CFM Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hva er det som avgjør tallet for blenderåpningen på et objektiv? Og hvorfor er Canon EF 70-200mm f/2.8L USM så mye dyrere enn Canon EF 70-200mm f/4.0L USM ? Er det oppbygninga som er annerledes? Ser den med 2.8 er litt større.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Blenderåpninger starter med for eks 2.8 tror jeg, så ganger man med kvadratroten av 2, men sikker er jeg ikke. Jo mindre tall, jo større blenderåpning, og dermed slippes mere lys inn, og man trenger ikke høy ISO, som resulterer i mindre støy. Noen andre kan rette eller utdype dette Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Blenderåpninger starter med for eks 2.8 tror jeg, så ganger man med kvadratroten av 2, men sikker er jeg ikke. http://en.wikipedia.org/wiki/F-number The f-number f/#, often notated as N, is given by where f is the focal length, and D is the diameter of the entrance pupil. By convention, "f/#" is treated as a single symbol, and specific values of f/# are written by replacing the number sign with the value. For example, if the focal length is 16 times the pupil diameter, the f-number is f/16, or N = 16. The greater the f-number, the less light per unit area reaches the image plane of the system; the amount of light transmitted to the film (or sensor) decreases with the f-number squared. Doubling the f-number increases the necessary exposure time by a factor of four. The literal interpretation of the f/N notation for f-number N is as an arithmetic expression for the effective aperture diameter (input pupil diameter), the focal length divided by the f-number: D = f / N. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå