kan du si - se det blir ikke bedre, jeg må ha mer.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Virker som om det er like mye konkurranse om å ha det dårligste objektet/kamera som å få tatt et bra bilde med det! hehe

Morsom utfordring! Bra initiativ!

 

Og et bra tema da man faktisk kan få et bra bilde med dårlig utstyr!!

Endret av akle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...