Gå til innhold

Hva er blenderåpning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blenderåpninger starter med for eks 2.8 tror jeg, så ganger man med kvadratroten av 2, men sikker er jeg ikke.

Jo mindre tall, jo større blenderåpning, og dermed slippes mere lys inn, og man trenger ikke høy ISO, som resulterer i mindre støy. Noen andre kan rette eller utdype dette

Lenke til kommentar
Blenderåpninger starter med for eks 2.8 tror jeg, så ganger man med kvadratroten av 2, men sikker er jeg ikke.

http://en.wikipedia.org/wiki/F-number

The f-number f/#, often notated as N, is given by

7d4dcd717d398058e7634f252a6ad070.png

where f is the focal length, and D is the diameter of the entrance pupil. By convention, "f/#" is treated as a single symbol, and specific values of f/# are written by replacing the number sign with the value. For example, if the focal length is 16 times the pupil diameter, the f-number is f/16, or N = 16. The greater the f-number, the less light per unit area reaches the image plane of the system; the amount of light transmitted to the film (or sensor) decreases with the f-number squared. Doubling the f-number increases the necessary exposure time by a factor of four.

The literal interpretation of the f/N notation for f-number N is as an arithmetic expression for the effective aperture diameter (input pupil diameter), the focal length divided by the f-number: D = f / N.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...