vesleengen Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 hei folkens! kom i dag opp i norsk på muntlig eksamen.... blæ og oppgaven min er som følger: hold et foredrag om sentrale sider ved norsk språkhistorie på 1800tallet. er mye historie i dette også men jeg lurte egentlig på hva som er så sentralt at det er verdt å ta med... har bare 15 min til disposisjon... Lenke til kommentar
Aurela Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Da ville jeg lånt boken "Å lykkes med norsk språk" på biblioteket. De har så og si sammenfattet pensum (innen språk her da) i en liten bok. Litt lettere å pløye gjennom den enn den store ekkle norskboka :!: De velger jo også å bare nevne det de syntes er viktigst.. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 har alt et sånt lite hefte som oppsummerer men er bare så usikker på hva det er jeg skal satse mest på i powerpointen.... om de forskjellige litteraturperiodene eller om ivar aasen og sånt... Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Det sentrale ved norsk SPRÅKHISTORIE? - vel..da ville jeg vel snakket om språkhistorie, da! Det betyr at du bør snakke om språkstriden/debatten i 1830-årene innledet av bl.a. Wergeland og P. A. Munch etterfulgt av Knud Knudsen og Ivar Aasen. Fortell om hva alle disse folka jobbet for, og nevn samtidig hvordan forholdene var i Norge på den tiden. Hvilket skriftspråk hadde vi på den tiden og hvorfor? Hvilke forskjeller så vi i byene i forhold til på landsbygda? Trekk inn viktige elementer fra hele språkdebatten og språksituasjonen, og nevn gjerne også noe om hvordan skrive/lesesituasjonen i befolkningen var på begynnelsen av 1800-tallet vs. begynnelsen av 1900-tallet. Mye å hente fra 1800-tallet. Håper dette hjalp deg på vei! Lykke til! Endret 2. juni 2008 av Mademoiselle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå