Gå til innhold

Foto-dugnad #3: Crap Lens Day


Anbefalte innlegg

Artig påfunn, men i og med at selv de dårligste kit-objektiver kan levere greie bilder med de riktige innstillinger, tror jeg ikke vi vil se så mye tekniske dårlige bilder. Man kan selvsagt utfordre skjebnen, og bruke objektivet der man vet at det yter dårligst, men da har man jo ikke forsøkt å ta et så bra bilde som mulig med det.

 

Dårligste jeg har, er Nikkor 18-70... kit-objektivet til D70s. Det er imidlertid regnet for å være ganske bra. Hadde jeg jobbet denne uka (har fri), så kunne jeg sett om jeg fant noe gammelt ræl i kjelleren til butikken eller noe. Men det må vel være mitt for å være kvalifisert uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikten med min lille utfordring er å vise at man får bra bilder med utstyr som er allment kjent som "dårlig". Det er nok av folk som sier "Slike bilder kan jeg ikke ta, fordi jeg ikke har bra nok objektiv". Jeg håper med dette å vise at man kommer lengre med det man har, enn det man tror.

 

Så dere må gjerne låne dårlige objektiver, hvis dere ikke har slikt selv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at noen synes dette er litt fjernt, i og med at ingen har så dårlig optikk at det kommer til å ha noen spesiell effekt. Det er da heller ikke det Tom ønsker. Han ønsker tydeligvis bare å ta livet av myten om at utstyret er for dårlig til å ta gode bilder, og det har han jo rett i.

 

Det hadde likevel vært morsommere med bilder tatt med et skikkelig crappy objektiv, evt et som er herpet a-la modin.

Lenke til kommentar

Here's crappy for ya:

 

Jeg skal sette min Lensbaby Original pip åpen på et analogt hus. Dette objektivet er så vanskelig at jeg vanligvis blant 20-30 eksponeringer kun finner 3-4 som har noesomhelst i fokus. Og det er med digitalkameraet som jeg kan sjekke mellom hver eksponering. Huset blir den "nye" EOS-3 for å sikre at det ikke er huset som er crappy.

 

'babyen har 1 (ett) element og mitt eksemplar er i tillegg ripete. Ikke blir det stort bedre om jeg blender ned heller, da blendingen foregår ved å skrape ut en gummiforing med et plastverktøy og klemme fast en litt taggete skive med omtrentlig diameter mot (front)glasset med samme ring etterpå.

 

Jeg spanderer en hel rull Fuji Superior ISO200 på øvelsen (men ikke forvent noe poesi denne gangen fototim... :)) For å ha en sjanse forsøker jeg å få tatt ut filmen i dagslys denne gangen.

 

Dersom du etter å ha sett mitt bidrag, Tom, fortsatt kan si at alle objektiver kan ta teknisk helt greie bilder, (og jeg lover å legge ut det jeg synes er best) så bøyer jeg av og selger L'en min. *langfinger og pekefinger krysses bak ryggen*

 

Men når det gjelder å få sett mitt bidrag, så kan jeg få problemer. Utleggingstiden var da rimelig kort dersom man skal satse analogt, eller? Jeg skal på en scannerfri helgetur fra fredag lunsj'ish, og jeg tør ikke satse på at kjøpesenterets scanner klarer å yte denne øvelsen rettferdighet. Er det noe i veien for å la innleggingen være åpen til over helgen?

(dessuten tror jeg du har en datofeil i "knipse"tiden: torsdag 06.06.08??)

 

- Rams (som liker slike utfordringer...)

Lenke til kommentar
Hadde ikke ett annet poeng vært å ta gode bilder helt uten tanke for teknisk kvalitet?

Det sier seg nok selv at det må bli vinklingen her ...

 

Men hva er egentlig teknisk kvalitet ?

 

Tom

Teknisk kvalitet definerer jeg som skarpe bilder uten deformasjoner, uten optiske feil (CA o.l.), skarphet definert som bilder med gode detaljer.

Lenke til kommentar
Here's crappy for ya:

 

Jeg skal sette min Lensbaby Original pip åpen på et analogt hus. Dette objektivet er så vanskelig at jeg vanligvis blant 20-30 eksponeringer kun finner 3-4 som har noesomhelst i fokus. Og det er med digitalkameraet som jeg kan sjekke mellom hver eksponering. Huset blir den "nye" EOS-3 for å sikre at det ikke er huset som er crappy.

 

'babyen har 1 (ett) element og mitt eksemplar er i tillegg ripete. Ikke blir det stort bedre om jeg blender ned heller, da blendingen foregår ved å skrape ut en gummiforing med et plastverktøy og klemme fast en litt taggete skive med omtrentlig diameter mot (front)glasset med samme ring etterpå.

 

Jeg spanderer en hel rull Fuji Superior ISO200 på øvelsen (men ikke forvent noe poesi denne gangen fototim... :)) For å ha en sjanse forsøker jeg å få tatt ut filmen i dagslys denne gangen.

 

Dersom du etter å ha sett mitt bidrag, Tom, fortsatt kan si at alle objektiver kan ta teknisk helt greie bilder, (og jeg lover å legge ut det jeg synes er best) så bøyer jeg av og selger L'en min. *langfinger og pekefinger krysses bak ryggen*

 

Men når det gjelder å få sett mitt bidrag, så kan jeg få problemer. Utleggingstiden var da rimelig kort dersom man skal satse analogt, eller? Jeg skal på en scannerfri helgetur fra fredag lunsj'ish, og jeg tør ikke satse på at kjøpesenterets scanner klarer å yte denne øvelsen rettferdighet. Er det noe i veien for å la innleggingen være åpen til over helgen?

(dessuten tror jeg du har en datofeil i "knipse"tiden: torsdag 06.06.08??)

 

- Rams (som liker slike utfordringer...)

 

Dette kommer til å bli interessant. Jeg skal endre dato-feilen. Og dere med analogt utstyr skal få lenger frist. I løpet av mandag bør vel holde for de fleste?

 

Tom

Lenke til kommentar
Mandag holder greit for meg.

 

Shrug.. begynner å angre på valget, men sagt er sagt.

Jeg kunne valgt den utskjelte EF 75-300 f/4-5,6 II @ 300mm&f/5,6, men det ville blitt plagiat fra Mr.Olsen...

 

- R

Jeg kommer til å ha såpass lang frist for analogt fremover. Vi med digitalt kan tross begynne å manipulere bildet allerede samme kveld ...

 

Jeg sa at jeg skal bruke Canon's like morkne 55-200mm, men vurderer også Tamron 70-300mm f/4-5.6 på 300mm er vel så ugrei. Så du kan vel prøve litt av begge deler ?

Lenke til kommentar

hm, jeg har et gammelt sony kompaktkamera fra 2003 med 3 megapiksler. Lurer på om jeg skal bruke det i utfordringen. Burde være artig å se hva jeg kan få ut at det kameraet nå, jeg har jo lært litt mer om foto siden jeg brukte det. Tenkte jeg skulle se om det kan brukes til gatefotografering, man blir jo med ett litt mer diskre når man ikke sleper på et speilreflekskamera...

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig teknisk kvalitet ?

 

Tom

Teknisk kvalitet definerer jeg som skarpe bilder uten deformasjoner, uten optiske feil (CA o.l.), skarphet definert som bilder med gode detaljer.

Riktig fokusert, god kontrast og klare farger er vel også viktig i den sammenhengen ? Hvis man ikke snakker om sort/hvit bilder da (der er ikke farger relevant).

 

Hva med støy; trekker det ned eller ikke ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...